en glad skrev 2008-01-03 13:29:31 följande:
Ethi - häller med dig om att det ibland kanske är (alltför) lätt att problematisera kring adoption men jag tycker att de historier man läser i den bok jag nämnde ovan är rätt tankeväckande.... och på vissa sätt speciella..
Fast när det gäller adoption så tycker jag att flertalet böcker fokuserarpå de fall där det inte gått bra och där den adopterade inte har en bra relation till sina föräldrar (ofta pga föräldrarnas mycket konstiga beteende enligt böckerna, hade jag haft föräldrar som bar sig åt så hade jag inte heller haft en bra relation till dem). Det betyder ju inte att det oftast är så. Och definitivt inte att det måste vara TS mammas problem.
Jag tror nog också att det är så att din mamma är överentusiastisk eftersom hon längtat så länge och därför inte är så lyhörd för hur du känner det. Prata!
Min mamma har alltid pratat om att hon vill bli mormor, inte bara farmor (jag har två bröder). Eftersom jag är äldst var det lite skämtsamt "tjat" ett par år. Det sved så klart när vi började ana att vi inte bara kunde skaffa barn hur lätt som helst. Detta har jag pratat med min mamma med efteråt, alltså, hon menade ju inget illa med det men jag vill ju inte att hon gör om misstaget med min bror som ännu inte bildat familj.
Vad jag menar med detta är att TS mamma troligen inte menar så allvarligt med det hon sagt. Hon är glad och VILL ta foton av magen (men får ju repsektera TS så klart) och kanske var det där med f-ledigheten ett skämt med en liiiiten gnutta hopp i? Och säg inte aldrig, det kan komma väl till pass med en förälder som vill ställa upp och passa barnbarnet en dag. Vi har våra föräldrar långt borta så jag kan vara lite avundsjuk på TS.