• EllenYeep

Gallstensanfall

Vaknade i morse med ett tryck över ryggen och grymt ont i magen, väckte sambon som fick ringa 112, fick åka ambulans in till KS och de konstaterade att jag fått ett gallstensanfall.
    Har pratat med mamma och mormor om det och mormor hade också ett sånt anfall drygt en månad efter hennes andra barn.
    Jag födde min son för fem veckor sedan.
    Mamma hade en arbetskamrat som också fått det en tid efter hennes förlossning, är det någon fler som fått det?

• Svar på tråden Gallstensanfall
  • mutti2

Hur känns en gallstensanfall??? Nyfiken... var exakt gör det ont?

• EllenYeep

Mitt i magen och lite till höger, där levern sitter. det är som ett tryck över ryggen och övre buken. Det gör riktigt ont det vill jag lova.

• LadyMarmalade

jag gick en hel graviditet med gallstens anfall utan att veta om det eftersom min "läkare" hävdade att det blir så när man har så många barn som jag har???

När lillskruttan var 8 veckor åkte vi ambulans första gången, och de konstaterade då att jag inte hade diskbråck*asg* och inte heller hade jag cystor på äggstockarna

Två månader senare var det dags igen, ambulans med lillskruttan i knä och de konstaterade gallstens anfall*pust* fick åka hem med voltaren för då skulle stenarna komma ut???

Hann hem och var hemma i ett par timmar så var det bara att åka tbx, såg ut som en påskkyckling väldigt klädsamt, stenarna hade fastnat i gallvägarna.
    Detta var en fredag så jag flöt på små moln av ketogan över helgen och lillskruttan charmade hela personalen som jag aldrig behövde ringa efter de var ju inne hos mig hela tiden iaf...
    På måndagen skulle jag göra titthålsoperation för att ta bort gallblåsa och stenen som satt fast så min sambo plockade hem lilljäntan kl 8:00 och jag sövdes.
    Vaknade med räls över hela magen(min vanliga tur) och hål överallt efter den påbörjade titthålsop. Stenen hade fastnat såå olämpligt att det inte gick att få ut den med titthålsop.

Jag fick stanna på lasarettet i två veckor och fick permis över julafton bara med påse på mage.

men men idag är jag helt återställd och visst syns ärret men jag ser edt som en påminnelse på hur skört livet är och hur viktigt det är att ta vara på varenda stund jag får med mina barn och min familj.

Personalen på sjukhuset ska ha all eloge för att de tog såå väl hand om mig och inte minst lillskruttan som jag hade med mig hela tiden utom de timmar operationen tog och som säkerligen därför än idag skrattar och älskar alla människor i vita rockar

• Sofiaa

Hej.. jag har fått det några gånder sedan min dotter föddes,det började i slutet av graviditeten med henne..det blev när jag åt vissa saker,speciellt nötter...När min dotter var 6 månader fick jag åka in till lassarettet & vara där i två dygn,hade världens ont i magen & spydde hela tiden.
    De var helt säkra på att det var gallsten jag hade men de gjorde sedan ultraljud och det visade inga stenar,men dom sa att man kan få känslig galla efter man fått barn tydligen.
    den gången hade jag ätit nötter då jag åkte in.
    jag får så även om jag äter nåt som är väldigt fett och mycket av det.
    jätte jobbigt...men det är väl bara att försöka hålla koll på vad man äter.

Mvh Sofia

• EllenYeep

Åh fy vad jobbigt, under graviditeten! Usch.
    Jag gick hemma som en autist och gjorde konstiga ljud och flåsade under anfallet, klädde på mig lite snabbt också, dvs byxor, bh och tröja.. inget annat, sen kommer tre söta ambulanskillar och ska klämma och känna, de ställde tusen frågor och när man har så ont är det ganska jobbigt att prata.
    vi åkte iaf till Karolinska (utan trosor och strumpor) där de ville att jag skulle kissa i en burk och då försvann smärtan. Det är 20 veckors väntetid på operation här, men om jag inte får några fler anfall så kommer jag inte operera mig.
    vad har gallblåsan för funktion?

• EllenYeep

jo jag har slutat dricka coca cola och äta fet mat, för det där vill jag inte ha igen och som ladymarmalade sa att man får en påminnelse hur skört livet är, så nu har jag dödsångest för tre pers, min son, min sambo och mig.. hur jobbigt som helst.

• Sassafrass

Gallblåsan tillverkar galla som används för att spjälka fetter i maten så att kroppen kan tillgodogöra sig dem. När gallblåsan tas bort är det tydligen så fiffigt att gallgångarna fortsätter att tillverka galla så man klarar sig bra utan den. Det är därför som fet mat ofta utlöser anfall eftersom gallblåsan börjar arbeta och det blir tryck på eventuella stenar. Vissa undersökningar visar att under graviditeten lagrar vissa kvinnor mer kolesterol som då bildar stenar.

Jag fick gallstensanfall under graviditeten men det var inte konstaterat eftersom jag väntade på ultraljud för att få en helt säker diagnos. När Rebekah var tre veckor började anfallen komma tätare och blev mycket värre. När jag åkte in till akuten andra gången under en vecka konstaterade att jag hade bukspottskörtelsinflammation (pankreatit) en potentiellt mycket allvarlig komplikation. Jag blev inlagd och min sambo fick åka hem med vår lilla tös. Det blev mycket antibiotika, dropp, kateter och annat. Jag fick varken äta eller dricka på flera dagar. Efter en vecka fick jag komma hem men anfallen fortsatte så jag blev tillsagd att enbart äta grönsaker och inga mejeriprodukter. Inte så himla skoj när man ammar.

Till sist fick jag en akuttid för operation och för två veckor sedan opererades gallblåsan bort med titthålsoperation. Jag hämtade mig snabbt och kan nu äta vad som helst utom ägg.

• LadyMarmalade

vanliga födoämnen som gallan reagerar på är enligt min egen erfarenhet dessa och även nu sedan jag opererat bort gallan får jag äta dessa med försiktighet.
    1. Ägg
    2. Gröna saker. (gröna äpplen, skalet på gurka, osv)
    3. mycket feta såser som bearnaise, hollandaise, kryddsmör.

Annars äter jag det mesta och dricker även coca cola utan att känna av magen

• Erik

Jag fick ett gallstenanfall då jag var 20 år. Blev opererad ca. 5 månader efter det första anfallet (titthålsoperation). Mitt anfall kom p.g.a att jag hade bantat. Jag gick ner för många kg för fort. Även det kan framkalla gallproblem. Min mamma var också nånting på 20 år då hon fick gallsten.

Efter operationen har jag inte känt av nånting. Äter vad som helst när som helst. Men visst var det hemskt att få anfallen. Jag låg i fosterställning och grät innan sambon tvingade mig till akuten.

• obelix

min mamma hade det efter att jag va född ca 1 månad efter

Svar på tråden Gallstensanfall