Är det synd om bonusbarn?
Jag har kompisar som har bonusbarn plus egna barn med mannen de lever med. De är snälla och omtänksamma och vill väl, men samtidigt vet jag att de ibland tycker det är tufft att vara bonusmammor. Innerst inne längtar de ofta tills veckan med bonusbarnen är slut och de får vara bara den lilla kärnfamiljen. De skäms över att de känner så och gör allt för att bonusarna ska ha det bra.
Detta har fått mig att börja fundera på hur bonusbarn har det. Och jag har insett att en väldigt stark drivkraft för att jag och min man ska hålla ihop är att tanken på att mitt barn skulle ha det som bonusbarn får det att göra ont i bröstet på mig.
För det första att bo på två ställen, vilken vuxen skulle stå ut med det? Varannan vecka här och varannan vecka där. Sen detta med att även om man på ena stället har mamma och på andra stället har pappa som älskar en så finns det en vuxen till där som förhoppningsvis tycker om en men inte älskar en. Tänk att förstå att i båda ens hem finns en annan vuxen som innerst inne längtar tills man åker därifrån! Och sen att ha halvsyskon som slipper det man själv håller på med. De är älskade av båda de vuxna de bor med, de tillhör den där kärnfamiljen man själv aldrig kan tillhöra fullt ut. Barnen kan ju inte själva välja, de får liksom acceptera situationen (de som blir bonusföräldrar hade ju ett val).
Svartmålar jag livet som bonusbarn nu? Nån som vill dela med sig av egna erfarenheter av bonusfamiljer?