• MissXXX

Ni med fördomar...

Jag undrar bara vad ni helt spontant tänker medan ni läser detta:

Jag är nitton år och är gift med D som också är nitton år. När vi var 18 föddes vår dotter och hon är nu 9 månader. Till sommaren planerar vi ett syskon till henne.

Vad tänker ni?
      Tänker ni ingenting, att vi är som vilken familj somhelst?
    Eller tänker ni att vi är två fjortisar som "leker vuxna"?

Är bara nyfiken på hur man uppfattas av utomstående med tanke på våran ålder :)
     Och vilka funderingar far igenom era huvuden?
    Gott nytt år på er (i efterskott:p)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-02 14:18:38:
    om någon har frågor hur det verkligen ligger till i vårt fall är det bara att fråga ;)

• Svar på tråden Ni med fördomar...
  • Emelie  A
    Stoffe20 skrev 2008-01-17 23:27:55 följande:
    miss chilli skrev 2008-01-17 23:25:29 följande:
    Hon ska behålla barnet, hon verkar rätt besämt på det och ska skriva in sig eller vad man säger imorgon.Men alltså inte slutar man väl leva själv för man får barn, man vill väl fortfarande spendera pengar på sig själv eller? Jag gillar att köpa dyra kläder (älskar D&C, Armani, Versace, YSL mm) och jag gillar att spendera pengar när jag festar...sånna saker förändras väl inte över en dag eller?
    Klart du fortfarande kan spendera pengar på dig själv! jag vet ju inte vad du har för inkomst men den borde ju va rätt hög om du har råd att köpa såna dyra märkeskläder. Själv så tycker jag också mycket om att köpa grejer till mig men jag tyckte ännu mer om det innan jag fick barn. Nu köper jag HELLRE saker till min son än till mig själv men jag köper ju fortfarande saker till mig. Har man barn så kan man ju dessutom inte festa lika ofta som man gjorde innan men det betyder ju inte att man måste sluta leva! Har du förklarat för tjejen att du inte vill ha barn (låter iaf som att du inte vill det) ni är ju ändå 2 stycken och inte bara en person..
  • Stoffe20

Emelie A skrev 2008-01-18 10:17:55 följande:

Klart du fortfarande kan spendera pengar på dig själv! jag vet ju inte vad du har för inkomst men den borde ju va rätt hög om du har råd att köpa såna dyra märkeskläder. Själv så tycker jag också mycket om att köpa grejer till mig men jag tyckte ännu mer om det innan jag fick barn. Nu köper jag HELLRE saker till min son än till mig själv men jag köper ju fortfarande saker till mig. Har man barn så kan man ju dessutom inte festa lika ofta som man gjorde innan men det betyder ju inte att man måste sluta leva! Har du förklarat för tjejen att du inte vill ha barn (låter iaf som att du inte vill det) ni är ju ändå 2 stycken och inte bara en person..
    Jo, jag har talat om för henne att jag inte vill ha barn...jag är 20 år och inte redo att bli pappa.
    Men hon ska behålla barnet men jag vet inte vilken roll jag kommer spela i barnets liv, för jag har tänkt åka till USA och studera i 4 år.
    Saker som festa, köpa saker och resa är också något jag inte är villig att ge upp...Jag vill bli lycklig och känna att jag har ett rikt liv.
  • Emelie  A

Stoffe: Börjar man försöka få barn vid 35 så kan det ju hända att man blir mamma/pappa vid 40 års ålder. Man blir oftast inte gravid bara man viftar med handen, det kan ta sin tid. Säg att man får barn vid 40 då, man är 55 när barnet är 15. Då vill man nog njuta av den tiden..inte bråka med en tonåring (tonåren är ju som känt en väldigt jobbig ålder) Men som redan sagts här..alla vill ju olika saker med sina liv.
    Dessutom så är det en otrolig påfrestning för kvinnan att föda barn. Det är ju inte jobbigt på det sättet för en man.

• Emelie  A
    Stoffe20 skrev 2008-01-18 10:21:06 följande:
    Emelie A skrev 2008-01-18 10:17:55 följande:
    Jo, jag har talat om för henne att jag inte vill ha barn...jag är 20 år och inte redo att bli pappa.Men hon ska behålla barnet men jag vet inte vilken roll jag kommer spela i barnets liv, för jag har tänkt åka till USA och studera i 4 år.Saker som festa, köpa saker och resa är också något jag inte är villig att ge upp...Jag vill bli lycklig och känna att jag har ett rikt liv.
    Det var ju tråkigt att hon valde att inte respektera dina känslor. Hade det varit tvärtom..att du ville ha barnet och inte hon så hade det nog garanterat blivit abort. menar inte att döma någon men det är ju ändå ett ansvar för 2. Inte så kul att låta barnet växa upp utan sin pappa.
  • Sennaboo

Emelie A skrev 2008-01-18 10:23:56 följande:

Stoffe: Börjar man försöka få barn vid 35 så kan det ju hända att man blir mamma/pappa vid 40 års ålder. Man blir oftast inte gravid bara man viftar med handen, det kan ta sin tid. Säg att man får barn vid 40 då, man är 55 när barnet är 15. Då vill man nog njuta av den tiden..inte bråka med en tonåring (tonåren är ju som känt en väldigt jobbig ålder) Men som redan sagts här..alla vill ju olika saker med sina liv. Dessutom så är det en otrolig påfrestning för kvinnan att föda barn. Det är ju inte jobbigt på det sättet för en man.
    Allt behöver ju inte vara svart och vitt. Bara för att man vill hitta på lite efter gymnasiet betyder det ju inte att man först ska försöka få barn vid 35 års ålder. När man gått ut gymnasiet är man 19 år. Om man pluggar i 4 år, reser och hittar på annat kul i tex 2 år, jobbar 2 år och skaffar sig en trygg ekonomi och ett bra boende, så är man fortfarande "bara" 27 år. Det är fortfarande ganska ungt.
  • Bonanza
    Sennaboo skrev 2008-01-18 10:34:16 följande:
    Emelie A skrev 2008-01-18 10:23:56 följande: Allt behöver ju inte vara svart och vitt. Bara för att man vill hitta på lite efter gymnasiet betyder det ju inte att man först ska försöka få barn vid 35 års ålder. När man gått ut gymnasiet är man 19 år. Om man pluggar i 4 år, reser och hittar på annat kul i tex 2 år, jobbar 2 år och skaffar sig en trygg ekonomi och ett bra boende, så är man fortfarande "bara" 27 år. Det är fortfarande ganska ungt.
    Återigen: det enda du nämner är jobb, ekonomi, bra boende, plugg och resor. Om man lyckas göra allt sånt trots att man skaffar barn som 21-åring, vari ligger det dåliga då?
  • Sennaboo
    Bonanza skrev 2008-01-18 10:40:52 följande:
    Återigen: det enda du nämner är jobb, ekonomi, bra boende, plugg och resor. Om man lyckas göra allt sånt trots att man skaffar barn som 21-åring, vari ligger det dåliga då?
    Jag svarade på ett annat inlägg där det verkade som att alternativet till att skaffa barn vid 20 års ålder var 35 år och så är det ju inte riktigt.

Menar du att du hunnit med allt detta innan du är 21 år eller att du ska göra det efter att du fått barn? Om du gjort det innan du är 21 år är jag imponerad. Du måste ha fler timmar på dygnet än vad jag har. Om du menar efter att du fått barn, så säger jag som jag sagt tidigare, det går alldeles utmärkt, men det är tuffare att plugga när man har barn (både ekonomiskt och tidsmässigt), resorna som du gör när du fått barn är inte de resor som jag pratar om och ekonomin och ett bra boende tycker jag att man ska ha ordning på innan man skaffar barn.
  • Bonanza
    Sennaboo skrev 2008-01-18 10:57:33 följande:
    Jag svarade på ett annat inlägg där det verkade som att alternativet till att skaffa barn vid 20 års ålder var 35 år och så är det ju inte riktigt. Menar du att du hunnit med allt detta innan du är 21 år eller att du ska göra det efter att du fått barn? Om du gjort det innan du är 21 år är jag imponerad. Du måste ha fler timmar på dygnet än vad jag har. Om du menar efter att du fått barn, så säger jag som jag sagt tidigare, det går alldeles utmärkt, men det är tuffare att plugga när man har barn (både ekonomiskt och tidsmässigt), resorna som du gör när du fått barn är inte de resor som jag pratar om och ekonomin och ett bra boende tycker jag att man ska ha ordning på innan man skaffar barn.
    Utan att redogöra för precis hela mitt liv kan jag säga att vi bor i radhus, har pengar sparade på banken, jag är utbildad informatör och arbetar just nu som marknadsförare, jag har tidigare jobbat bl.a. på bank, jag har tågluffat, varit på festivaler, rest runt osv osv. Jag vill inte på något sätt påstå att jag har gjort allt det jag har velat göra. Men jag har gjort allt det jag tycker blir för svårt att göra med barn. T.ex. åka och supa på festivaler eller tågluffa osv.
  • Sennaboo
    Bonanza skrev 2008-01-18 11:10:40 följande:
    Utan att redogöra för precis hela mitt liv kan jag säga att vi bor i radhus, har pengar sparade på banken, jag är utbildad informatör och arbetar just nu som marknadsförare, jag har tidigare jobbat bl.a. på bank, jag har tågluffat, varit på festivaler, rest runt osv osv. Jag vill inte på något sätt påstå att jag har gjort allt det jag har velat göra. Men jag har gjort allt det jag tycker blir för svårt att göra med barn. T.ex. åka och supa på festivaler eller tågluffa osv.
    Då är du mer än 21 nu, eller? Är din man äldre?

Kul presentation, förresten
Svar på tråden Ni med fördomar...