Inlägg från: palmblad |Visa alla inlägg
  • palmblad

Orolig att (adoptiv) mamma ska ta över

Mamman lägger sig i saker hon inte har med att göra. Magen är en kroppsdel och den är den gravida kvinnans egendom. Mor- o farföräldrar ska inte erbjuda sig ta föräldraledighet.
    Om jag fattat det rätt, är ts adopterad. Kan va tufft för mamman att hennes barn kan bli gravid när hon själv inte kunde, men då får hon bearbeta detta hos psykolog.

• palmblad

Delaktig i grav. kan hon va genom att fråga, men tänka efter vilka frågor som är lämpliga.

• palmblad

Det är för privat o direkt olämpligt att säga, att man vill fota magen. Man kan mycket försiktigt fråga om man får.

Vietnammamma skrev 2008-01-03 09:53:05 följande:
    Det är helt upp till var och en, hade jag varit gravid hade hon gärna fått fota min mage, känna barnet sparka osv. Föräldraledigheten hade jag nog också reagerat på men inte tagit illa upp för. Jag tycker det snarare är tvärtom, verkar som mamman tar det jättebra att dottern får uppleva något som mamman själv inte fått, en graviditet. Och jag tycker nog att hon reagerar sunt, värre om hon blivit svartsjuk och missunnar dottern att få uppleva det bara för att mamman själv inte fått det! Tycker inte alls det finns något som mamman bör bearbeta hos psykolog!!!!!!
  • palmblad

Skrev bara att det KAN bero på det. Hade en kompis som var adopterad o hennes mamma hade sagt, att blev dottern ofrivilligt gravid o gjorde abort, skulle hon krossa mammans hjärta, pga. hon inte själv kunnat bli gravid. Min kompis misstänkte att hon var gravid utan att vilja det o mådde sjukt dåligt, men hon var inte gravid.
    Fru hemlig skrev 2008-01-03 10:00:49 följande:

Men om jag inte får någre biologiska barn och mina barn får det blir jag väl bara glad för deras skull precis som jag skulle bli om de skulle adoptera. Jag tror inte att man så lätt kan säga att adoptivmammor blir avundsjuka på sina barn när de får biobarn!!! Jag känner perssonligen inga behov av att vara gravid.
  • palmblad

De flesta vill inte o även om några få inte vill, bör man utgå från det. Min mage är MIN oavsett om där finns ett barn eller ej.
    Fru hemlig skrev 2008-01-03 10:03:44 följande:

ÄH det är väl inget universal svar för alla?!? Många tycker det är helt ok att folk känner på magen, fotar mm andra inte. Man får väl se hur den perssonen känner och jag tycker inte att man alltis ska analysera orden så mkt. När ngn säger att man vill ngt kanske det ligger en fråga i det etc.
  • palmblad

Hör det inte till god ton att man frågar först?

Vietnammamma skrev 2008-01-03 10:06:52 följande:
    Det är din åsikt att det är så men inte alla känner som du i denna fråga Fru hemlig: Håller med dig, hade också reagerat så! Mina föräldrar som adopterat oss blev så himla glada över att vi valde adoption. Hade jag blivit gravid hade de tyckt det varit spännande också. Men de hade inte frågat om att fota magen, hade nog varit mer jag som frågat dem om de ville göra det Så allt beror på vad man vill ha för relation till föräldrarna och hur man själv vill ha det. Hade blivit väldigt ledsen om mina föräldrar inte velat känna och veta allt om min graviditet bara för att de själva inte fått det. Jag hade velat att de reagerat som TS mamma men det är ju JAG som känner så. TS måste ju utgå ifrån det hon känner. Finns inga rätt och fel i denna fråga, det är alltså individuellt vad man känner är för mycket och inte.
  • palmblad

Just därför bör man ju fråga eller uttrycka sin önskan som mormor. Inte ta det för givet.

Utlandssvensk skrev 2008-01-03 10:11:34 följande:
    För exempelvis Vietnammamma kändes det bra att hennes mamma var med sâ mycket, men för andra gör det INTE det. Jag tycker att det är jätteviktigt att man tar hänsyn till den som ska bli förälder och deras känslor är faktiskt viktigast i det här läget. Om inte TS tycker att det känns kul att mamma vill fota magen/köpa saker osv. sâ har TS all rätt i världen att säga ifrân!
  • palmblad

Som sagt, varför tar man för givet att man får fota osv?
    Kan va värre att nån bryr sig för mycket, än inte alls.

Cerdrica skrev 2008-01-03 10:17:40 följande:
    Min mamma hade absolut velat fotografera min mage och hon hade gärna fått göra det. Hon har längtat efter barnbarn lika länge som vi längtat efter barn, om inte längre så nog hade hon kunnat skoja om att hon skulle vara f-ledig!TS, du ska så klart prata med din mamma om du tycker det känns för mycket men att hon glädjer sig åt sitt barnbarn, oavsett hur det kommer till, det tycker jag du ska vara glad för. Och nej, jag tror abolut inte att alla adoptivföräldrar är avundsjuka när deras barn blir gravida. Jag ser det som en jättebonus att slippa vara gravid när man adopterar för gravid har jag aldrig velat vara. Jag ville "bara" ha barn jag...
  • palmblad

Ja, så är det.

Utlandssvensk skrev 2008-01-03 10:20:55 följande:
    Precis.Men eftersom TS mamma inte har känsligheten att frâga sâ tycker jag att TS kan säga ifrân. Det är inte för att 'alla andra' skulle tycka det vore kul om mamman exempelvis fotar magen som TS tycker det och det fâr mamman faktiskt ta hänsyn till.
  • palmblad

Handlar om integritet o det ska va lagom.

Vietnammamma skrev 2008-01-03 10:30:47 följande:
    Tror verkligen inte att det kan vara värre att någon bryr sig för mycket än inte alls! Det snarare skulle jag se som ett behov av att söka hjälp och bearbeta hos psykolog! Att man tar för givet behöver inte innebära att man är elak utan bara väldigt glad att man inte tänker sig för. Inget annat. Om TS påpekar detta för sin mamma så tror jag att hon skulle förstå att hon kanske gått lite för långt eftersom ts upplever det så. Jag hade ju inte tyckt att hon gått för långt oavsett om hon sagt något om att vara föräldraledig (min mamma ska vara det nu i 2 veckor åt vårt barn av olika anledningar och det är jag bara tacksam för att hon kan vara då det kört ihop sig rejält för oss!
  • palmblad

Jag kommer ALDRIG att hänga över mina ev. svärdöttars magar. Kommer att fråga om jag får om jag nu vill det o betona att de får säga nej.

Ethi skrev 2008-01-03 10:42:43 följande:
    Jösses, det kommer då inte att bli lätt att bli farmor och kanske mormor, hör då jag det... Och ena sidan är ni flera som tycker att det bara är bra att far- och morföräldrar bryr sig och andra sidan finns åsikterna att det "Kan va värre att nån bryr sig för mycket, än inte alls". Hur man än gör så blir det uppenbarligen fel!TS, att bli förälder ÄR knepigt i förhållande till sina egna föräldrar, som blir far- eller morföräldrar och därför faktiskt kommer att stå barnet mycket nära. Skillnaden mellan att inte verka bry sig tillräckligt och att bry sig så mycket att det känns som att de vill ta över, är hårfin. Det är så mycket känslor som är inblandade när det gäller barn, från alla håll. Barn är det största som kan hända oss och därför är lätt allas känslor utanpå kroppen. Att folk från alla möjliga håll kommer att lägga sig i, är bara att tugga i sig. Barn engagerar och det finns inte mycket privat i det. Det är jättejobbigt och jättesvårt! Att det, som palmblad är inne och tassar på, skulle bero på att din mamma inte själv varit gravid och hon tycker att det är jobbigt att du "kunde", tror jag personligen är rent nys. Alla som levt genom en barnlöshetsproblematik själva vet hur ohyggligt jobbigt det är och ingen önskar sina egna barn att ha det jobbigt!!! Däremot kan jag gott tänka mig att hon är mer fascinerad och intresserad av din graviditet än om hon själv fött tio barn och tycker att vara gravid är ett normaltillstånd för en fertil kvinna . Hon älskar dig och vill vara delaktig i ditt och ditt barns liv, helt enkelt. Från allra första början, vilket hon aldrig fick möjlighet att vara med dig. Välkommen till föräldraskapet! Om 25 år kanske du själv kommer att hänga över din dotters eller svärdotters mage och de kommer att sucka över dig Jag har erfarenhet av både mor-/farföräldrar som visar att de bryr sig mycket och de som knappt visar något intresse alls. Jag delar inte palmblads uppfattning på en fläck att det är värre att visa "för mycket" än inte alls! Barn behöver ha människor som älskar dem omkring sig. Inte människor som inte verkar bry sig.
    [/citat]
    Ethi skrev 2008-01-03 10:42:43 följande:
    [citat]
    Jösses, det kommer då inte att bli lätt att bli farmor och kanske mormor, hör då jag det... Och ena sidan är ni flera som tycker att det bara är bra att far- och morföräldrar bryr sig och andra sidan finns åsikterna att det "Kan va värre att nån bryr sig för mycket, än inte alls". Hur man än gör så blir det uppenbarligen fel!TS, att bli förälder ÄR knepigt i förhållande till sina egna föräldrar, som blir far- eller morföräldrar och därför faktiskt kommer att stå barnet mycket nära. Skillnaden mellan att inte verka bry sig tillräckligt och att bry sig så mycket att det känns som att de vill ta över, är hårfin. Det är så mycket känslor som är inblandade när det gäller barn, från alla håll. Barn är det största som kan hända oss och därför är lätt allas känslor utanpå kroppen. Att folk från alla möjliga håll kommer att lägga sig i, är bara att tugga i sig. Barn engagerar och det finns inte mycket privat i det. Det är jättejobbigt och jättesvårt! Att det, som palmblad är inne och tassar på, skulle bero på att din mamma inte själv varit gravid och hon tycker att det är jobbigt att du "kunde", tror jag personligen är rent nys. Alla som levt genom en barnlöshetsproblematik själva vet hur ohyggligt jobbigt det är och ingen önskar sina egna barn att ha det jobbigt!!! Däremot kan jag gott tänka mig att hon är mer fascinerad och intresserad av din graviditet än om hon själv fött tio barn och tycker att vara gravid är ett normaltillstånd för en fertil kvinna . Hon älskar dig och vill vara delaktig i ditt och ditt barns liv, helt enkelt. Från allra första början, vilket hon aldrig fick möjlighet att vara med dig. Välkommen till föräldraskapet! Om 25 år kanske du själv kommer att hänga över din dotters eller svärdotters mage och de kommer att sucka över dig Jag har erfarenhet av både mor-/farföräldrar som visar att de bryr sig mycket och de som knappt visar något intresse alls. Jag delar inte palmblads uppfattning på en fläck att det är värre att visa "för mycket" än inte alls! Barn behöver ha människor som älskar dem omkring sig. Inte människor som inte verkar bry sig.
    Läs inlägget om min adopterade kompis.
    Jag har en mamma som lägger sig i så mycket, att jag helst hade sluppit henne.
  • palmblad

Vad då beklaga? Mitt liv bestämmer jag över o inte min mamma. Och vad då aldrig?

Vietnammamma skrev 2008-01-03 10:49:55 följande:
    Kan bara beklaga.....din inställning och dina känslor för din mamma Dessutom ska man aldrig säga aldrig.....
  • palmblad

Jag har rätt att avgöra, vad min mamma gör med vår familj.

Vietnammamma skrev 2008-01-03 10:49:55 följande:
    Kan bara beklaga.....din inställning och dina känslor för din mamma Dessutom ska man aldrig säga aldrig.....
  • palmblad

Jag är inte bitter, utan har börjat sätta gränser. Hellre ingen relation än en dålig. En person som inte respekterar att jag bestämmer över mitt liv o den över sitt, kan jag va utan.

Vietnammamma skrev 2008-01-03 10:58:54 följande:
    Du verkar väldigt bitter, tycker det trist, det är det jag beklagar, inet annat. Trist att inte ha en bra relation till din mamma. Ja, man vet ju aldrig hur man reagerar när saker och ting händer.
  • palmblad

Jag har haft med folk att göra, som gjort för mycket intrång o därför måste jag begränsa mig.

Vietnammamma skrev 2008-01-03 11:05:02 följande:
    Ok, det vet du ju bäst själv, uppfattar dig som rätt hård och kall här men självklart ska du leva ditt liv som du vill så du mår bra Ha en trevlig dag, nu ska jag laga middag åt min mamma och väcka sonen som sover förmiddag!
  • palmblad

Hennes mamma sa tydligt att hon skulle bli sårad, för att hon själv inte kunde bli gravid.

Ethi skrev 2008-01-03 11:07:25 följande:
    palmblad skrev: "Läs inlägget om min adopterade kompis." vilket är det här: "Hade en kompis som var adopterad o hennes mamma hade sagt, att blev dottern ofrivilligt gravid o gjorde abort, skulle hon krossa mammans hjärta, pga. hon inte själv kunnat bli gravid.".Ja? Menar du att du ur det kan utläsa: "Kan va tufft för mamman att hennes barn kan bli gravid när hon själv inte kunde, men då får hon bearbeta detta hos psykolog."Det är ju inte samma sak! I det första fallet slarvar man förmodligen med att adekvat skydda sig mot en graviditet (visst, man kan ha otur också) och sedan väljer bort barnet. Man väljer att fostret ska dö. Alla som själva levt med svårigheter med att bli gravid och/eller upprepade missfall, där fostret dör, vet att liv är inget man spelar med. Jag blir själv matt när jag läser eller ser på TV om kvinnor som resonerar som att "hoppsan, nu passar det inte med barn... Men om ett år så, så vi tar bort det här barnet så blir vi gravida igen lite senare när det passar bättre." Barn är en gåva. En gåva man inte ska slösa runt med hur som helst och tro att den kommer tillbaka hur som helst. Ja, jag skulle själv bli upprörd över om min son i framtiden slarvar, blir far till ett barn i någons mage som sen lättvindigt tas bort från jordelivet. Inte för att jag själv inte fått uppleva att föda ett levande barn, utan för att jag inte tycker att man spelar med liv på det viset. Jag vet hur skört livet är. Fast så tyckte jag även innan jag ens själv försökte göra barn magvägen. Jag har alltid tyckt så.Däremot har det _ingenting_ att göra med _graviditeten_ i sig! Det är ju att jämföra äpplen med kalkoner. Det handlar om vad man gör med gåvan som en graviditet är.
  • palmblad

Det var ju det jag menade.

Ethi skrev 2008-01-03 18:23:45 följande:
    Jamen, du skrev ju att hon sagt att hon skulle bli sårad om dottern blev gravid och GJORDE ABORT. Inte för att hon blev gravid utan för att hon valde att ta bort barnet. Att hon valde att kasta bort den gåvan som hennes mamma en gång i tiden hade varit beredd att offra näst intill allt för att få. Kan du inte se att det är en milsvid skillnad mellan de två sakerna?
  • palmblad

Kan ju ha varit tufft att hon ens blev gravid och dessutom ofrivilligt, när mamman fått kämpa utan resultat. Jag vet inte.

Ethi skrev 2008-01-03 22:12:07 följande:
    palmblad, men om det var det du menade, att mamman skulle bli ledsen "om dottern blev gravid och GJORDE ABORT. Inte för att hon blev gravid utan för att hon valde att ta bort barnet". Hur kan du då mena att detta stödjer din teori om "Kan va tufft för mamman att hennes barn kan bli gravid när hon själv inte kunde"? Det är ju inte samma sak. Inte alls samma sak. Du får gärna förklara mer ingående hur du menar, för jag hänger inte riktigt med på hur du tänker nu...
Svar på tråden Orolig att (adoptiv) mamma ska ta över