• Bonnnie

Gravid med diskbråck

Hej! Jag håller på att läka diskbråck (fick i maj) i bäckenhöjd. Jag är gravid i v 18. Är det någon som varit med om liknande? Funderar lite på hur ryggen ska klara graviditeten så klart, men fa över förlossningen och bedövningar osv.
    Kram

• Svar på tråden Gravid med diskbråck
  • Fina80

Hej, Jag är diskbråcksopererad, dock ca 2 års sedan...Är gravid i v 35 och min rygg har klarat av gravititeten bra! Inga känningar hittills. Ev ryggbedövning kommer att sättas högre upp på mig då de två lägsta diskarna är opererade. Opererades du i maj?

• Bonnnie

Hej! Nej jag blev aldrig opererad, utan det läker på egen hand, och det går si så där kan man säga. Är mest rädd för att jag med bedövning inte känner om jag ligger fel, eller krystar fel eller så, och repar upp el drar på mig nytt diskbråck. Det sitter ju trots allt i fosterhöjd. Självklart ska jag ta upp det med barnmorska o läkare, men har inte kommit så långt ännu. Har dom diskuterat kjejsarsnitt med dig?

• Fina80

Hej, Jag förstår precis din oro, tanken har ju slagit mig oxå! Vill INTE ha diskbråck igen... Aj,Aj.. Ta upp din oro med din BM. Min BM har begärt ut min journal gällande operationen så den finns med i min Mödravårdsjournal. Ska in till förlossningen och prata med en läkare efter nyår om att ev skriva någon form av förlossningskontrakt, som t ex innebär ev kejsarsnitt ifall vanlig förlossning inte funkar så bra.

• Bonnnie

Aha...så man kan dubbelgardera sig...I detta landstinget är det o första hand normal förlossning, det finns väldigt få undantag tydligen för planerat kejsarsnitt. Ska till BM först i januari, är inte planerad förrän i maj. Men jag vet ju att om man har oro så är det ju inga problem att få prata med läkare heller, så det hinner väl lösa sig tills det är dags, men man funderar ju helt klart....För diskbråck vill jag defenetivt aldrig mer ha!!

• Fina80

Lycka till! Jag återkommer om några veckor med uppdatering hur det gick med min rygg! Hoppas på bebis inom några veckor
    BF är beräknad om 33 dagar...

• Bonnnie

Stort och varmt lycka till! Kram

• 3tjejer

Ojoj - trodde nästan det var ett gammalt inlägg av mig själv . Jag fick diskbråck när jag väntade nr 2 i v16 eller nåt sånt. Lyfte nr 1 i ett fellyft och när det sen började bli bättre så fortsatte jag inte ta det lugnt utan lyfte glatt vidare. Det skulle jag INTE gjort....Jag blev sängliggande i nästan 2 månader och det läkte rätt bra. Annars höll jag på att bli knäpp på att man inte får ta smärstillande, ingen vill knäcka en etc när man är gravid. Det var verkligen bara att vänta och vila.

Som tur var för mig så hann det bli bra innan det var dags för förlossning och jag klarade mig med lustgas så att jag kunde känna efter att jag inte gjorde några dumheter för ryggen. För mig var det tal om att man ev skulle göra MR under graviditeten för att veta var man skulle kunna lägga ev ryggmärgsbedövning men jag gjorde inte någon eftersom det läkte. Min läkare på MVC var väldigt hjälpsam med att ringa förlossningsläkare och anestesiläkare och försäkra sig om vad som gällde långt innan det var dags.

Så efter mycket svammel om min historia så är mitt råd till dig att ta upp det med din bm/läkare på MVC med en gång så kan de ha kontakt med andra och skicka ev remisser etc.

• Bonnnie

Hej! Den smärtan som ett diskbråck ger - fy 17 att få det när man dessutom ÄR fravid!! Du hade en himla tur att det läkte fort i alla fall! Självklart ska jag ta upp det med läkaren på MVC, men det känns lite tidigt ännu, är planerad till maj. Men jag ska beställa tid tills nästa besök. Men det är alltid skönt att höra hur det gått för andra, för jag är ju så klart orolig över hur förlossningen kan förvärra besvären alt dra upp det igen.

• Fina80

Hej, Nu är min lille prins född! Han föddes den 31/1. Allt gick bra. Jag klarade mig utan ryggbedövning och min rygg pallade med förlossningen galant. För övrigt tyckte jag att diskbråckssmärtan var värre än förlossningen, faktiskt!

• MmmJennie

TS: Jag har också diskbråck.. sen december 2006.. Hann aldrig göra MR som jag skulle gjort i Maj 2007 för upptäckte att jag var gravid.. så nu vet man ju inte vart diskbråcket sitter.. Är gravid nu i v39 o graviditeten har gått bra tills förra veckan =( då benen försvann under starka SD... o jag bara grät o grät.. Oklart om jag kan få epidural eftersom dom inte vet vart det sitter nånstans... =(
    Imon ska jag till läkaren på MVC för att prata om ryggen och eventuell igångsättning... pga ryggen.

Svar på tråden Gravid med diskbråck