Inlägg från: Lyndi |Visa alla inlägg
  • Lyndi

Varför sover er hund INTE i sängen?

Min hund sover inte i min säng, för att det är MIN säng och han har inte samma statusen i "flocken" som jag...

• Lyndi

Kanske inte i dina ögon, men däremot i deras....

dellelgarin skrev 2008-01-02 14:49:05 följande:
    Mina hundar har inga problem med att veta att jag är ledaren trots att de sover i samma säng, varför skulle de ha det?
  • Lyndi

Vart har jag påstått eller skrivit det?

FruMansour skrev 2008-01-02 14:59:07 följande:
    Så Cesar Millan (obs stavning) har alltså fel när han säger att det hela handlar om att bjuda in hunden i alla lägen för att visa vem som bestämmer eller är ranghögst? Detta även gällande soffor/sängar. Hunden skall "be" om tillåtelse. Samma gäller ju vid lek eller gos. Hunden ska bli inbjuden och inte ta det för givet.
  • Lyndi

Jag ger mig inte in på en djup diskussion om det där, men saker och ting sker på mina villkor... Det finns ingen anledning till att min hund ska sova brevid mig.. Min säng= inte hans plats

FruMansour skrev 2008-01-02 15:00:50 följande:
    Vad är det med sängen som gör att de känner sig ranghöga där? Är det samma sak om jag sitter med min hund på golvet och gosar eller sitter bredvid honom i bilen osv?
  • Lyndi

Det tror inte jag heller, men sängsovande kombinerat med andra handlingar i vardagen, kan göra att hunden tappar respekten för matte/husse...

Nericia skrev 2008-01-02 15:02:43 följande:
    jag tror inte en hund tar över bara för att den får sova i sängen. men det är vad jag tror
  • Lyndi

Absolut... Håller med... Men det funkade inte på min hund att låta honom vara i soffan/sängen ibland. Även om det var på mina villkor. Han tog sig för stor frihet, så det fick jag sätta stopp för..

dellelgarin skrev 2008-01-02 15:10:29 följande:
    Just de kombinerat med andra handlingar.....det är något helt annat det, det finns många som inte har vett att uppfostra sina små gulliga vovvar på rätt sätt, för det betyder inte att bara för att man låter sin hund sova i sängen att man inte annars uppfostrar sin hund "fel"...Jag har rätt hårda regler och det ger mina tjejer mycket frihet. De får sova i sängen, men när JAG säger att det är ok.
  • Lyndi

Jaså????? Det har jag ett bra exempel på annars.......

FruMansour skrev 2008-01-02 15:15:23 följande:
    Jo men jag tror ju knappast att det har med sängen i sig att göra.
  • Lyndi

Jag tillät min hund att sova i sängen/vara uppe i soffan när JAG ville det. Det slutade med att han tog sig mer och mer frihet, vilket ledde till att jag fick sätta stopp för det. Nu får han inte ligga i säng eller soffa.
    Det var inte enbart detta som gav oss en dålig relation (eller rättare sagt, han respketerade inte mig fullt ut.) Sen kan jag lägga till att han inte är varken aggressiv, hundilsk och han har inte bitit någon heller............................ Men VÅR relation drabbades! När jag sedan bad honom om saker, så tyckte han mest att "äh, jag skiter väl i dig" vilket resulterade i att bla vår tävlingslydnad blev drabbad, samt att han drog som en galning i kopplet...
    För säkerhetsskull så skriver jag det igen; Det var soff- och sängliggande i kombination med andra handlingar som ledde till detta...

FruMansour skrev 2008-01-02 15:24:51 följande:
    Så om man sover i soffan, på madrassen eller någon annanstans så tar hunden INTE över direkt och blir ranghög? jag förstår inte riktigt.
Svar på tråden Varför sover er hund INTE i sängen?