Inlägg från: Rickeby |Visa alla inlägg
  • Rickeby

Varför sover er hund INTE i sängen?

Mina hundar får inte vara varken i soffan eller i sängen. Jag förmänskligar inte mina hundar, de är hundar. Visst är de familjemedlemmar/sällskapsdjur men med betoning på djur och jag har skaffat dem för att träna och tävla med.
    Jag skulle inte säga att hundarna är äckliga men de tappar väldigt mkt päls och är båda rätt välpälsade och eftersom vi är ute i skogen i detta dyngväder flera timmar om dygnet tycker jag inte att det är fräscht att ha dem i möblerna, de har egna sängar i alla rum i stället och har aldrig klagat.

• Rickeby
    dellelgarin skrev 2008-01-10 06:23:34 följande:
    Jag vill inte vara petig ,men jag läste nyss i en annan tråd där du skrev att skaffa valp var som att få bebis och man ville inte sätta dem på dagis med en gång.Att kalla valpar för bäbisar är inte det att förmänskliga?
    Om du läser ordentligt vad du själv skriver så ser du att jag inte kallar valpen för en bebis utan säger att SKAFFA valp är som att FÅ en bebis, dvs invänjande av en ny familjemedlem och det är en STOR skillnad.
  • Rickeby
    dellelgarin skrev 2008-01-10 10:08:44 följande:
    Nej nu missuppfattar du igen... suck, jag menar att jag inte kallar valpen för en bebis men att händelsen att få en ny familjemedlem är jämförbar!
  • Rickeby

Många verkar tro att hunden skulle bli "sur" eller "ledsen" för att den inte få vara i möblerna, ingen av de sex hundar vi haft visat några sådana känslor för att inte få vara i möblerna.
    "De är ju familjemedlemmar, en av oss" , ja det är mina hundar också, men vi är ledarna och de är followers och det är skillnad. Jag bestämmer reglerna här hemma som är att, människor i möblerna, hundarna på golvet eller i sina bäddar.Vill man vara på samma rangnivå som sin hund så är det ju inga problem att låta den sova i sängen eller stanna hemma bara för att den vill. Observera nu att jag nu inte säger att bara för att man har hunden i möblerna är en dålig flockledare utan att man som flockledare bestämmer reglerna och vill man då ha dem i möblerna så är det ju en annan sak än att låta dem vara där för att de vill de eller för att man tycker synd om dem annars.
    En hund som en gång fått sova/vara i möbler och sen plötsligt inte får det blir självklart lite förvirrad över de nya reglerna men att den skulle vara ledsen eller sur känns orelevant ur hundsynpunkt. En tydlig ledare bestämmer reglerna och kan självklart ändra dem eftersom och har man den rollen då har hunden inga problem att förstå det. Hemma hos en del kompisar och svärföräldrarna får våra hundar vara i soffan och då kan jag ge dem tillåtelse till det, inga konstigheter med det.

Svar på tråden Varför sover er hund INTE i sängen?