• Anonym (orolig mor)

Min 3-åring har fått TICS...:-(

Ja, jag lägger det under depression för det gör mig både orolig och depprimerad.
    Jag själc har tics, min syster har tics. jag har även tvångssyndrom och panikångest.

Min son sitter i soffan och harklar sig konstant.."hrrrm hrrrmm" HELA tiden. Han verkar inte vara medveten om det själv och han är inte förkyld. Hörde han även harkla då han var inne på toan.. Jag mår dåligt av detta imed att jag själv har tics (med ögonen) och jag vet hur jobbigt det vart för mig under alla år...min son är bara 3 år!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-29 13:37:45:
    Hans harklande blir bara värre och värre. Nu sitetr han nonstop och harklar sig och det HÖRS. Min karl bad han vara tyst, men det blev bara värre. Bad min karl att inte kommentera hans harklande men det gjorde han ändå...

Jag är livrädd för att det skall bli touretts. Såg ett program en gång då en kille hade muskelryckningar och inte ens kunde leva ett normalt liv.

Går det inte för oss att få detta harklande att sluta? Vi ber han dricka vatten, vi känner oss lite desperata. Detta harklandet har kommit under ett lopp om 4 dagar, innan dess var det peta näsan i snabbfart och äta snoret, VET normalt att peta näsan, men han gjorde det alltid vid samma stunder som nu med harklandet, vid teven och när han är lite stressad som att det är mkt runtomkring tex.

Vi håller på att bli knäppa. Just nu sa min karl innan han åkte "det där har blivit nån fix idé för han"...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-29 13:38:18:
    Jag kunde inte heller hålla mig...sa till han att nu får han 17 ta och sluta med harklandet!! detta blir ju bara värre och värre!

• Svar på tråden Min 3-åring har fått TICS...:-(
  • Anonym (stora syst)

Min lille bror stammade när han var liten. Inte lite vill säga riktigt mkt. Bara för de var han blyg, men sen fick han ett elepelsianfall och det försvann.

Kan inte tics växa bort?
    Eller är jag bara dum som frågar?
    MIn Gubbes pappa har tics. Han MÅSTE trumma med fingrarna hela tiden vilket e jätte irreterande. Men säger man till honom så slutar han Men efter ett tag så börjar han igen!

• JanHelge

Det kan vara Tics, men faktum är att min svågers pojk gjorde så och alla trodde det var Tics ända tills en läkare tog en riktig halsodling och det visade sig att han hade halsflussbakterier utan att bli sjuk. En penicillinkur så vart han botad.

• Anonym (orolig mor)

Jag själv har haft tics sen jag var liten och jag är snart 26 år....Så för mig har det inte växt bort...Ärtfligt? vad vet jag. Men jag blev väldigt orolig idag och sa till han "vad gör du?" och han sa "va? tittar på teve" så han verkade inte vara medveten om det

• Anonym

Finns det inte mediciner som lindrar tics (om det nu är tics)? Det är ju något som måste kollas av en kunnig person.
    Annars måste jag säga att harklingar är ganska lindriga tics jämfört med hur de kan vara och man får hoppas att de växer bort.

• Anonym

Min dotter har oxå fått tics i 3-års åldern...
    jag gör ingen större "affär" av det - fast vi är många i släkten som har det :( Inklusive mig!
    Jag märker på min lilla dotter att ticsen avtar när vi har lungt omkring oss och ökar när vardags-stressen tar in...

• Anonym (Lisen)

Anonym (orolig mor) skrev 2007-12-27 23:02:59 följande:

Jag själv har haft tics sen jag var liten och jag är snart 26 år....Så för mig har det inte växt bort...Ärtfligt? vad vet jag. Men jag blev väldigt orolig idag och sa till han "vad gör du?" och han sa "va? tittar på teve" så han verkade inte vara medveten om det
    Det verkar som Mûnchausen by proxy!
    Du har fått ett konkret tips men det ignorerar du totalt (inlägg 2)
  • mickan No 1

tics är inte en genetisk betingad sak.
    en 3 åring testar och kan fastna i vissa saker.
    inte förns i 6 års åldern kan man fastställa tics.
    MEN är du orolig så skall du självklat kontakta vårdcentralen för en vidare utredning.

• Maskot

Har din pojke nyligen bytt dagis, flyttat eller fått nya rutiner i sitt liv?
    Tics är jättevanligt i dessa åldrar och oftast försvinner det av sig självt. Gör ingen stor sak av det, som du själv skrev så kan han inte själv styra över det eftersom han är omedveten om harklingarna.

• Anonym (orolig mor)

Anonym (Lisen)

Jag svarade Anonym (stora syst)

Svar på tråden Min 3-åring har fått TICS...:-(