• Fru Majsan

Ni som handlat på ebay, se hit!

Skrev ett annat inlägg men fick inga svar så jag testar igen:

Hur går det till rent praktiskt, egentligen, särskilt om man handlar från utlandet? Sätter man in pengarna på ett bankkonto? Är det lätt att bli lurad? Är det säkrare att handla via företag som säljer mycket på ebay? Har aldrig gjort detta förut och förstår inte tyska, så det är lite krångligt just nu.

• Svar på tråden Ni som handlat på ebay, se hit!
  • dreamspell

Jag har handlat på ebay(USA), visserligen bara smink men dock utan problem! Jag fixade ett paypal konto och förde via det över pengar till mottagarens konto. Jag köpte grejer av 3 olika tjejer och det gick jättebra! Man kan ju kolla upp personen/företaget man tänker köpa nåt av, man får ju lämna "feedback" till dom man haft att göra med vare sig man säljer eller köper och där ser man ju om nåt verkar galet..

Lycka till!

• Åsa

Jag har mest handlat med Paypal och det har gått bra. I Europa är det vanligare att säljaren inte erbjuder Paypal; man får titta på vilka betalningsalternativ de erbjuder, brukar vara banköverföring eller möjligen check. Det har iofs gått bra de gånger jag betalat till konto MEN bankerna tar en summa för överföringen och den är inte samma utan beror på vilken bank det är. Varierar mellan cirka 0 och 70 kronor, och du som köpare förväntas betala den.
    Det finns två sätt att lösa detta.:
    1 Du frågar säljaren vilken summa hans/hennes bank tar ut och lägger på detta på köpesumman. Vid överföringen anger du att mottagaren ska stå för ev bankavgifter.
    2 Du anger vid din benköverföring att du ska stå för ev kostnader.

På min internetbank (FSB) kan man ibland se hur hög avgiften är, d v s vad den andra banken tar ut. Men när man inte kan se den (inte så mycket samarbete med just den banken antar jag) tar de lömskt nog ut en standardavgift på cirka 60 spänn som ofta är dyrare än den verkliga. Det _kan_ vara en anledning att fråga säljaren om hur hög avgiften är, men det kan vara besvärligt på främmande språk och med en säljare som kanske inte riktigt vet hur det fungerar.
    Säljaren ska i alla fall ge dig sitt kontonummer, namnet på banken och s k IBAN-nr för att du ska kunna betala.

• Åsa

Erbjuder säljaren Paypal skaffar du ett paypalkonto (www.paypal.com). Ebay samarbetar med dem och erbjuder smidig direktlänkning dit vid betalning. Paypal drar pengar från ditt bankkort (går att sätta in pengar där också; har vissa fördelar men jag har inte testat) och betalar i sin tur pengarna till säljaren. Deras vinst dras i form av en provision som säljaren får stå för. Enligt reklamen ger Paypal dig pengarna tillbaka om varan inte dyker upp m m strul, men jag vet inte hur bra detta fungerar.

• Åsa

Ett tips bara om du inte registrerat dig på Ebay än och har svårt för tyska. Registrera dig först på en engelskspråkig Ebay-site. (www.ebay.com ellerl www.ebay.co.uk). Det går bra att handla från ebay.de ändå och infon du får från ebay blir på engelska (jag begick själv misstaget att registrera på tyska Ebay först och får det mesta på tyska som jag inte är jättehaj på).

• Fru Majsan

Åsa, tack för informationen! Har du handlat vagn på det viset?

• Julienne

1. Registrera dig hos Ebay.
    2. Håll koll på de auktioner som intresserar dig med "My ebay"
    3. Kolla ALLT med säljaren innan du budar. Skickar de till Sverige? Är det nåt fel på varan? Hur mycket kostar frakten och hur lång tid tar den? etc.
    4. Lägg ett maxbud. Ebay budar automatiskt upp till det beloppet om du blir motbudad. Tänk på att en del säljare lägger in ett reservpris under vilket de inte släpper varan för. Då står det "reserve not met"
    5. Betala. Har själv använt Paypal en hel del. Har aldrig varit nåt problem. De flesta säljare på ebay.com verkar kunna erbjuda den betalningsmöjligeheten. Har en gång använt mig av Bidpay.com och gjort en sk money order. Mer kostsamt men funkade det med.
    6. Lämna feedback när du fått varan. Säljaren kommer att göra detsamma med dig som köpare.

• Julienne

Tips om du handlar från Icke EU land: Be säljaren skriva ett lågt värde på fraktsedeln eller skriva "gift" (gåva). Har man tur så slinker paketet igenom tullen utan avgift.

• Åsa

Kolla säljarens feedback. En pålitlig säljare ska inte ha flera procent negativ feedback. Särskilt om det är dyra varor så undvik gärna säljare som är nya på Ebay med få sålda varor.

• Tabby

Åhhh..vad bra att jag hittade denna tråd. HAr precis skrivit ett liknande inlägg med frågor om e-bay.

• Fru Majsan

Om man betalar med Paypal, kostar det inget mer än priset plus frakten då? Alltså inga dolda bankavgifte eller så?

• snusfia

jag brukar betala med paypal och det är bara
    varan+frakten
    inget annat tillkommer

• sweety24

Jag har handlat mina mammakläder via E-bay här i Tyskland som kostade ena 40kr och andra 50kr , jättebiligt och snygga och trendiga . Det är svárt att hitta snygga krädder till oss gravida.
    Du ska först kolla om företadet har en telefon nummer som du kan ná de annars kan hända att du blir lurade. Min fästman fick aldrig sina saker han hade beställt trots att han betalat.
    Kolla först företagets uppgifter och att posten är försäkrat, dá det ska inte vara problem att handla.
    Jag hittade här pá tyska sidan massa barnkläder till jätte bra priser.

• Lenagbg

jag kan inte bjuda på varor på ebay... varför blir det så??? man ska väl kunna köpa vad som helst väl?? det är ju en auktion..

Svar på tråden Ni som handlat på ebay, se hit!