• smulan 75

Svåger/Svägerska? Faster/Farbror/Moster el Morbror?

Undrar bara vad ni kallar era syskons respektive (om de inte är gifta) Svåger/Svägerska? eller vid deras namn? Samt vad kallar era barn dem för,tex din bror är ju Morbror vad kallar ni hans flickvän? Moster el vid namn eller Morbrors flickvän/sambo? Lite nyfiken bara hur ni andra gör. Jag kallar mina syskons respektive med namn,min son oxå.

• Svar på tråden Svåger/Svägerska? Faster/Farbror/Moster el Morbror?
  • Novus

Kallar dem vid namn,, så gör även dottern

• Mickis74

Oftast namnen.....såvida jag inte förklarar för nån annan vem jag pratar om.

• Dino78

Jag kallar alla vid namn när jag pratar med dom eller med min sambo om dom. Däremot säger jag "svåger" och så när jag pratar med vänner och mina släktingar för att dom ska veta vilka jag pratar om.

Till min dotter säger vi alltid farbror Roger och hans tjej blir faster Nettan (även fast hon inte är faster så säger vi så).

Men det blir ju lite olika från gång till gång förstås.

DIF i själ och hjärta
  • 68an

Jag kallar dom vid namn eller min svägerska/svåger. Mina syskons respektive kan aldrig bli moster/morbror till mitt barn men där jag bor nu, Svall, hör jag att dom kallar sin morbrors fru för moster osv.

• Dino78
    68an skrev 2008-01-01 11:28:38 följande:
    Jag kallar dom vid namn eller min svägerska/svåger. Mina syskons respektive kan aldrig bli moster/morbror till mitt barn men där jag bor nu, Svall, hör jag att dom kallar sin morbrors fru för moster osv.
    Nej, dom kan aldrig bli det men man kan juj kalla det för det ändå. Gifter jag mig med en annan kan ju han aldrig bli pappa till mitt barn men man kan ju ändå säga det
    DIF i själ och hjärta
  • 68an

Dino Absolut, visst kan ma säga så ändå *L* För mig känns det inte naturligt så därför gör jag inte det. Det mesta beror väl på vad man själv är uppväxt med så min sambo tex har en himla massa mostrar, morbröder osv. fast hans föräldrar inte har fler syskon än mina föräldrar.

• Dino78
    68an skrev 2008-01-01 11:35:32 följande:
    Dino Absolut, visst kan ma säga så ändå *L* För mig känns det inte naturligt så därför gör jag inte det. Det mesta beror väl på vad man själv är uppväxt med så min sambo tex har en himla massa mostrar, morbröder osv. fast hans föräldrar inte har fler syskon än mina föräldrar.
    JO, jag har inga såna alls nästan, så när jag var liten blev det så att min fasters man blev en slags farbror och hans barn är mina kusiner fast dom inte är det. Men det är så sällan jag säger så ens, vi träffar nästan aldrig sambons släkt så det blir sällan man sgäer så.
    Fast när jag tänker efter säger jag nog oftare "Tant Nettan" om sambons brors tjej. Hmmm, jag vet inte Är förvirrad!
    DIF i själ och hjärta
  • oOMayaOo

Jag har inga barn, men om min moster har en karl så kallar jag han för "min mosters man/kille/sambo", inte morbror.

Svar på tråden Svåger/Svägerska? Faster/Farbror/Moster el Morbror?