Gallstensanfall
Gallblåsan tillverkar galla som används för att spjälka fetter i maten så att kroppen kan tillgodogöra sig dem. När gallblåsan tas bort är det tydligen så fiffigt att gallgångarna fortsätter att tillverka galla så man klarar sig bra utan den. Det är därför som fet mat ofta utlöser anfall eftersom gallblåsan börjar arbeta och det blir tryck på eventuella stenar. Vissa undersökningar visar att under graviditeten lagrar vissa kvinnor mer kolesterol som då bildar stenar.
Jag fick gallstensanfall under graviditeten men det var inte konstaterat eftersom jag väntade på ultraljud för att få en helt säker diagnos. När Rebekah var tre veckor började anfallen komma tätare och blev mycket värre. När jag åkte in till akuten andra gången under en vecka konstaterade att jag hade bukspottskörtelsinflammation (pankreatit) en potentiellt mycket allvarlig komplikation. Jag blev inlagd och min sambo fick åka hem med vår lilla tös. Det blev mycket antibiotika, dropp, kateter och annat. Jag fick varken äta eller dricka på flera dagar. Efter en vecka fick jag komma hem men anfallen fortsatte så jag blev tillsagd att enbart äta grönsaker och inga mejeriprodukter. Inte så himla skoj när man ammar.
Till sist fick jag en akuttid för operation och för två veckor sedan opererades gallblåsan bort med titthålsoperation. Jag hämtade mig snabbt och kan nu äta vad som helst utom ägg.