• Fru U

V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10

Tack alla Jag är väldigt nervös inför behandlingarna med hormoner, äggplock och återförande o allt det där. För mig känns det fortfarande "fel" med IVF. Men det är ju ingen naturlig process heller så jag vet att det är normala känslor (det är ju inte så att jag inte vill göra IVF, då hade jag inte gjort det)

Det är dösvårt att beskriva hur det gör ont när tarmarna rör sig. Det är precis som om de "tar tag i" eller "drar" i något och så gör det ont en liten bit från tarmen... Nu med cystorna så kan det ju vara som tarmen kommer imot men det kan också vara sammanväxningar, med tanke på att ena äggstocken numera ligger bredvid livmodern (där ska den ju inte vara!)

Jag är ganska smärttålig men det jag vill är att kunna leva ett normalt liv, dvs kunna ta hand om mig själv. Kunna öppna mina egna medicinburkar, orka tvätta håret själv, gå o handla utan att behöva vila i flera timmar när jag kommer hem.... Men, men livet är som det är....

Live and let live
  • Fru U

Jag har äntligen hittat en smärtskala som jag faktiskt tycker är vettig och det är Andera Mankoskis

från endoliv.se

Andrea Mankoski har skapat en smärtskala som tar hänsyn till de fysiska reaktionerna på smärtan. Med denna skala blir det lättare att mäta smärtan på samma sätt från dag till dag.

Ingen smärta alls. Mycket obetydlig irritation - enstaka mindre stick/hugg av smärta. Ingen medicinering behövs. Obetydlig irritation - enstaka kraftiga stick/hugg av smärta. Ingen medicinering behövs. Irriterande nog att distrahera. Milda smärtstillande medel (Alvedon, Ipren, Neurofen etc) tar bort all smärta. Kan ignoreras om du är ordentligt engagerad i ditt jobb, men är fortfarande distraherande. Milda smärtstillare tar bort smärtan i 3-4 timmar. Kan inte ignoreras mer än 30 minuter. Milda smärtstillande medel dämpar smärtan i 3-4 timmar. Kan inte ignoreras mer än korta stunder, men du kan fortfarande jobba och delta i sociala aktiviteter. Starkare smärtstillande medel (kodein, morfinpreparat etc) dämpar smärtan i 3-4 timmar. Smärtan gör det svårt att koncentrera sig och stör sömnen. Du kan fortfarande fungera, men med ansträngning. Starkare smärtstillande medel är bara delvis effektiva. Fysisk aktivitet starkt begränsad. Du kan läsa och konversera med ansträngning. Illamående och yrsel träder in som en del av smärtan. Oförmögen att prata. Skriker eller stönar okontrollerat. Nära delirium. Medvetslös - smärtan får dig att svimma av.
    Live and let live
  • Fru U

hmmm, lss.....

Min make har ju sett mig ligga inlagd närmare döden än livet så han är ganska förstående, men även han blir "kinkig" på mina krämpor ibland. Han har helt klart lättare att förstå  magproblem (eftersom han haft det själv) än han har att förstå min enorma trötthet, att jag är öm precis överallt... men han accepterar det (för det mesta)

E glad för din skull att du dels fortfarande är vän med exet och att du träffat någon ny

Live and let live
  • Fru U

Jag känner mig också jättetråkigt emellanåt. Min man har glömt de åren då han inte var särdeles aktiv (när han hade jätteont, var jättetrött och hade b-vitaminbrist) + att han aldrig haft ont på det sättet som jag har ont

Jag har ju så att säga, systemont, dvs ont precis överallt och det har han aldrig haft utan det har varit höften eller axeln, eller magen och höften, men aldrig ont överallt (vilket jag är tacksam för, nån i förhållandet måste ju orka med vardagen *s*)

Live and let live
  • Fru U

Ang stomi o graviditet så har jag förvarnat maken om han minsann får lära sig byta bandage ifall jag inte ser stomin (o spegel inte funkar) *s*

Live and let live
  • Fru U

Japp, man gör det bäst själv men om det inte skulle gå....

Har läst om de som använt sig av en spegel för att se stomin under bebismagen och tyckt det fungerat

Live and let live
  • Fru U

De biverkningarna som fass beskriver handlar om mycket mycket större doser än tarmispatienter tar

När man tar Imurel som det cellgift det faktiskt är och i de höga doserna så är medicinen säkerligen skadlig

För vår del så innebär ett rejält skov stor risk för missfall eller att föda förtidigt så man får välja mellan det

Tindras, vilka andra sjukdomar har du? Om du inte tar illa upp att jag frågar

Live and let live
  • Fru U

Ja, just det. MB, det har du ju sagt innan

Får skylla på att jag har sovit en stund (får ont när jag äter middag numera ) så huvudet är lite segt

Men du är inte stel i ryggen än, eller? Hur är det med bröstbenet?

Live and let live
  • Fru U

Okej. Skönt att du inte märker av MB så mycket, räcker så väl med bara RA.

Min man var helt stel i ryggen, förutom de översta nackkotorna, när han var ca 30 (men han gjorde inte sjukgymnastiken heller för den var helt enkelt för smärtsam)

Just nu önskar jag att jag skulle få den där remissen till kapselkameraunderökningen, även om det innebär laxera, för det börjar bli tröttsamt att få så ont och bli så trött som jag blir nästan varje gång jag ätit middag

Har ingen aning om vad det skulle beror på heller. Den enda gissningen just nu är en förträngning (men jag har aldrig haft inflammation högre upp en tjocktarms/tunntarmsskarven).....

Live and let live
  • Fru U

Håller med er. Önskar att en sån här tråd hade funnits när jag var tonåring, eller i alla fall att internet hade funnits hehe

Live and let live
Svar på tråden V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10