Sushi?
Är det ok att äta sushi under graviditeten?
Är det ok att äta sushi under graviditeten?
Sushi är alldeles OK att äta under graviditeten. "Nya" rön sen i höstas från Livsmedelsverket. Man ska undvika bitarna med tonfisk bara, de stora tonfiskarna fiskade i världshaven kan innehålla miljögifter. Laxbitarna och allt annat vanligt på sushibitarna är OK.
Rå lax luktar illa långt innan Listeria-bakterier bildats. Man ska se upp med gravlax däremot, men det finn sju inte på sushi
Livsmedelsverket avråder inte, förutom tonfisk och viss vitfisk. Många gravida väljer dock att avstå.... Självklart ska det vara från en leverantör / restaurang du känner till och där du är säker på att hanteringen av fisken skett på rätt sätt. Ät aldrig kött som inte luktar gott eller som har en konstig färg.
http://www.slv.se/templates/SLV_Page____2333.aspx
Brukade beställa mamma-sushi under förra graviditeten (CRAVING!). Då får man "allt" utom just den råa fisken (lax och tonfisk).
Det behövs inte längre...vill man äta laxbitarna är det bara att göra det
lakritstrollet-vad är mamma sushi och craving?
?
men det är väl knappt ok att äta lax (om den inte är odlad?)?
*oxå sushisugen*
jo det är det! Det är bara gravad och kallrökt lax man inte ska äta. Rå lax är ingen fara om den är fryst. Listerabakterierna luktar om de finns så är laxen fräsch och luktar gott är det bara att mumsa på!
Livsmedelsverket tog bort sina restriktioner på sushi förra året, kvar finns dock restriktioner mot tonfisk så den ska man låta bli.
/my
Jag kör på vegetarisk sushi eller mammasushi som är jättegott.
Jag trodde det var miljögifter/föroreningar och inte bara listeria man skulle vara orolig för när det gäller laxen. Oj, vad förvirrad jag blir. Fortsätter att äta som jag gjort hittills så ska det väl bli bra.
Jag har ätit sushi med kräftstjärtar och scampistjärtar och det är sagolikt gott.
kolla livsmedelsverkets hemsida så ser du precis, det är lax från ett fåtal hav man ska undvika. /my
Köpte mammasushi igår, de hade det på ett bra ställe nära oss. (vågade inte ta laxen med)
Det här fick jag:
Två räkor (elller kräftor eller vad det är), en avocado, 4 rullar, en omelett, en ägg (den var asgod, lite friterad tror jag) och nån till, kommer inte ihåg vad. Har längtat efter sushi så länge nu och det var såååååå gott!!!
Vad konstigt, min barnmorska säger att man får ABSOLUT INTE äta sushi!!!
Att det är ok att äta ska bero på att fisken har varit fryst, men enligt min svägerska (som är från Tokyo) så är "riktigt" sushi inte fryst, utan färsk och rå! I Japan är det ok att äta sushi som gravid men där är en riktigt sushikock utbildad i sju år också! Dessutom har väl inte deras fiskar miljögifter...
Jag äter iaf inte "fisksushi" utan tar vegetariskt alternativ under graviditeten.
Man ska inte tro på allt bm säger
När det gäller matrekommendationer är livsmedelsverket det ENDA man ska lita på!
www.slv.se
En del BM har inte en aning om vad som är nytt/gammalt när det gäller matrekommendationer. Liksom de inte har en aning om vad det gäller angående allergimediciner med mera.
Och NEJ, laxen måste inte ha varit fryst. Den ska vara fräsch, och det är den om den luktar normalt. Enligt Livsmedelsverket till och med. Så varför nojja?