Orolig att (adoptiv) mamma ska ta över
Jösses, det kommer då inte att bli lätt att bli farmor och kanske mormor, hör då jag det... Och ena sidan är ni flera som tycker att det bara är bra att far- och morföräldrar bryr sig och andra sidan finns åsikterna att det "Kan va värre att nån bryr sig för mycket, än inte alls". Hur man än gör så blir det uppenbarligen fel!
TS, att bli förälder ÄR knepigt i förhållande till sina egna föräldrar, som blir far- eller morföräldrar och därför faktiskt kommer att stå barnet mycket nära. Skillnaden mellan att inte verka bry sig tillräckligt och att bry sig så mycket att det känns som att de vill ta över, är hårfin. Det är så mycket känslor som är inblandade när det gäller barn, från alla håll. Barn är det största som kan hända oss och därför är lätt allas känslor utanpå kroppen. Att folk från alla möjliga håll kommer att lägga sig i, är bara att tugga i sig. Barn engagerar och det finns inte mycket privat i det. Det är jättejobbigt och jättesvårt! Att det, som palmblad är inne och tassar på, skulle bero på att din mamma inte själv varit gravid och hon tycker att det är jobbigt att du "kunde", tror jag personligen är rent nys. Alla som levt genom en barnlöshetsproblematik själva vet hur ohyggligt jobbigt det är och ingen önskar sina egna barn att ha det jobbigt!!! Däremot kan jag gott tänka mig att hon är mer fascinerad och intresserad av din graviditet än om hon själv fött tio barn och tycker att vara gravid är ett normaltillstånd för en fertil kvinna . Hon älskar dig och vill vara delaktig i ditt och ditt barns liv, helt enkelt. Från allra första början, vilket hon aldrig fick möjlighet att vara med dig. Välkommen till föräldraskapet! Om 25 år kanske du själv kommer att hänga över din dotters eller svärdotters mage och de kommer att sucka över dig
Jag har erfarenhet av både mor-/farföräldrar som visar att de bryr sig mycket och de som knappt visar något intresse alls. Jag delar inte palmblads uppfattning på en fläck att det är värre att visa "för mycket" än inte alls! Barn behöver ha människor som älskar dem omkring sig. Inte människor som inte verkar bry sig.