• Anonym

Är det synd om bonusbarn?

Jag har kompisar som har bonusbarn plus egna barn med mannen de lever med. De är snälla och omtänksamma och vill väl, men samtidigt vet jag att de ibland tycker det är tufft att vara bonusmammor. Innerst inne längtar de ofta tills veckan med bonusbarnen är slut och de får vara bara den lilla kärnfamiljen. De skäms över att de känner så och gör allt för att bonusarna ska ha det bra.

Detta har fått mig att börja fundera på hur bonusbarn har det. Och jag har insett att en väldigt stark drivkraft för att jag och min man ska hålla ihop är att tanken på att mitt barn skulle ha det som bonusbarn får det att göra ont i bröstet på mig.

För det första att bo på två ställen, vilken vuxen skulle stå ut med det? Varannan vecka här och varannan vecka där. Sen detta med att även om man på ena stället har mamma och på andra stället har pappa som älskar en så finns det en vuxen till där som förhoppningsvis tycker om en men inte älskar en. Tänk att förstå att i båda ens hem finns en annan vuxen som innerst inne längtar tills man åker därifrån! Och sen att ha halvsyskon som slipper det man själv håller på med. De är älskade av båda de vuxna de bor med, de tillhör den där kärnfamiljen man själv aldrig kan tillhöra fullt ut. Barnen kan ju inte själva välja, de får liksom acceptera situationen (de som blir bonusföräldrar hade ju ett val).

Svartmålar jag livet som bonusbarn nu? Nån som vill dela med sig av egna erfarenheter av bonusfamiljer?

• Svar på tråden Är det synd om bonusbarn?
  • Anonym (håller med)

tycker som du ts!

• Chocolatecookie
    Anonym skrev 2007-12-30 14:26:06 följande:
    Jag tror absolut att man kan älska ett barn som inte äår ditt eget men samtidigt ska man väl vara realistisk. Jag tycker det är helt fel att bo med egna barn plus ett "bonusbarn" avskyr det ordet. Dessutom ska man väl som vuxen förstå att man aldrig kommer att behandla detta barn som sitt eget. Alla barn som jag sett, dem som har en bra familj samt dem som inte har det, i båda dessa är "bonusbarnen" en aning otrygga, söker efter mer uppmärksamhet och gör en större revolt än annars. Är detta konstigt?Varför välja att ha barn med flera olika pappor, jag skulle aldrig välja att utsätta mitt barn med att leva med en man som inte är hans pappa. Aldrig, alla har vi behov som behöver bli tillfredställda men dessa kan bli det när barnet inte är i närheten. Kanske är jag radikal i era öron men jag tycker det är en stor skam att man tar äktenskap och barn så lättsinnigt.
    Du menar att det är bättre för ett barn att växa upp i en icke fungerande kärnfamilj än i en fungerande "bonusfamilj" där det finns kärlek och trygghet? Jag tror verkligen inte det är bra för barn att växa upp i en familj där föräldrarna inte visar ömhet och respekt mot varandra eller bara bor ihop för barnens skull. Hellre då en i mina ögon "hel" kärleksfull familj med bonusföräldrar, ev bonussyskon och biologiska syskon (med vilket jag även menar "halv"syskon). Visst finns det fall där man kan hitta tillbaka till varandra igen, men jag tror de flesta barn har det mycket bättre med två föräldrar som respekterar varandra och inte bor ihop än träter i tvåsamhet. Men jag är inte helt naiv och tror att detta fungerar för alla. Själviska föräldrar som sätter sina egna behov förre barnets finns det tyvärr alltför många av.
  • Anonym (33)

Anonym inlägg 7: Ingenstans har jag väl skrivit att man skall vara på dagis 9 timmar per dag för det? Förstår inte var det kom ifrån.
    Vi får ha större syskon på dagis 6 timmar om dagen, det tycker jag är superbra. Detta gäller bio såväl som styvsyskon. Jag kan inte för mitt liv tänka mig att min blivande 2-åring hellre skulle vara hemma och sitta och titta på när jag ammar än leka med sina kompisar på dagis, men alla är ju olika.

Och vem har förresten sagt att barnet så himla gärna vill vara hemma med bonusförälderna i alla lägen? Det kanske är den bästa lösningen för alla att ha bonusssyskonet på dagis/fritids 6 timmar per dag?
    Oavsett vad man tycker så har man som bonusmamma rätt att ha det äldre styvsyskonet på dagis mer än 15 timmar i veckan och jag tycker det är riktigt.

Jag skriver att jag tycker det är rätt att man som bonusförälder inte skall behöva vara hemma med ett barn som inte är ens eget om man blir mamma. Varför skulle man? Även om det finns fler barn i familjen så tycker jag så. Sen tycker jag inte att man nödvändigtvis behöver dra det så långt så man har barnet där 9 timmar om dagen.

• Tezz72

Har frågat i andra trådar men ej fått något svar där! Kanske får jag det här. Är det mer synd om mannens barn som har blivit styv/bonusbarn än kvinnans?

• Anonym

Jag tycker att det blir så uppdelat.  Skaffar man barn med en som redan har, så tycker jag att den ska ta lika mycket ansvar om barnen som den biologiska föräldern.
    Därför tycker jag att det inte ska vara någon skillnad. Alla ska ha samma regler.
    Sen så tycker jag att så som vi har det, att barnen bara får gå i mellan 8-11 på dagis är lite lite. Tycker att det vore bättre om de fick gå 9-14 tre dagar i veckan.
    Jag menade inte att du hade skrivit att barnen skulle gå nio timmar varje dag, utan jag vet en del barn som har det så. Men om båda har ett varsit barn sen innan, och skaffar ett gemensamt barn. Ska då det ena barnet vara hemma och det andra få gå längre på dagis.? Det blir ju sån skillnad på mina och dina barn då. Alla kanske inte gör så att den ena får gå och den andra får vara hemma. Men det finns säkert de som gör så.
    Å det tycker jag är så synd. Att det ska bli sån skillnad.
    Nej då tycker jag att det är bättre att det är samma regler för alla!

• Anonym

Jag tycker inte att det är synd om bonusbarn av den anledningen i alla fall.
    Alternativet är att bo varannan vecka hos ensamma mamman och varannan vecka hos ensamma pappan..  Fortfarande bara en person som älskar en. Dessutom så får dom ju aldrig möjligheten att få syskon (om det inte redan finns vill säga)
    Barn behöver inte vara älskade överallt. Förskolefröken älskar med all säkerhet inte dagisbarnen på samma sätt som hon/han älskar sina egna barn och inte är det många mammor som tvekar på att sätta sina ungar där hela dagarna.

Det barn behöver är att bli respekterade. Så länge deras mamma och pappa älskar dom villkorslöst räcker det fint att övriga accepterar och respekterar barnet. Och vad gäller "halv"syskon så avgudar dom ju oftast sina stora syskon... oavsett om det är hel eller halvsyskon...

• Anonym

Dessutom så tror jag att ett barn som bor varannan vecka hos ensam mamma och varannan hos ensam pappa blir fruktansvärt bortskämt.
    Att få syskon härdar.. och jag tror faktiskt att om de vuxna i relationen har lite vett så blir allt bra... 

Vuxna människor som däremot är svartsjuka på små tvååriga bonusbarn, dom är nog skadliga för de flesta.. :)

• Anonym

Jag tror iaf att de bonusbarnen som bor hos mig (2 st) att de har det bättre nu. Varje vecka så kommer de till en utvilad förälder som har avsatt tid för att bara vara med dem och göra det så mysigt och bra som möjligt. Jag skulle alltså tro att i vårt fall så får de mer vuxentid än innan.

Till sommaren så ska jag och min sambo få vårt första gemensamma barn. Och jag har frågat barnen om de vill komma hem tidigare eller vara lika länge på dagis/fritids som de är idag. De vill vara där lika länge. "Det är roligare där med kompisarna". Så man kanske inte alltid vet som vuxen vad de helst vill.

Sedan som en parentes så såklart är det så att det är vi vuxna som har ansvaret för att avdramatisera relationerna mellan bio och bonus. Här pratar barnen vitt och brett om vad mamma är duktig på och hur snygg hon är. Det är bara för mig att bita ihop. De har all rätt att tycka att hon är underbar, hon är ju deras mamma.

Nej, bonusbarn kan ha det lika bra som andra barn. Men det kräver en större insats av oss vuxna som befinner oss runt omkring barnen.

• Anonym

det är väl lite skillnad på dagisfröken och bonusförälder!
    Jag tycker att det är så hemskt när man läser det du skriver.
    Jag vill att mina barns bonusmamma ska älska mina barn.
    Jag vill absolut inte att hon gör någon skillnad på hennes och mina barn.
    Finns det inte fler som känner så?

• Anonym
    Anonym skrev 2007-12-30 20:00:28 följande:
    det är väl lite skillnad på dagisfröken och bonusförälder!Jag tycker att det är så hemskt när man läser det du skriver.Jag vill att mina barns bonusmamma ska älska mina barn.Jag vill absolut inte att hon gör någon skillnad på hennes och mina barn.Finns det inte fler som känner så?
    verkligheten ar att vad TS skriver om och det kommer att jamnt vara sanningen. det ar valdigt synd om bonusbarnen. vuxna manniskors fel helt ut hallet. utmaningen ar att forsta att det ar ej barnens fel..var flesta gor mistag ar att bli arga pa barnen nar det ar foraldrana som du ar verkligen arga pa.
  • Anonym (33)

Klart man vill att alla skall tycka att ens barn är så fantastiska och underbara som man själv gör, och att de skall vara älskade av alla som är dem nära.
    Men det som jag tycker är gulligt när min dotter gör, när hon far runt som en vilde i lägenheten och vänder upp och ned på allting, det kan någon annan tycka är asjobbigt.

Det min mans dotter gör som han tycker är charmigt tycker jag ibland är otroligt irriterande, kanske just för att jag inte har den den oreserverade kärleken till henne. Jag kunde inte förrän jag fick barn själv förstå hur man kunde stå och titta på ett sovande barn, jag tyckte verkligen det var helt ointressant. Det låter kanske lite hårt, men det väckte verkligen inga som helst känslor i mig förutom att jag tyckte det såg fridfullt ut.
    Trots att jag INTE älskar min mans barn så ställer jag upp, ofta mer än både hennes mamma och pappa, och jag spenderar mer tid med henne än dem.
    Om hon var dagisbarn skulle jag inte tveka att låta henne gå fulla dagar, och samma sak skulle gälla mina biologiska, om det kom ett litet syskon.

Varför måste man till varje pris försöka få en styvfamilj där man har olika släkt och olika boende att bli så lik en kärnfamilj som möjligt? Vända ut och in på sig för att alla beuslut man tar skall skona just styvbarnen från orättvisor? Orättvisorna drabbar ju i lika hög grad de barn som bor hos oss alltid, de som får mindre av allt inkl uppmärksamhet. Som bara får åka på semester en gång per sommar o.s.v.
    Det kanske inte alltid är "kärnfamiljslösningar" som fungerar bäst i en styvfamilj.

• Anonym

Om man får välja mellan att leva i en kärnfamilj där alla är lyckliga och trivs så är ju det alternativet såklart alltid bättre - för alla (och enklare för både barn och föräldrar). Att skapa en ny familj kräver enormt mkt arbete för att få det att funka. Tar minst ett par år innan grunden är lagd. Men om man får det att funka så tror jag att det kan vara berikande och bra för både barn och vuxna. Mkt bättre än att växa upp med en ensamstående förälder. Men just vv-boende tror jag är ett vuxenpåhitt och jag tror att det är få barn som verkligen trivs med det uppdelade livet. För barn, tror jag att det är viktigast att föräldrarna tycker om och respekterar varandra även om de inte lever ihop och att barnet kan ha tillgång till alla föräldrar (bio- och bonus). Men när det blir uppdelat i "mammaliv" och "pappaliv" och vattentäta skott emellan tror jag att det är direkt skadligt. Som bonusförälder skulle jag aldrig vilja byta eftersom det verkligen har berikat mitt liv att fått "nya barn" och som bio-förälder är jag ändå nöjd med situationen men det har krävt sin arbetsinsats minst sagt.

Svar på tråden Är det synd om bonusbarn?