Jag har mest handlat med Paypal och det har gått bra. I Europa är det vanligare att säljaren inte erbjuder Paypal; man får titta på vilka betalningsalternativ de erbjuder, brukar vara banköverföring eller möjligen check. Det har iofs gått bra de gånger jag betalat till konto MEN bankerna tar en summa för överföringen och den är inte samma utan beror på vilken bank det är. Varierar mellan cirka 0 och 70 kronor, och du som köpare förväntas betala den.
Det finns två sätt att lösa detta.:
1 Du frågar säljaren vilken summa hans/hennes bank tar ut och lägger på detta på köpesumman. Vid överföringen anger du att mottagaren ska stå för ev bankavgifter.
2 Du anger vid din benköverföring att du ska stå för ev kostnader.
På min internetbank (FSB) kan man ibland se hur hög avgiften är, d v s vad den andra banken tar ut. Men när man inte kan se den (inte så mycket samarbete med just den banken antar jag) tar de lömskt nog ut en standardavgift på cirka 60 spänn som ofta är dyrare än den verkliga. Det _kan_ vara en anledning att fråga säljaren om hur hög avgiften är, men det kan vara besvärligt på främmande språk och med en säljare som kanske inte riktigt vet hur det fungerar.
Säljaren ska i alla fall ge dig sitt kontonummer, namnet på banken och s k IBAN-nr för att du ska kunna betala.