• Anonym (orolig mor)

Min 3-åring har fått TICS...:-(

Ja, jag lägger det under depression för det gör mig både orolig och depprimerad.
    Jag själc har tics, min syster har tics. jag har även tvångssyndrom och panikångest.

Min son sitter i soffan och harklar sig konstant.."hrrrm hrrrmm" HELA tiden. Han verkar inte vara medveten om det själv och han är inte förkyld. Hörde han även harkla då han var inne på toan.. Jag mår dåligt av detta imed att jag själv har tics (med ögonen) och jag vet hur jobbigt det vart för mig under alla år...min son är bara 3 år!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-29 13:37:45:
    Hans harklande blir bara värre och värre. Nu sitetr han nonstop och harklar sig och det HÖRS. Min karl bad han vara tyst, men det blev bara värre. Bad min karl att inte kommentera hans harklande men det gjorde han ändå...

Jag är livrädd för att det skall bli touretts. Såg ett program en gång då en kille hade muskelryckningar och inte ens kunde leva ett normalt liv.

Går det inte för oss att få detta harklande att sluta? Vi ber han dricka vatten, vi känner oss lite desperata. Detta harklandet har kommit under ett lopp om 4 dagar, innan dess var det peta näsan i snabbfart och äta snoret, VET normalt att peta näsan, men han gjorde det alltid vid samma stunder som nu med harklandet, vid teven och när han är lite stressad som att det är mkt runtomkring tex.

Vi håller på att bli knäppa. Just nu sa min karl innan han åkte "det där har blivit nån fix idé för han"...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-29 13:38:18:
    Jag kunde inte heller hålla mig...sa till han att nu får han 17 ta och sluta med harklandet!! detta blir ju bara värre och värre!

• Svar på tråden Min 3-åring har fått TICS...:-(
  • SmurfGirl72

Jag har en 5 årig son som gör likadant o har gjort länge. Har inte haft en tanke på vad det kan vara. Däremot så har jag förstått att min son inte vet om att han gör det själv men det är inte så ovanligt att det blir en vana för barnen. Behöver inte vara tics för det.Jag är inte orolig för det iaf...o skulle det vara det...ja då får man ju ta det då. Inte lönt o oroa sig i förväg!

Det vi har bakom och framför oss.Betyder så litet jämfört med det vi har inom oss!
  • Anonym
    JanHelge skrev 2007-12-28 00:29:54 följande:
    Det är ingen idé att du frågar. Hon har bestämt sig för att det är tics, det passar hennes egen sjukdomsbild. Hon ignorerar alla tips om halinfektion.
    Jag tänker iallafall ge henne lite tips utifrån MINA egna erfarenheter.

TS vad du än gör, tjata inte på ditt barn att sluta harkla sig, fråga inte varför h*n gör det och jaga inte upp dig själv.

Har ni varit hos doktorn för en ordentlig undersökning av halsen?
    Börja med det iallafall..? Om det nu inte är något som irriterar i halsen tycker jag att du ska avvakta och som jag sa, inte tala om det. Om det blir väldigt mycket harklingar kan du undrande fråga om din unge om h*n har ont i halsen.

Hur är dina erfarenheter med medicin mot TS?
    Sök upp en doktor och tala med den.
    Men blir det inget mer än harklandet så är det ju bara att lugnt avvakta.

jaja,lycka till!
  • Anonym (hm)

Anonym (Lisen) skrev 2007-12-28 00:42:09 följande:

Snälla du har du läst hela tråden? Det handlar inte om att "snöa in" det handlar om tvångssyndrom. Notera att det i varje svar endast finns kommentarer om tics + i ett fall ADHD. Inte en enda kommentar till förslag om halsinfektion. Jag kan ha fel, men i mitt arbete inom Socialtjänsten har jag träffat på liknande fall.
    Ursäkta, men vad virrar du om? :S
  • anneliesb

Han har inte fått astma då?

för jag gjorde likadant, harklade mej hela tiden, å en dr som hörde det sa direkt att det var astma, å det var det juh såklart.

• mickan No 1

syfta mer på vård dvs det kan innebära läkar koll av halsen osv.

Anonym (1) skrev 2007-12-27 23:57:32 följande:

Ts har ju inte ens berättat hur länge barnet har haft sina "tics".
  • Flygfotogen

"Snälla du har du läst hela tråden? Det handlar inte om att "snöa in" det handlar om tvångssyndrom. Notera att det i varje svar endast finns kommentarer om tics + i ett fall ADHD. Inte en enda kommentar till förslag om halsinfektion. Jag kan ha fel, men i mitt arbete inom Socialtjänsten har jag träffat på liknande fall."

Du är en vanlig lekman och att du sitter och snackar om tvångssyndrom baserat på några futtiga inlägg från en orolig individ, det skrämmer mig. I synnerhet när du säger vad du arbetar med. Ditt arbete inom socialtjänsten har föga med detta att göra och är inte meriterande vad gäller diagnosställandet du pysslar med.

• Minxy

Men som jag förstått det så är det ganska vanligt med Tics hos barn?

"Enkla relativt snabbt övergående tics är inte ovanligt bland barn i allmänhet. Omkring vart femte barn har tics någon gång under uppväxten. Särskilt vanligt är det med tics i tidig skolålder."

http://www.tryggabarn.nu/barn/Page1054.html

Alltså - det bästa är väl att inte göra för stor sak av det (alltså inte påtala det eller "skälla ut" barnet när tics uppvisas).

"Oftast går ticsen över spontant efter en tid om man inte fäster så stort avseende vid dem. Om besvären blir uttalade bör man söka läkare för undersökning, råd och stöd. Tics som inte går över kan i sällsynta fall vara en del i Tourettes syndrom som behöver barnpsykiatrisk behandling."

Man bör självklart kontakta sjukvård för att se att ingenting fysiskt framkallar ticsen - det kan som andra sagt vara en halsinfektion eller astma.

Gravid i vecka 32!
  • Anonym (me too)

Hej Ts!
    Har inte läst igenom hela tråden, utan bara TS.
    Jag har själv tics och tvångstankar och vet hur jäkla jobbigt det kan vara. Mitt tips till dig är att ta konatkt med bup, så du och´ din son kan få hjälp med det redan nu.
    Men kom ihåg att de flesta barn någongång har små tics, men eftersom du och fler i din familj har det, så kanske det är mer än något tillfälligt bara?

Vet hur hemskt och jobbigt det kan vara, så jag hoppas ni får hjälp och bukt med det snart.

• Anonym (orolig mor)

Anonym (lisen)

Så du menar att jag har fått ett tvånggsyndrom angående om mitt barn har tics eller inte? tror nog att du skall ta och byta jobb, lilla du. Självklart kan det vara något med halsen, men imed att detta med tics ligegr i släkten så är det väl klart som fan att det är det man tänker på först. OM du skulle höra han så skulle du höra att det inte låter som nåt med halsen, för han gör det mest när han tittar på teve eller när han är uppjagad INTE annars!

Jag vet själv hur det är att ha tics imed att jag haft LIKADANT som liten, har också haft det där med harklandet, nu är det med ögonen.
    Men gör detta mig till en sämre mor för att jag har tics och tvånssyndrom? Jag visar inte mina tvångssyndrom för min son.
    jag försöker ge han den bästa uppfostran som det går, men detta börjar bli lite OT nu tycker jag.

• Anonym (hm)

jag har 6 olika tics när jag väl har dem.
    så grymt jobbigt men jag är van.

tänk om man får födas på nytt efter döden och slippa lida?

highway to hell

• C Elegans

Jisses vilken massa smörja vissa har skrivit till stackars TS!

TS, så här förhåller det sig vad gäller tics/Tourette/tvång/ADHD: Som du vet är tics ofrivilliga stereotypa muskelrörelser eller läten. Vokala tics, alltså läten istället för rörelser, är mycket vanligt. Harklingstics är en av de vanligaste vokala ticsen. Som flera andra skrivit så är tics vanligt bland barn och det kan försvinna med tiden. Om man har multipla tics, både vokala och motoriska, får man diagnosen Tourettes syndrom. Tourettes försvinner INTE med tiden, med typen av tics kan ändra sig över tid.

Både Tourettes och andra tics-sjukdomar, ADHD och tvångsyndrom (OCD, Obsessive Compulsive Disorder) har en genetisk komponent och är således till viss del ärfliga. Eftersom forskning visar att individer från samma familj ofta drabbas av NÅGON av dessa sjukdomar så har man dragit slutsatsen att det finns en gemensam genetisk sårbarhetsfaktor som ger ökad risk för alla dessa sjukdomar. Är det så att ni är flera i din genetiska familj som har tics, tvång ADD/ADHD eller andra neuropsykiatriska åkommor, så ökar risken för att er avkomma också skall få någon liknande åkomma.

Vad gäller din son TS, så skall du ta honom till en läkare och kolla så att han inte har astma/allergi, någon hals- eller luftvägsinfektion eller liknande. Har man uteslutit det tycker jag att du skall söka upp en barnneurolog eller barnneuropsykiater (finns bla på Astrid Lindgrens barnsjukhus om du bor i Stockholm).

Skulle din pojke ha tics så är det vanligen inget större problem. Tics finns i olika former, det kan vara övergående tics, det kan vara kroniska tics eller det kan vara Tourettes. I det fall han har tics som är bestående kan man dels lindra ticsen med beteendeterapi, och dels pröva olika sorters medicinering.

Lycka till TS, och har du några frågor får du gärna skriva till mig.

PS Vad du är gör TS, så ignorera de totalt okunniga och oseriösa inläggen av personen som kallar sig Lisen. DS

• Anonym (orolig mor)

Hans harklande blir bara värre och värre. Nu sitetr han nonstop och harklar sig och det HÖRS. Min karl bad han vara tyst, men det blev bara värre. Bad min karl att inte kommentera hans harklande men det gjorde han ändå...

Jag är livrädd för att det skall bli touretts. Såg ett program en gång då en kille hade muskelryckningar och inte ens kunde leva ett normalt liv.

Går det inte för oss att få detta harklande att sluta? Vi ber han dricka vatten, vi känner oss lite desperata. Detta harklandet har kommit under ett lopp om 4 dagar, innan dess var det peta näsan i snabbfart och äta snoret, VET normalt att peta näsan, men han gjorde det alltid vid samma stunder som nu med harklandet, vid teven och när han är lite stressad som att det är mkt runtomkring tex.

Vi håller på att bli knäppa. Just nu sa min karl innan han åkte "det där har blivit nån fix idé för han"...

• Minxy
    Anonym (orolig mor) skrev 2007-12-29 13:29:04 följande:
    Hans harklande blir bara värre och värre. Nu sitetr han nonstop och harklar sig och det HÖRS. Min karl bad han vara tyst, men det blev bara värre. Bad min karl att inte kommentera hans harklande men det gjorde han ändå...Jag är livrädd för att det skall bli touretts. Såg ett program en gång då en kille hade muskelryckningar och inte ens kunde leva ett normalt liv.Går det inte för oss att få detta harklande att sluta? Vi ber han dricka vatten, vi känner oss lite desperata. Detta harklandet har kommit under ett lopp om 4 dagar, innan dess var det peta näsan i snabbfart och äta snoret, VET normalt att peta näsan, men han gjorde det alltid vid samma stunder som nu med harklandet, vid teven och när han är lite stressad som att det är mkt runtomkring tex.Vi håller på att bli knäppa. Just nu sa min karl innan han åkte "det där har blivit nån fix idé för han"...
    Ja, det kanske har blivit en fix idé och det blir nog inte bättre av att ni uppmärksammar det. Ta med pojken till en läkare för att utesluta ev. sjukdom som astma mm och be om råd från en KVALIFICERAD läkare, istälet för att fråga efter lekmannaråd på FL.
    Gravid i vecka 32!
  • Anonym (orolig mor)

Minxy:

Ja jag skall ta han till en läkare, men jag märker på han att det inte är ngt med halsen, han har ett mer grymtande läte. Men självklart skall han kollas upp först, men imed att ticss ligger i släkten och jag själv har det och även adhd så är det väl inte så konstigt att man undrar!

• Minxy
    Anonym (orolig mor) skrev 2007-12-29 14:09:17 följande:
    Minxy:Ja jag skall ta han till en läkare, men jag märker på han att det inte är ngt med halsen, han har ett mer grymtande läte. Men självklart skall han kollas upp först, men imed att ticss ligger i släkten och jag själv har det och även adhd så är det väl inte så konstigt att man undrar!

Nej, det är inte alls konstigt att du undrar, men ingen här på FL kan ju veta eller ställa en diagnos som en riktigt läkare kan göra

Gravid i vecka 32!
  • exiteme

TS:
    De programmen på tv om Tourettes visar alltid det extrema. Min dotter lever ett fullt normalt liv. Vet folk inte om att hon har Tourettes skulle de aldrig kunna gissa sig till det.

• Full av förhoppning
    exiteme skrev 2007-12-29 14:36:23 följande:
    TS:De programmen på tv om Tourettes visar alltid det extrema. Min dotter lever ett fullt normalt liv. Vet folk inte om att hon har Tourettes skulle de aldrig kunna gissa sig till det.
    Hej snäckan. SKulle precis berätta om min väninna som har en supercool dotter med Tourettes som lever ett fullt normalt liv och att hennes tics i princip inte märks... så hann du själv före med några sekunder
  • Juaern

Hej, hur det gått för ditt barn med ticsen, finns de kvar? Min dotter har börjar blinka hårt hela tiden, jag håller på att bli helt tokig av det.

• Thedarkesthour

Till Ts: Min lillebror som idag är 16 år har alltid haft tics från att han var super liten och det började med blink tics med ögonen, vissa ord upprepas och ryckningar, till harklingar, och till idag nackrörelser,bita ihop tänderna, huvudrörelser och höga rop, måste räkna till 12,olika ljudläten osv..

ticsen blir värre när han är upprörd/stressad eller orolig..

Alla förutom hans mamma trodde det berodde på hans medicin då han åt medicin mot ADHD, han har också DAMP, trotssyndrom osv..

Han fick diagnosen tourettes nu som 16 åring, efter att hans mamma tryckt på att ticsen blivit värre så startades utredning och hon såg en film på youtube som heter i got tourettes, but tourettes doesnt have me (se den gärna).. och hon såg honom i den filmen genom alla åldrar och hans förklaring på varför han måste göra de olika ticsen är att när han försöker att inte göra dem får han en känsla som att inte kunna andas..

Så det finns en risk att din son kan utveckla tourettes, men vill lugna dig med att det är inget farligt mer än att andra kan tycka att det är jobbigt med vissa läten men folk förstår när man förklarar att han har tourettes.

Svar på tråden Min 3-åring har fått TICS...:-(