• Anonym

Är det synd om bonusbarn?

Jag har kompisar som har bonusbarn plus egna barn med mannen de lever med. De är snälla och omtänksamma och vill väl, men samtidigt vet jag att de ibland tycker det är tufft att vara bonusmammor. Innerst inne längtar de ofta tills veckan med bonusbarnen är slut och de får vara bara den lilla kärnfamiljen. De skäms över att de känner så och gör allt för att bonusarna ska ha det bra.

Detta har fått mig att börja fundera på hur bonusbarn har det. Och jag har insett att en väldigt stark drivkraft för att jag och min man ska hålla ihop är att tanken på att mitt barn skulle ha det som bonusbarn får det att göra ont i bröstet på mig.

För det första att bo på två ställen, vilken vuxen skulle stå ut med det? Varannan vecka här och varannan vecka där. Sen detta med att även om man på ena stället har mamma och på andra stället har pappa som älskar en så finns det en vuxen till där som förhoppningsvis tycker om en men inte älskar en. Tänk att förstå att i båda ens hem finns en annan vuxen som innerst inne längtar tills man åker därifrån! Och sen att ha halvsyskon som slipper det man själv håller på med. De är älskade av båda de vuxna de bor med, de tillhör den där kärnfamiljen man själv aldrig kan tillhöra fullt ut. Barnen kan ju inte själva välja, de får liksom acceptera situationen (de som blir bonusföräldrar hade ju ett val).

Svartmålar jag livet som bonusbarn nu? Nån som vill dela med sig av egna erfarenheter av bonusfamiljer?

• Svar på tråden Är det synd om bonusbarn?
  • Anonym

Ja, jag kan nog tycka att det är synd om bonusbarn..... kanske inte om man bara har en förälder och bor på samma ställe alltid, men att flytta runt och anpassa sig till två familjer måste vara fruktansvärt tufft. Tror att många bonusbarn mår dåligt även om de kanske inte yttrar det. Jobbar inom barnomsorg/skola och det märks väldigt tydligt på många barn i skolan vilka som bor hos kärnfamiljen och vilka som har splittrade föräldrar.... den krassa sanningen faktiskt.

• Anonym

Men hur ska man göra då?
    För att de ska må bra?

• VulgusProfanum
    Anonym skrev 2007-12-30 11:54:31 följande:
    Men hur ska man göra då?För att de ska må bra?

Sätta barnen i fokus och hålla dem utanför eventuella vuxenkonflikter.

När det gäller VV boende så är det inte mycket att göra åt den saken- men man får vara lyhörd och försöka tillgodose barnets önskan så gott det går.

Beauty fades Dumb is forever
  • Chocolatecookie

Tror inte man kan generalisera om att v.v barn mår sämre än andra barn. Tror det är helt upp till föräldrarna, bonusföräldrarna och barnets personlighet. Vid alla separationer måste man titta till barnets bästa och vad som verkar fungera bäst för alla parter. Vi har v.v och det fungerar bra och min dotter (6 år) vet att hon är älskad av alla - föräldrar, bonusföräldrar som bonussyskon (hon har ännu inga biologiska syskon) och skulle bli förtvivlad om hon inte fick åka till sin pappa eller till mig när det är dags för det, samtidigt som hon (precis som vi ) är flexibla när det är något speciellt som gör att vi ändrar lite i rutinerna.

• Shasti

Jag har i två års tid bott vav med min sambo precis som bonusarna eftersom de bor på annan ort och jag haft kvar ett eget boende och saker att göra på min ort också. Åkt fram o tillbaka med en väska. Inga som helst problem, bara trevligt med omväxling. För några dagar sen sa en av bonusarna "jag tycker det är perfekt att bo ena veckan på landet och ena i stan" (biomamman bor mer lantligt och vi i stan).

• tillymilly79

Jag tycker det är fel att ha bonusbarnet på dagis när man är föräldraledig. Nu när min man ska vara föräldraledig med vår lille kommer min stora vara hemma med honom efter skolan (han går i ettan och kommer hem vid 12). Vi har planerat ett barn till sedan och hur orättvist vore det inte att ha två barn hemma och ett på fritis... Nej, samma för alla!

• Anonym

Jag håller helt och hållet med dig ovan

• Anonym

Jag tror absolut att man kan älska ett barn som inte äår ditt eget men samtidigt ska man väl vara realistisk.

Jag tycker det är helt fel att bo med egna barn plus ett "bonusbarn" avskyr det ordet. Dessutom ska man väl som vuxen förstå att man aldrig kommer att behandla detta barn som sitt eget.
    Alla barn som jag sett, dem som har en bra familj samt dem som inte har det, i båda dessa är "bonusbarnen" en aning otrygga, söker efter mer uppmärksamhet och gör en större revolt än annars. Är detta konstigt?

Varför välja att ha barn med flera olika pappor, jag skulle aldrig välja att utsätta mitt barn med att leva med en man som inte är hans pappa. Aldrig, alla har vi behov som behöver bli tillfredställda men dessa kan bli det när barnet inte är i närheten. Kanske är jag radikal i era öron men jag tycker det är en stor skam att man tar äktenskap och barn så lättsinnigt.

• Anonym

Så du tycker att det är en skam om man skaffar barn med två olika pappaor?
    Om man skiljer sig pga av att det inte funkar. Träffar sedan en kille som man bor tillsammans med i åtta år. Känner då att man vill  ha ett barn till. Då är det allså en skam?

• Anonym (Mian)

Jo,det är nog lite synd om de flesta barn från splittrade familjer, även om de vuxna gör så gott de kan,
    Självklart är det bäst att växa upp med båda föräldrarna i en hel familj där alla älskar och respekterar varandra.

Svar på tråden Är det synd om bonusbarn?