• Tiniwinisen

2 veckor gammal och har 39,1 grader i feber

Har ringt sjukvårdsupplysningen och först lät det på henne att en barnläkare lära kolla på han. Så hon kontaktade en sån, men denne tyckte att vi kunde avvakta eftersom han inte har andningsbesvär.

Han har 39,1 i feber och är snorig och hostar och nyser.

Ska iaf få komma till en vanlig läkare idag på HC, men inte förrens sent på eftermiddagen.

Är ju så otäckt när så små barn får feber, med tanke på RS-viruset som härjar.
    Hur vanligt är det att så små barn får feber egnetligen???
    Orolig mamma!!!!

• Svar på tråden 2 veckor gammal och har 39,1 grader i feber
  • USK

Konstigt annars säger dom att man alltid ska åka in med barn som har feber och är under 6 mån.

• lövet2

Jag skulle kontakta BB i ditt ställe. Den första månaden är det BB man ska vända sig till, och särskilt om en så färsk baby har feber. Jag skulle nog inte vänta ...

• ÅÅsaGGåsa

I det landsting vi bor får man komma till barnsjukhuset utan remiss när barnet är upp till 4 veckor. Ring barnakuten och säg att du vill komma! Rekommendationerna säger ju att man skall söka vård när de har över 38 grader när de är så små

• LIVochLinnea

Åk in omedelbart!!! Jag jobbar som barn sjuksköterska och det är så att så små barn med så hög feber läggs in på barn klinik. De kan få svåra infektionstillstånd snabbt så åk in!!!
    Vänta inte utan åk omedelbart!!!!!

• Lenis80

Ja åk in det skulle jag ha gjort...

• Polgara

Ohh herregud ÅK! De små ska absolut inte ha så hög feber!

• Tiniwinisen

Lillemans feber har nu sjunkit till 37,7 och han ligger och sover gott härhemma under pappans bevakan.
    Stiger febern igen sådär högt då åker vi in på en gång. Om inte så har vi en läkartid senare idag som vi åker på oavsett hans feber är borta eller ej.

• Polgara

Jättebra! Krya på den lille.

• chess1979

jag hade åkt in, jobbar oxå som barnsköterska och det är inget att leka med när så små får feber, det kan gå VÄLDIGT fort. om din lille har fått rs-virus så kan det bli allvarligt. när min minsta var ca 3månder fick hon feber, vi fick åka in till sjukhuset på en gång och det var på sjukvårds rådgivningens inrådan.

på mitt jobb är det inte ovanligt att febriga spädbarn får ligga cpap eller tillochmed resperator just för att dom kan få andningssvårigheter pga rs

har hans feber sjunkt från 39,1 till 37,7 på en timme? har ni gett honom ngt?

♥ nu är vi 6 i familjen♥
  • chess1979

oj, ser nu att ni fått läk tid. då kan ni vänta

♥ nu är vi 6 i familjen♥
  • Tiniwinisen
    chess1979 skrev 2008-01-01 14:40:44 följande:
    jag hade åkt in, jobbar oxå som barnsköterska och det är inget att leka med när så små får feber, det kan gå VÄLDIGT fort. om din lille har fått rs-virus så kan det bli allvarligt. när min minsta var ca 3månder fick hon feber, vi fick åka in till sjukhuset på en gång och det var på sjukvårds rådgivningens inrådan.på mitt jobb är det inte ovanligt att febriga spädbarn får ligga cpap eller tillochmed resperator just för att dom kan få andningssvårigheter pga rshar hans feber sjunkt från 39,1 till 37,7 på en timme? har ni gett honom ngt?
    Vi har inte gett han något då vi skulle avvakta enligt sjukvårdsrådgivningen. Nu sist när vi tog tempen igen så var den på 38,1.
    ja vi har ju fått en läkartid till vanliga hälsocentralen. Det känns inge vidare kul tycker jag. Helst skulle jag vilja att en barnläkare titta på han. Dem som har lite mer kunskap och så om småbarn och bla RS-viruset.
    Fattar inte riktigt varför barnläkaren inte tyckte vi skulle komma in med han. Det kan ju bli jätteallvarligt som du skriver... man borde ha rätt att få komma in med så småbarn utan ens att fråga tycker jag
  • Tiniwinisen

Nu har vi vart till läkaren och han lyssna på lungorna och dem lät bra. Sen tog dem sänkan på lillen och den var på 8. Han ringde även och rådfrågade barnläkaren på barnkliniken och hon kunde inte göra mer än vad läkaren här gjort.
    Men har febern inte gått över tills imorgon bitti så ska vi höra av oss igen.
    Nu känns det skönare nu när nån kollat på våran lilla kille...

Svar på tråden 2 veckor gammal och har 39,1 grader i feber