• MissXXX

Ni med fördomar...

Jag undrar bara vad ni helt spontant tänker medan ni läser detta:

Jag är nitton år och är gift med D som också är nitton år. När vi var 18 föddes vår dotter och hon är nu 9 månader. Till sommaren planerar vi ett syskon till henne.

Vad tänker ni?
      Tänker ni ingenting, att vi är som vilken familj somhelst?
    Eller tänker ni att vi är två fjortisar som "leker vuxna"?

Är bara nyfiken på hur man uppfattas av utomstående med tanke på våran ålder :)
     Och vilka funderingar far igenom era huvuden?
    Gott nytt år på er (i efterskott:p)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-02 14:18:38:
    om någon har frågor hur det verkligen ligger till i vårt fall är det bara att fråga ;)

• Svar på tråden Ni med fördomar...
  • Sennaboo
    MarieHJ skrev 2008-01-17 15:56:58 följande:
    Sennaboo: Om nu ditt barn kommer imellan 17-20 års åldern och säger att han/hon är med barn, hur kommer du att reagera? I vissa delar du har skrivt tidigare så har det vart ganska kränkande och nervärderande saker. Ska du stödja eller vända ditt barn ryggen om han/hon vill behålla det?
    Jag kommer självklart i min föräldraroll att försöka få mitt barn att utvecklas till det bästa möjliga efter hans förmåga. Det vill väl alla föräldrar. Ifall detta innebär att han vid 17 års ålder önskar barn, så kommer jag att vara stödjande. Aldrig att jag vänder honom ryggen. Barnen är barn oavsett vad de gör, sen kan man ju som förälder hoppas att man uppfostrat dem på ett sätt som gör att de sköter sig här i samhället.
  • miss chilli
    Sennaboo skrev 2008-01-17 20:49:05 följande:
    Fråga Stoffe. Han är ju där nu. Han har säkert nyare info än vad jag har.Vad jag gjorde efter gymnasiet är inte hemligt. Först åkte jag till USA som au pair. Hamnade i en fantastisk familj och fick underbara vänner från olika länder i Europa, som vi fortfarande umgås med. Detta är det bästa året i mitt liv och går inte och beskriva med ord hur givande det var. (Min familj kom och hälsade på mig för 1 ½ år sedan.) Därefter kom jag hem, jobbade en sommar, åkte sen till Norge och rensade fisk i ett halvår. Sparade ihop rejält med pengar. När vi kom hem åkte vi på interrail i Europa och hann med att besöka de flesta av de gamla au pair-vännerna på vägen som visade oss sina områden, plus en massa andra stopp. Därefter flyttade jag och min kille ihop, vi började plugga, jobbade extra. Sen blev jag färdig och började jobba, provade lite olika jobb. I och med att vi jobbat under studietiden klarade vi oss utan lån och kunde därför lätt få lån till hus. (Hus för mig var ett måste innan jag fick barn. Vill inte att mitt barn ska växa upp i lägenhet med betong, oväsen och annat skit runt sig.) En dröm som jag aldrig fick uppfyllt är drömmen om att få åka till Nya Zeeland och klippa får. Och det kommer faktiskt att få förbli en dröm, så är det bara.
    Kan ju bara upplysa dig om att det finns lägenheter utan betong och "annat skit runt sig". Och varför tar du inte med familjen till Nya Zeeland och klipper får om du nu vill göra det? Det är ju du själv som begränsar dig. Tror nog att dina barn skulle tycka att det var en rätt spännande upplevelse att få åka dit och klippa en massa får . Och du skulle få en annan sida av resandet också.
  • Sennaboo

Im Fabulous skrev 2008-01-17 18:33:00 följande:

Ang att gå på bio med barn, här i Norrköping har vi iallafall barnvagnsbio...
    Det var inte den typen av bio jag menade. Dessutom är de väl bara för små barn som inte rör sig. Därefter är det väl inte varken lämpligt eller särskilt lätt att ha med dem.
  • Sennaboo

miss chilli skrev 2008-01-17 21:06:56 följande:

Kan ju bara upplysa dig om att det finns lägenheter utan betong och "annat skit runt sig". Och varför tar du inte med familjen till Nya Zeeland och klipper får om du nu vill göra det? Det är ju du själv som begränsar dig. Tror nog att dina barn skulle tycka att det var en rätt spännande upplevelse att få åka dit och klippa en massa får . Och du skulle få en annan sida av resandet också.
    Säkert. Jag skrev att det var min mening. Alla tycker självklart inte så. Jag har bott i storstad i fem år. Buller, trafik och stress är inget jag vill ge mitt barn.

Finns många anledningar till att inte ta med familjen till Nya Zeeland och klippa får. Vad ska vi göra med vårt hus? Vi har köpt huset för att vi ska bo här hela livet, så sälja finns inte. Hyra ut är inte heller en möjlighet. Vi har båda fasta arbeten. Dem säger man inte bara upp sådär och får tillbaka när man kommer hem. Ekonomisk trygghet är viktigt och dessutom kräver nog banken fasta intäkter i och med lån på huset. Jag skulle aldrig kunna åka ifrån mina föräldrar och morföräldrar. Min son pratar om dem varje dag och de träffas minst en gång i veckan (bor inte i samma stad). Att ta dem ifrån varandra under så lång tid skulle jag inte utsätta någon av dem för. Dessutom är mina morföräldrar så gamla att jag vill njuta av deras sällskap tills de inte finns mer. Dessutom gick den resan inte ut på att familjen skulle vara med. Det skulle vara en upptäcksresa för mig där jag fick utvecklas. Nu planerar vi istället en resa till Nya Zeeland med andra aktiviteter än att klippa får. Det blir bra det också, men det kommer inte att ersätta drömmen som jag hade.
  • singgoalla25

varför så bråttom tänker jag

• Sennaboo
    MarieHJ skrev 2008-01-17 18:48:23 följande:
    Stoffe20:Du tror ju att unga föräldrar knappt klarar av att leva enligt dig.. Du kanske ska fråga dom som är unga föräldrar här och se vad majoriteten säger. Jag tror inte dom flesta unga föräldrar här lever på CSN med barn i en liten etta och aldrig kan gå på bio. ^^
    Jag tror inte att ni som är unga föräldrar här inne är den typiska unga föräldern. Ni är ju här inne och argumenterar just för att det faktiskt har gått bra för er, eller hur? Det finns många 20-åringar som inte har koll på sin ekonomi, som bor trångt, som egentligen inte var beredda på hur stort ansvar det faktiskt var att bli förälder, mm.
  • Eliand

Jag har absolut inte läst hela tråden, men jag tycker det ni gör är jättebra! Varför ska man tvunget vänta tills man är över tretti innan man skaffar barn (fast INGET ont om det heller!) Så länge ni två är överens och lyckliga i ert liv så är det väl fantastiskt! Man måste våga köra sitt eget race...

• Alexandria

jag tänker "oj klarar man att ta ansvar för barn och hem och sköta ett jobb/studier på samma gång i den åldern?". Och "kommer öthållandet verkligen att hålla?"Sen tänker jag "men vad duktiga och mogna de måste vara". och på samma gång tänker jag att "det hade jag aldrig klarat när jag var 18". Så ungefär

• Im Fabulous

Är faktiskt inte ett dugg avundsjuk på 'Sennaboo'. Jättekul att du kunde leva dina drömmar, men att ta hand om andras ungar i ett främmande land eller rensa fisk har aldrig varit vad jag velat göra.

• Im Fabulous
    Sennaboo skrev 2008-01-17 21:15:01 följande:
    Im Fabulous skrev 2008-01-17 18:33:00 följande:Det var inte den typen av bio jag menade. Dessutom är de väl bara för små barn som inte rör sig. Därefter är det väl inte varken lämpligt eller särskilt lätt att ha med dem.
    Å andra sidan har jag aldrig gillat bio. Man missar bitar av filmen om man måste gå på toa, folk väsnas, stolarna är obekväma...
    Jag förstår din poäng, men min poäng är att alla prioriterar olika.

Jag, liksom många andra som väljer att ingå föräldraskap, var medvetna om vad det skulle komma att innebära.
    Tyvärr kan jag inte förklara varför jag ville "offra" alla de saker du talar om. Kanske för att de inte kändes hälften så viktiga i jämförelse med den lycka det innebär att få bli förälder.
Svar på tråden Ni med fördomar...