• Saarraa

Smärta UNDER revbenen?

Jag har sen igår (torsdag) på dagen haft sånt smärta UNDER revbenen på vänster sida, alltså inte nedanför.. utan under. Det går som från revbenen på vänster sida och runt på sidan och bak på ryggen. Det som ömmar/trycker, vet inte om det är bebis som ligger där eller vad det är? Natten som var så sov jag max två timmar, och nu har jag inte lyckats somna än för att det gör så ont.

Tips på vad man kan göra för att minska smärtan eller iaf lyckas somna?

• Svar på tråden Smärta UNDER revbenen?
  • Saarraa
    Coquine skrev 2007-12-29 03:04:27 följande:
    Hur långt gången är du?
    Går in i vecka 26 på tisdag... Haft sååå ont under revbenen och hela ryggen hela dagen och har varken kunnat sitta, stå eller ligga utan att det gör ont.
  • Saarraa
    Emelie88 skrev 2007-12-29 03:06:02 följande:
    Har haft exakt samma känsla ett par gånger. Tror inte att det är något farligt.. Men det är väldigt obehagligt. Skulle kunna tänka mig att det är livmodern som växer och trycker organ upp mot revbenen.
    Det gör ju så ont, känns som om revbenen skulle vara knäckta eller nåt.
  • Saarraa
    Emelie88 skrev 2007-12-29 03:08:04 följande:
    Aa jag vet. Men om det blir alltför jobbigt så kan du ju alltid ta en alvedon. Brukar hjälpa. :)
    Redan tagit två det senaste dygnet och vill inte ta fler :S
  • Saarraa
    Coquine skrev 2007-12-29 03:09:37 följande:
    Hm, finns det ingen liggandes position som lindrar smärtan? Ta ett varmt bad, värme är ju bra för smärta, sägs det. Annars får du väl försöka ligga i sängen och tänka på hur otroligt skönt det ska bli att få sova. Själv har jag ont i magen och kan inte sova. Har haft det sen ÄL i helgen och det har blivit värre. Vet inte vad jag ska göra heller...
    Nej, jag har provat dom flesta ställningarna nu och det finns ingen som lindrar smärtan.. Men ska tappa upp ett bad nu och hoppas på att det går över, annars vet jag inte vad jag ska göra :S

Vad är det för magont, som mensvärk eller?
  • Saarraa
    Emelie88 skrev 2007-12-29 03:10:34 följande:
    Nej det bör du kanske inte heller göra. Kan funka att sträcka på sig ordentligt också. Hjälper ibland när jag får ont..
    Jag har provat det också redan, sträckt mig åt alla möjliga håll och kanter.. Vettefan vad jag ska göra, är väl bara att vänta tills det blir bättre antar jag :S
  • Saarraa
    Emelie88 skrev 2007-12-29 03:15:28 följande:
    Ja om det blir jobbigare och sitter i länge så kan du ju prata med din BM så kanske hon kan hjälpa dig. :) Nu ska jag sova. ^^
    Jag får göra det, nu ska jag krypa ner i badet och hoppas det hjälper lite. Sov gott :)
  • Saarraa
    Tessah skrev 2007-12-29 09:31:21 följande:
    Kan vara njurstas!?Jag har njurstas haft båda mina graviditeter och då gör det riktigt ont under revbenet och som ut genom ryggen!!Prova dunka lite baktill och se om det gör ont?Med första barnet kunde jag vakna på natten och inte veta om jag skulle stå ligga eller sitta för jag grät av smärta.
    Googlade lite på njurstas och det är inte helt omöjligt att det är det. Nu gör det inte lika ont, men jag känner fortfarande av det. Jag ska ringa min barnmorska på måndag om det inte blivit bättre, eller ska jag till och med åka in på akuten ikväll om det blir lika jobbigt som igår/inatt?
  • Saarraa
    Tessah skrev 2007-12-29 14:57:27 följande:
    Njurstas kan komma och gå. Man kan få dunder ONT och sen släpper det och håller på sådär. Prata me bm din så snart du kan. Dom gör inte spec mycket åt njurstas dock på sjukhusen. Hem med smärtstillande tills man inte står ut längre. Sen tar dom till annat, tex katäter m.m. OM det är njurstas du känner av så tips är att ligga på den sidan du inte har ont, och inte på rygg heller. Jag har tex ont på högra sidan då lutar jag mig mot vänster då man sitter i soffor m.m.Ligger på vänstra sidan i sängen. Då kan trycket mot där det "stängs" lätta lite. ja där var lite tips ifall det är njuren du känner av.
    Tack för tipsen.
    Jag har redan provat alla liggställningar, men det finns ingen som lindrar när det gör sådär j*vla ont :S
  • Saarraa
    raskan skrev 2007-12-29 15:09:06 följande:
    Kan vara så åxo att bebben sparkar på en punkt å då kan man bli rejält öm!!!!
    Men då borde väl inte smärtan hålla i sig i över ett dygn?
  • Saarraa
    raskan skrev 2007-12-29 15:12:45 följande:
    Man kan få som blåmärken fast på insidan!!! Men Kolla absolut upp det om du är orolig.Det finns ju mammor som fått revbenen sönder sparkade
    Ja, jag ska kolla upp det.. Men tvivlar på att det är bebis som sparkat för hårt, är ju bara i snart vecka 26 och har moderkakan i framvägg.
  • Saarraa
    raskan skrev 2007-12-29 15:23:02 följande:
    Ja fast jag har kännt mina sparkar lika hårt som med mina andra barn å jag har moderkakan i framvägg denna gång jag med!!! Men som du säger så är du bara i v 26 ....Men kolla som sagt var upp det så stillar du ju din egen oro åxo
    Precis, jag ska ringa senare om smärtan blir värre :)
  • Saarraa

Vart kan man ringa om man vill höra om det är lönt att man kommer in till sjukhuset eller inte? Jag har så jävla ont i ryggen nu :S

• Saarraa
    Bebbe1Jippi skrev 2007-12-29 23:37:16 följande:
    Ring till sjukvårdsupplysningen...eller så kan du ringa till din förlossningsavd, så har jag blivit hänvisad när jag har haft problem
    Ok, tack!
  • Saarraa

Jag sitter i tele nu, fick prata med någon som gav mig tusen frågor och nu ville hon prata med gynjouren.. Så jag väntar i tele på att hon ska komma tillbaka.

• Saarraa

Jag fick åka in, dom ville ta prover för att kunna utesluta havandeskapsförgiftning och som det ser ut nu så är det inte det. Men dom kunde inte säga säkert eftersom det liknar det. Fick åka hem efter ett par timmar, men skulle komma tillbaka om det inte gav med sig eller om det blev värre.. Så det är väl bara att vänta och hålla tummarna.

Svar på tråden Smärta UNDER revbenen?