V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10
Min läkare ringde nu, kl 21.00 Han måste ju ha jour i helgen eller jobba över!!! Han var lite bekymrad över att kortisonet inte verkat ännu...
Det är jag med om jag ska vara ärlig... Men det kan ju bero på att jag inte kan sluta med sötsakerna... eller så måste jag ta nån temacka med röktskinka på eller nått... (Jag tröstäter) Men när jag började få kortison var jag ju mycket sämre än vad jag är nu och då verkade den låga dosen (15mg) riktigt bra... Nu har jag alltså 30mg och det verkar inte alls...eller som jag skrivit tidigare; håller bara skovet i skakt...
Undra om jag har börjat sänka min smärttröskel eller om smärtorna ökat i styrka, för i går kväll så svartnade det nästa för ögonen i en bråkdel av en sekund... Men det kan ju bero på att jag vet att det kommer göra ont och spänner mig extra...
Hur lång tid är det längsta ni har haft ett skov? Mitt har ju som varat nu i mer eller mindre ett år... Ni som har opererat bort tarmbitar eller har tillfällig stomi... Hur lång tid tog det innan tarmarna blev så dåliga? På vilket sätt tedde de sig då? Åkte ni in och ut på lassa hela tiden då eller? Förlåt frågan, men jag vet ju inte riktigt vad som händer om det liksom blir "för sent" med rätt medecin...
Ja ja, jag ska ju till reumatalogen på torsdag... Min läkare tyckte att jag skulle försöka hålla ut till dess... Det gör jag nog
om det inte blir värre förstås och jag måste tömma hundra gånger per dag eller nått...
Nybliven Lappjänta: Hmm alla de där grejerna ingår ju i autoimuna sjukdomar, som jag förstått det...och som jag kan läsa mig till så liknar de varandra väldigt mycket... Förstår inte heller varför inte läkarna helt enkelt går igenom dessa olika sjudomar och ser vilken som passar in bäst... För mig tycks det som att de antingen har för brottom att ge en lindrig diagnos, eller så tar de förstora omvägar kring de riktigt knepiga och ovanliga sjudomarna innan de landar nånstans mitt emellan...