• Bonnnie

Gravid med diskbråck

Hej! Jag håller på att läka diskbråck (fick i maj) i bäckenhöjd. Jag är gravid i v 18. Är det någon som varit med om liknande? Funderar lite på hur ryggen ska klara graviditeten så klart, men fa över förlossningen och bedövningar osv.
    Kram

• Svar på tråden Gravid med diskbråck
  • Bonnnie

Hej!
    Fina80, vad underbart att allt gick bra!! Skönt också att höra att din rygg klarade det så galant! Jag har nu hunnit komma till v24-25, och peppar peppar så är min rygg det enda som egentligen funkar just nu. Ska till BM i veckan och ska då boka tid med läkare för att diskutera olika lösningar inför förlossning. Har inte hunnit tagit ställning ännu. Vad valde du för form av smärtlindring? Vilken förlossningsställning blev du rekomenderad?

MmmJennie, fy vad jag lider med dig! *kram* Förstår att det verkligen måste kännas urjobbigt! Smärtan som är vid diskbråck övertar all vett o reson! Men skönt ändå att de kan hjälpa dig så snabbt!! Förmodlar att du kommer få kejsarsnitt när du har såna smärtor? Efter förlossning kan de säkert undersöka dig mer ordentligt och få den hjälp du behöver! Stort lycka till och kämpa på!! Hör av dig sen och berätta hur allt har gått!! Kram

• Fina80

Hej, Jag hade tänkt mig att ta epidral men när jag kom in till förlossningen så var jag öppen 8 cm redan. Därför hann vi inte med det.. Jag tyckte att jag klarade mig bra på lustgasen, kunde kontrollera värkarna bättre då.

MmmJennie; var oxå med om att benet "försvann" och att det ryggen låste sig totalt. Fick åka till akuten och få smärtlindring.. Kan säga att den smärtan minns jag som ondare än förlossningen.. Lycka till!

• MmmJennie

Hej mina diskbråcks-vänner! hihi ;)

Usch! just nu har jag inga krafter i vänster benet... tappar balansen mm =(
    Min BM sa i början på graviditeten att man oftast kan föda helt normalt fast man har diskbråck =) Men nu börjar man änna tvivla på det då jag inte kan sova elr nåt pga smärtan.. Hur ska man orka med förlossningen när man inte har sovit en hel natt sen den 10/12 ??? men men man hittar säkert krafter när det väl kommer till kritan =)
    På förlossningen sa dom att jag antagligen inte kommer kunna få Epidural-bedövningen då dom inte vet vart diskbråcket sitter... =( Känns lite sådär... men men det finns ju massa andra smärtlindringar =)

Idag har jag bara 11 dagar kvar till BF =)

Lycka till o kramar!

• Bonnnie

MmmJennie- Hej! Klart du kommer hitta krafter!! :o) Det där med att vara gravid och inte sova är inte lätt...själv har jag knapt sovit sen mitten av juli efter att ha förlorat min mamma i svår sjukdom. Jag känner dock att jag rent kognitivt inte funkar utan måste dra ned på arbetstid bla, men jag är övertygad om att krafterna finns där när det måste! Sen beror det väl mycket på hur kontaktnätet runt om ser ut!

Min svägerska födde förra helgen efter att ha haft stora problem med smärtor bäcken/rygg. Hon använde TENS och lustgas. TENS var riktigt bra tyckte hon, dels för att hon fick något annat att fokusera på än smärta (att sköta apparaten), plus att impulserna från den övertog färlossningssmärtan. Jag använde TENS då jag var som allra sämst i ryggen och tyckte den var bra. Har du övervägt det som alternativ? Håller så klart tummarna för dig!! Stort lycka till!!

• brünnhilde

Jag är också gravid med ett läkande diskbråck. Vad skönt att det finns fler!

Jag är i v 18 (bf 11/7), fick ett stort diskbråck (L4-L5) i augusti förra året, vilket lämnade mig helt sängliggande i 2 månader. Jag gjorde MR i sep, och det var oklart om jag skulle opereras. till slut bestämde ortopeden att vi skulle prova utan operation med tanke på min övriga goda fysiska hälsa och min ålder.

Jag har fortfarande ont, går på sjukgymnastik 3 dagar i veckan. Nu är det dock mest trötthet i ländryggen om jag varit på benen i mer än ett par timmar (det srålar inte ut i benen längre). Sitter gör jag nästan inte alls.

Jag är skitorolig för vad en förlossning kan göra med ryggen... Jag går bara och hoppas på att jag ska hinna läka helt på återstående 4 månader...

• Fina80
    Svar på #14
    Bonnnie skrev 2008-02-05 13:30:06 följande:
    MmmJennie- Hej! Klart du kommer hitta krafter!! :o) Det där med att vara gravid och inte sova är inte lätt...själv har jag knapt sovit sen mitten av juli efter att ha förlorat min mamma i svår sjukdom. Jag känner dock att jag rent kognitivt inte funkar utan måste dra ned på arbetstid bla, men jag är övertygad om att krafterna finns där när det måste! Sen beror det väl mycket på hur kontaktnätet runt om ser ut! Min svägerska födde förra helgen efter att ha haft stora problem med smärtor bäcken/rygg. Hon använde TENS och lustgas. TENS var riktigt bra tyckte hon, dels för att hon fick något annat att fokusera på än smärta (att sköta apparaten), plus att impulserna från den övertog färlossningssmärtan. Jag använde TENS då jag var som allra sämst i ryggen och tyckte den var bra. Har du övervägt det som alternativ? Håller så klart tummarna för dig!! Stort lycka till!!
    Det glömde jag ju skriva.. TENS-apparaten använde jag under förlossningen, den hjälpte absolut!
  • MmmJennie

Fina80: Oki en Tens-apparat.. Har inte ens blivit erbjuden en sån när jag vart hos läkaren för mina smärtor.. =( Dom på förlossningen sa att om jag ville ligga kvar hos dom under natten när jag kom in så hade dom kunnat sätta Kvaddlar men inget annat...

• 3tjejer

Man kan hyra en tens-apparat på tex hjälpmedelcentralen. Kolla med din bm alt din sjukgymnast för att få ut en så fort som möjligt om du bara har några dagar kvar.

Jag kollade just min journal från förra graviditeten då jag hade diskbråck. Det läkte under graviditeten, jag gjorde aldrig mr och var inte orolig för eda när förlossningen närmade sig. Visserligen ville jag helst inte ha det och slapp det också men det var skönt att veta att det hade funkat om det skulle behövts. I min journal står att "ryggbakjouren anger att man visst kan lägga eda även om det föreligger diskbråck". Även anestesiläkaren (de som lägger eda) sa att det går (särskilt som jag var besvärsfri). Dvs troligen kan du få eda trots diskbråck.

• MmmJennie

Pim73: Oki det låter ju lugnande att dom kan lägga EDA om man vill... Men jag är ju inte smärtfri nu utan det har kommit tillbaka nu så jag inte har några krafter o ständig kramp-känsla i hela vänstra benet =( Undra om dom verkligen vill lägga EDA då???

• Bonnnie

Jag ska konsultera läkare i morgon, så just om EDA vet jag inte. Men ett tips som hjälpte mig mycket när jag hade ont, f.a mot min ischias, så var det värme! Jag köpte en värmemadrass på typ Elgiganten tror jag det var, o den är väl använd! Mina kramper lindrades betydligt! Det var nog tack vare den som jag kunde somna. Så jag tror på värmebad osv. Vad gäller TENS så är det konstigt att du ihnte blivit tillfrågad tycker jag som arbetsterapeut, men det är inga problem att få låna! Kontakta antingen sjukgymnast eller sjuksköterska på din vårdcentral

• MmmJennie

Bonnie: Jo värme har alltid varit en favorit för mig med =) Men när ryggen verkligen kollapsade (den 25/1) så hade jag precis kommit ut från en kok-het dusch just för att lindra ryggen o starka SD... o bara ca 1 timma efteråt så försvann benen under mig =( konstigt elr??? Värme som skall lindra... men men...
    Jag har inte blivit erbjuden nån som helst hjälp från varken BM elr sjukgymnast =( Det enda sjukgymnasten gav mig var detta stöd band som ska hjälpa vid foglossning.. o det har ju jag inte.. utan jag vet att detta är diskbråcket men det ville inte sjukgymnast fatta.. han bara babblade på om foglossning... jaja, får nog ringa han imon o lämna tillbaka stöd bältet...

• päronpuss

jag skulle stelopereras innan jag vart gravid på spine center,jag valde att behålla barnet och vänta med op.dom trode jag skulle behöva rullstol,men icke!!tack vare min första grav så vart jag bättre i ryggen(?)detta berode tydligen på att foglossningen luckrade upp ryggen så dom nerver som satt i kläm värst befriades att jag alltid har liite ont och är lite nedsatt i vänster ben och tår får jag leva med men detta är enligt mig ett mirakel nu är jag gravid igen och hitils har det känts ok.så jag säger bara TACK min son

• Bonnnie

MmmJennie: Alltså vi som haft diskbråck löper ju större risk att få ökade problem under graviditet, både vad gäller nervpåverkan men också ökad risk till foglossningar. Gäller kanske inte alla, men det står i litteraturen. Jag har fått min foglossningar framtill som strålar ut mot höfterna, och detta tydligen pga att bla magmuskulaturen fick jobba väldigt hårt då jag hade mitt diskbråck, eller mina två som jag fick samtidigt. Att ha ett bälte kan ju abslout inte vara fel. Använd det istället å se om du inte kan vara hjälpt av det! Vad gäller värme - kyla kan ha precis samma effekt, är så individuellt. Det finns de som växlar också, så prova dig fram. Man kan ju inte göra några fel! Men jag tycker absolut att du borde bli tagen på allvar, för du känner ju bäst din egna kropp!! Jag har fullt stöd både hos sjukgymnast, barnmorska och läkare, och det känns otroligt bra. Och peppar peppar, så sköter sig ryggen riktigt bra, och jag har ju gått en bit över halva tiden nu.

• MmmJennie

PäronPuss: Välkommen till tråden =)

Bonnie: Jag har ju provat bältet o kan knappt röra mig med det :( O att sova me kudde mellan benen funkar inte heller... :( Attans! Kanske ska köpa en värme madrass.. kanske det kan få mig att somna?!
    Tack för all info =)

• brünnhilde

päronpuss: att bli bättre i ryggen av en graviditet låter bra - jag satsar på det med!

Och ni som inte har sjukgymnastik kan kräva det.

• MmmJennie

Hej tjejer! Såg att det inte skrivits i denna tråd på 1 månad men tänkte jag ska skriva iaf =)

Nu har min lilla kille kommit =) Han kom i v39+3 (080212) genom akut igångsättning pga diskbråcket.. tyvärr orkade min kropp/rygg inte av att föda normalt så förlossningen avslutades med katastrof-snitt tyvärr!

Hoppas det kommer gå bättre för er andra med diskbråck!

Kramar!

• 3tjejer

Grattis MmmJennie! Hoppas att ni mår bra trots den kaotiska starten.

Själv är jag gravid med tredje barnet i v 17 och nu börjar jag känna av ryggen. Det var v19 som diskbråcket bröt ut förra gången så jag är ju minst sagt lite smånervös. Igår låg jag nästan hela dagen för att inte starta nåt dumt i ryggen. Idag känns det bättre men vi får se hur det går.

• Giraff74

Hej!
    Planerar mitt andra barn snart. Jag fick diskbråck med det första.
    Fick ichias smärtor med ca 1,5 mån kvar av grav. Ont och svårt att gå men trodde helt klart att det skulle släppa när lillan föddes. Inte kunde jag tro att det var dikbråck och ingen annan heller. Men så gick det inte. Istället fick jag STORT diskbråck. Det läktes inte ut av sig själv utan opererades 4mån efter förlossningen.
    För mig hjälpte inte Sjukgymnastik, TENS, och inte heller de flesta mediciner jag provade. (och det var alla tänkbara). 1v innan operation slutade jag med mediciner och tre dar senare åkte jag sjuktransport akut till sjukhuset för då kunde jag bara nätt och jämt krypa.

För er som ska föda med diskbråck!!
    Jag rekomenderar Lustgas och VARMT BAD!!!!!! Det var helt underbart att kunna vrida och vända på sig i badet med lustgasen hårt i ena handen. Låg där tills jag var helt öppen och huvudet känndes. Sen gör det ju ont i alla fall så diskbråcket tänke jag inte ens på.
    Min förlossning var hur enkel som hellst och gick på knapp 8h från ingen känning alls tills lillan kom.

Den riktiga smärtan kom när jag inte kunde gå och vyssa min dotter eller amma för märtan låste kroppen och psyket.

Nu vet jag inte om jag vågar föda normalt igen eller med kejsarsnitt.

• humlan

Hej,

Vad skönt o hitta en tråd om ngt som varit väldigt aktuellt för min del, just diskbråck. Jag är dock opererad sen lite över ett år tillbaka och det går ju åt rätt håll även om jag fortfarande känner av disken till o från, eftersom den är paj så att säga. Går ju aldrig att återställa. Men jag känner mig åtminstone inte lika handikappad som jag gjorde för 1 1/2 år sen. Vilket är väldigt skönt.

Men jag har länge tvekat över om det ska funka o var gravid trots en paj disk…?? Jag har fått höra att man måste hålla i gång o träna hela graviditeten för att det ska gå å helst skulle jag behöva träna upp ryggen ett halvår innan, enligt läkarna och min sjukgymnast.

Som det känns nu så vill jag prova och skaffa en till, för jag är inte purung längre heller… men jag är fortfarande orolig:/ Någon som har några tips/råd angående detta??

Låter dock på er som redan skrivit i denna tråd att det har funkat bra med o vara gravid trots diskbråck/diskbråcksoperationJ Hur har ni gjort med träning under graviditeten för att underlätta för ryggen?? Går ni hos sjukgymnaster??

Och nej, något nytt diskbråck vill jag inte heller dra på mig igen!:( Ajajaj!

• humlan

Giraff74:
    Jag undrar precis som dig i fall jag törs föda normalt igen, även om jag blev opererad. Och kejsarsnitt skrämmer mig oxå...:/ Jag är dessutom rätt så förlossningsrädd sen förra graviditeten, vilket inte gör saken bättre direkt:/

Ngn som har erfarnhet av opererat diskbråck och graviditeter/förlossningar??

Svar på tråden Gravid med diskbråck