• MissXXX

Ni med fördomar...

Jag undrar bara vad ni helt spontant tänker medan ni läser detta:

Jag är nitton år och är gift med D som också är nitton år. När vi var 18 föddes vår dotter och hon är nu 9 månader. Till sommaren planerar vi ett syskon till henne.

Vad tänker ni?
      Tänker ni ingenting, att vi är som vilken familj somhelst?
    Eller tänker ni att vi är två fjortisar som "leker vuxna"?

Är bara nyfiken på hur man uppfattas av utomstående med tanke på våran ålder :)
     Och vilka funderingar far igenom era huvuden?
    Gott nytt år på er (i efterskott:p)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-02 14:18:38:
    om någon har frågor hur det verkligen ligger till i vårt fall är det bara att fråga ;)

• Svar på tråden Ni med fördomar...
  • Änglamark

Tänker: "Herregud, varför så bråttom att gifta sig och skaffa barn?". Fördom? Det är det kanske, men det är min spontana tanke.

• MissXXX
    Änglamark skrev 2008-01-02 13:59:49 följande:
    Tänker: "Herregud, varför så bråttom att gifta sig och skaffa barn?". Fördom? Det är det kanske, men det är min spontana tanke.
    Ja det kankse är en bättre formulering.. Er Spontana tanke :)
  • Im Fabulous

Jag är ju ung själv (och ibland kan man tro att ett öppet sinne växer bort med åldern) men jag tänker att GUD så härligt för dig som redan hittat den du vill leva med, och att det kommer ge er ett långt liv tillsammans!

• Bonanza

Jag tänker: undrar om de ens är intresserade av att flytta från den lilla stad där de föddes, ifall de ens har funderat på utbildning och varför inte om de inte har det. Dessutom tänker jag att er dotter heter Nova eller Tindra eller liknande.

Det är min spontana tanke. Nu ska jag kolla in hos er!

• Im Fabulous

Woops, var man tvungen att ha fördomar för att få skriva?

• Miss Lau

Jag tänker också "varför ha så bråttom", och "hur har de hunnit utbilda sig och få en stabil bas att stå på".

• Juhanna

Jag tänker att ni är som vilken familj som helst, i min släkt har ju i princip alla fått barn tidigt.

• MissXXX
    Im Fabulous skrev 2008-01-02 14:05:02 följande:
    Woops, var man tvungen att ha fördomar för att få skriva?
    haha nej då, spontana tankar är väkomna:D
  • Gladhannapanna

Spontant tänker jag ungefär som ovanstående: varför så bråttom? Hur försörjer de sig? Hur tänker de kring utbildning?

Att träffa den rätte tidigt har jag nära mig, både mamma och min syster var 16 när de träffade pappa och svåger och båda relationerna håller fortfarande efter måååånga år!

• Änglamark

När jag läser/hör om unga människor som skaffar barn, ploppar det ofta upp några frågor:

* Har de jobb? Fast bostad?
    * Har de en utbildning i ryggen så de har lättare att få jobb on de inte skulle ha något redan?
    * Hur länge har de varit ihop? (35-åringar som skaffar barn kanske bara har varit ihop i ett år, medan en 18-åring har varit tillsammans med sin kille i fem år... men en sådan fråga ploppar bara upp hos mig när det gäller yngre personer av någon anledning.)
    * Vet de vad de vill med livet? Det blir svårt att plugga, resa, jobba utomlands eller bara "dra iväg med kompisarna" över helgen. Anser man sig ha allt sådant avklarat när man är så pass ung?

Som sagt, det kanske är förmodar från min sida, men jag kan inte hjälpa att de frågorna dyker upp. =) Sen kan unga föräldrar vara precis lika bra mammor (och säkert i många fall även bättre), men som sagt, det är så jag tänker.

Svar på tråden Ni med fördomar...