Inlägg från: mammatillvictor |Visa alla inlägg
  • mammatillvictor

Orolig att (adoptiv) mamma ska ta över

Jag tror mycket handlar om vad för relation man har till sina föräldrar och framför allt med sin mamma. Jag har en mycket nära relation till mina föräldrar och detta med att själv bli mamma (via adoption) var en stor grej för oss så klart men också för mina föräldrar och för min mamma. Jag ville ha med henne i allt, hon följde tom med oss till Vietnam när vi hämtade vår son. Ville inte ha det på något annat sätt. Min mamma tar aldrig över på något sätt utan det är jag som styr hur mycket/lite hon ska involveras i allt. När vi väntade barn så handlade det ju inte om 9 mån graviditet utan om 3 års väntan innan vi hade vår son. För mig var det viktigt att mamma var delaktig. Kanske beror det mycket på att jag själv är adopterad och nu skulle adoptera också. Jag vill att mamma ska vara mycket med vår son, uppleva honom och allt han gör så hon är ofta på besök. Nu ska jag opereras och då kommer hon att flytta hem till oss för att hjälpa oss med sonen då maken verkligen måste jobba. Jag vill inget hellre. Om mamma vill köpa saker så frågar hon oss om det är ok att hon köper det eller det innan hon köper det, hon skulle aldrig göra något som vi inte tycker är ok. Jag tycker det är jättefint gjort! Jag lägger inga som helst värderingar i vem som köper vad bara man är överens om det. Jag är snarare väldigt tacksam för att våra föräldrar (även makens familj) är engagerad i vår sons ankomst och vill vara honom nära. Skulle det bli för mycket säger vi till och det kan dom ta men jag tycker det är fantastiskt att ha en familj som ställer upp!

Att din mamma vill fota din mage är inget konstigt tycker jag men däremot så ska det ju kännas bra för dig att hon gör det. Om du inte tycker det är ok så säg det. Din mamma verkar ju verkligen bry sig om dig och vill säkert inte göra något som du inte tycker är ok.

Var glad över att du har en mamma som engagerar sig, när du väl fått barn tror jag du kommer vara oerhört tacksam för att hon finns där och vill stötta, det är jättestor omställning att bli förälder och få barn så jag är sååå tacksam över att vi får avlastning när vi behöver.

Lycka till!

• mammatillvictor
    palmblad skrev 2008-01-03 09:17:34 följande:
    Mamman lägger sig i saker hon inte har med att göra. Magen är en kroppsdel och den är den gravida kvinnans egendom. Mor- o farföräldrar ska inte erbjuda sig ta föräldraledighet.Om jag fattat det rätt, är ts adopterad. Kan va tufft för mamman att hennes barn kan bli gravid när hon själv inte kunde, men då får hon bearbeta detta hos psykolog.
    Det är helt upp till var och en, hade jag varit gravid hade hon gärna fått fota min mage, känna barnet sparka osv. Föräldraledigheten hade jag nog också reagerat på men inte tagit illa upp för. Jag tycker det snarare är tvärtom, verkar som mamman tar det jättebra att dottern får uppleva något som mamman själv inte fått, en graviditet. Och jag tycker nog att hon reagerar sunt, värre om hon blivit svartsjuk och missunnar dottern att få uppleva det bara för att mamman själv inte fått det! Tycker inte alls det finns något som mamman bör bearbeta hos psykolog!!!!!!
  • mammatillvictor
    palmblad skrev 2008-01-03 09:56:17 följande:
    Det är för privat o direkt olämpligt att säga, att man vill fota magen. Man kan mycket försiktigt fråga om man får.
    Det är din åsikt att det är så men inte alla känner som du i denna fråga

Fru hemlig: Håller med dig, hade också reagerat så! Mina föräldrar som adopterat oss blev så himla glada över att vi valde adoption. Hade jag blivit gravid hade de tyckt det varit spännande också. Men de hade inte frågat om att fota magen, hade nog varit mer jag som frågat dem om de ville göra det Så allt beror på vad man vill ha för relation till föräldrarna och hur man själv vill ha det. Hade blivit väldigt ledsen om mina föräldrar inte velat känna och veta allt om min graviditet bara för att de själva inte fått det. Jag hade velat att de reagerat som TS mamma men det är ju JAG som känner så. TS måste ju utgå ifrån det hon känner. Finns inga rätt och fel i denna fråga, det är alltså individuellt vad man känner är för mycket och inte.
  • mammatillvictor

Jag kan bara skriva under på att jag absolut inte sörjer eller har sörjt att jag kanske aldrig kommer att vara gravid! Att adoptera ett barn har alltid varit en dröm för mig, och min dröm har gått i uppfyllelse! Och jag vet också att min mamma aldrig heller sörjt att hon inte fick biologiska barn och inte fick vara med om en graviditet. Hon tyckte aldrig det var viktigt att få uppleva det, hon ville ha BARN! Det har smittat av sig på mig Så det behöver absolut inte vara så att bara för att man adopterat barn så bär man på en sorg över detta och därigenom så blir det svårt när ens barn blir gravida.

• mammatillvictor
    palmblad skrev 2008-01-03 10:19:49 följande:
    Som sagt, varför tar man för givet att man får fota osv?Kan va värre att nån bryr sig för mycket, än inte alls.
    Tror verkligen inte att det kan vara värre att någon bryr sig för mycket än inte alls! Det snarare skulle jag se som ett behov av att söka hjälp och bearbeta hos psykolog! Att man tar för givet behöver inte innebära att man är elak utan bara väldigt glad att man inte tänker sig för. Inget annat. Om TS påpekar detta för sin mamma så tror jag att hon skulle förstå att hon kanske gått lite för långt eftersom ts upplever det så. Jag hade ju inte tyckt att hon gått för långt oavsett om hon sagt något om att vara föräldraledig (min mamma ska vara det nu i 2 veckor åt vårt barn av olika anledningar och det är jag bara tacksam för att hon kan vara då det kört ihop sig rejält för oss!
  • mammatillvictor
    Vietnammamma skrev 2008-01-03 10:26:09 följande:
    Jag kan bara skriva under på att jag absolut inte sörjer eller har sörjt att jag kanske aldrig kommer att vara gravid! Att adoptera ett barn har alltid varit en dröm för mig, och min dröm har gått i uppfyllelse! Och jag vet också att min mamma aldrig heller sörjt att hon inte fick biologiska barn och inte fick vara med om en graviditet. Hon tyckte aldrig det var viktigt att få uppleva det, hon ville ha BARN! Det har smittat av sig på mig Så det behöver absolut inte vara så att bara för att man adopterat barn så bär man på en sorg över detta och därigenom så blir det svårt när ens barn blir gravida.
    Jag tror heller inte att det är vanligt att de som försökt få biobarn men adopterat till slut känner så många år senare när ens dotter berättar att hon är gravid faktiskt blir svartsjuka över det. Tror inte det.
  • mammatillvictor
    Cerdrica skrev 2008-01-03 10:32:10 följande:
    Bra inlägg, jag blir lite trött på sörjandet som man ska ha gått igenom. Vi ville ha barn! Nu har vi det och det är underbart men folk säger att vi kommer sörja1. Att vi inte fick biologiska barn2. Att vi inte fick ett spädbarnHM! Eller så är vi helt överlyckliga över att vi inte fick ovanstående. Man är olika och alla sörjer inte. Jag säger inte att TS mamma inte sörjer men det kan ju vara så att hon så som jag älskar min son ovillkorligt, faktiskt älskade TS så mycket att hon var tacksam över att hon inte blev gravid (eftersom TS då kanske inte hamnat i deras familj)? Mååånga adoptivföräldrar känner så, även de som adopterade på 70 och 80-talet. Jag tror kanske inte heller att TS problem nödvändigtvis är adoptionsrelaterat utan mer har att göra med hur mamman är som person. Många kommer närmre sin mamma när man själv får barn och om TS och hennes mamma nu inte haft så nära relation kanske mamman nu hoppas på att den ska bli bättre?
    Mmm förstår det, det är jag också så trött på att höra. Jag fick höra för ett tag sedan att jaha, blir det biologiskt syskon nu då när ni fått er son? Jag svarade att just nu vill vi inte ha några fler barn alls då vår son ger oss allt vi drömt om, han är vårt allt på jorden och världens bästa barn. Och skulle vi vilja ha ett syskon om typ 4 år så har vi kanske kommit fram i kön att få adoptera igen och då kanske vi vill adoptera ett äldre barn på 2-3 år. Varför det?! För att vi VILL! Blir jag gravid är det barnet så klart minst lika välkommet!

Visst känner även de som adopterat på 70-talet som vi, känner många som adopterade då och vars barn har fått biologiska barn och det har varit enbart glädje!!!!
  • mammatillvictor
    palmblad skrev 2008-01-03 10:45:05 följande:
    Jag kommer ALDRIG att hänga över mina ev. svärdöttars magar. Kommer att fråga om jag får om jag nu vill det o betona att de får säga nej. Läs inlägget om min adopterade kompis.Jag har en mamma som lägger sig i så mycket, att jag helst hade sluppit henne.
    Kan bara beklaga.....din inställning och dina känslor för din mamma Dessutom ska man aldrig säga aldrig.....
  • mammatillvictor
    palmblad skrev 2008-01-03 10:51:18 följande:
    Vad då beklaga? Mitt liv bestämmer jag över o inte min mamma. Och vad då aldrig?
    Du verkar väldigt bitter, tycker det trist, det är det jag beklagar, inet annat. Trist att inte ha en bra relation till din mamma. Ja, man vet ju aldrig hur man reagerar när saker och ting händer.
  • mammatillvictor
    palmblad skrev 2008-01-03 11:00:39 följande:
    Jag är inte bitter, utan har börjat sätta gränser. Hellre ingen relation än en dålig. En person som inte respekterar att jag bestämmer över mitt liv o den över sitt, kan jag va utan.
    Ok, det vet du ju bäst själv, uppfattar dig som rätt hård och kall här men självklart ska du leva ditt liv som du vill så du mår bra Ha en trevlig dag, nu ska jag laga middag åt min mamma och väcka sonen som sover förmiddag!
  • mammatillvictor
    mHalmstadsmamma skrev 2008-01-03 11:52:26 följande:
    Har inte läst hela tråden bara ts..men reagerade genast och spontant över mamans ord ang föräldrarledigheten.Får mormödrar vara föräldralediga? det trodde jag bara var för mamman och pappan. Jag skulle gå i spinn direkt om min mamma skulle kräva att få vara föräldrarledig för min son.
    Jo, mormödrar kan vara föräldralediga. Min mamma ska vara det för mig när jag opereras och efter operationen. Jag tror inte ts mamma på något sätt krävde att vara föräldraledig, jag tror hon sade det på skoj för att visa hur glad hon är.
  • mammatillvictor
    Ethi skrev 2008-01-03 18:23:45 följande:
    Jamen, du skrev ju att hon sagt att hon skulle bli sårad om dottern blev gravid och GJORDE ABORT. Inte för att hon blev gravid utan för att hon valde att ta bort barnet. Att hon valde att kasta bort den gåvan som hennes mamma en gång i tiden hade varit beredd att offra näst intill allt för att få. Kan du inte se att det är en milsvid skillnad mellan de två sakerna?
    Vilket tålamod du har !
  • mammatillvictor
    Thalis skrev 2008-01-03 22:42:36 följande:
    Det är en av de egenskaper som jag tycker väldig mycket om som Ethi har!
    Ja, det är en mycket bra egenskap!
  • mammatillvictor
    Cerdrica skrev 2008-01-04 07:54:05 följande:
    Tycka kan man men det kan ju finnas omständigheter då det är superbra att någon annan KAN hjälpa till...
    Precis! I vårt fall så kan inte pappan av olika anledningar vara hemma och då är det himla bra att man har föräldrar som ställer upp! Det är alltså inte min mamma som KRÄVT att få vara hemma med vårt barn utan det är jag som BETT henne vara det och det gör hon väldigt gärna!
  • mammatillvictor
    Ethi skrev 2008-01-04 11:21:48 följande:
    "Kan ju ha varit tufft att hon ens blev gravid och dessutom ofrivilligt, när mamman fått kämpa utan resultat. Jag vet inte."Fast det vet du ju inget om, enbart med utgångspunkt att hon skulle bli sårad om dottern blev oplanerad gravid _och gjorde abort_. Det säger _ingenting_ om själva graviditeten i sig skulle upplevas som jobbig eller inte. Det säger enbart att mamman skulle tycka att det var sårande om dottern valde bort sitt barn.Jag tycker att det är intressant och faktiskt rätt irriterande att det så lättvindigt dras slutsatser att mammor som själva inte fött sina barn kommer att tycka att det är jättejobbigt att deras egna barn kommer att föda sina barn. Varför? För mig är det helt främmande och ärligt talat har jag inte stött på någon adoptivmamma, varken de i min ålder som har småbarn, de som har större barn eller bland de som redan har barnbarn, som uttalat den känslan. Våra barn är ju våra barn och deras (framtida) barn är våra barnbarn. Varför skulle det vara svårare än så?
    Nä, håller helt med. Det är väldigt tröttsamt.
Svar på tråden Orolig att (adoptiv) mamma ska ta över