• Hoppentoss

40 + IVF finns det Fler? Vad har era läkare sagt?

Hej allehopa.

Tassar in här med en fråga till er som har ev gjort flera ivf och är äldre.

Jag och min man har gjort 6 ivf och tre FET och plussat hälften av gångerna och får minus hälften. Men tyvärr så vill äggen inte ta sig utan blir missfall rätt snart.

(orsaken till ivf)Jag är 40 och brukar har lätt att bli med barn (har vuxna barn) men mannens spermier är få och slöa. Jag är lättstimulerad.. Vi går hos Örebro

Min fråga till er.

Använder era läkare något knep (medecin) för att få ägget att fästa eller stanna kvar?
    Jag har tex hört talas om en medecin som hjälper skalet att bli tunnare på ägget så det har lättare att fästa.

Vad har era läkare sagt att det kan vara för orsaker att tex ägget ej fastnar?

Ni är alla välkommna att diskutera metoder, lösningar och om så behövs få tröst av varandra.

Kramar Tossan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-04 16:33:25:
    PS: vill bara säga att jag är ordblind ifall ni ej förstå vad jag menar fråga igen. Jag ser hur illa jag stavar efter jag tryckt på print och det ändrar utseende.

• Svar på tråden 40 + IVF finns det Fler? Vad har era läkare sagt?
  • marengski

Nu är jag varken 40+ eller har gjort flera IVF, utan bara ett. Men jag tänkte svara ändå... Jag fick Progesteron vaginaltabletter att ta tre gånger om dagen fram till testdagen, för att ägget skulle fästa lättare och stanna.

• Vitsippa65

Hej!

Jag är 42 år och har gjort 3 IVF, alla 3 ggr fått positivt grav test men MF el MA tidigt. Jag har antagit att ägget ändå fäster om man blir gravid men att det troligen är äggkvaliten som spökar och gör att embryot inte fortsätter utvecklas. Jag har dock tagit en del prover privat (är ensamstående så jag får göra allt privat samt utomlands) och fått veta att mitt TNF-alfa värde är något förhöjt. Det finns flera trådar som du kan leta efter mer info om TNF-alfa. För att underlätta pga detta har jag fått Trombyl i samband med IVF. Även detta finns ett flertal trådar om som du kan läsa mer på.

Mina funderingar är just om det är lönt att göra fler IVF med tanke på dålig äggkvalitet och trots att alla mina hormonvärden för övrigt är normala och istället pröva äggdonation. Ålder och äggkvalitet är ju tyvärr inget man kan påverka...

Jag vet inte så mycket om det men kanske assisted hatching kan hjälpa? Finns säkert mycket på internet om det också!

I vilket fall som helst - LYCKA TILL!!

• Hoppentoss

Vitsippan: en fråga.... Har du lätt för att bli överstimulerad??

Orsaken att jag frågar är att jag pressar min läkare för att få svar om min ägg är dåliga eller ej. Jag får mest motsägande svar...han säger så här-

Att är man i min ålder så brukar det bli sämre ägg. Men..eftersom jag blir överstimulerad= svarar gott på medecinerna och får mellan 24-40 ägg per försök så talar det imot att kvaliteten skulle vara sämre på äggen.

Min fråga var då. Vad gör att det som gör missfallen?
    han sade embyonas kvalitet?
    Men embryonas kvalitet har inget med spermiernas dåliga kvalitet för sperimernas påverkan försvinner när väl spermien kommit in och beruktat det, Så sa han?

Så jag fattar ej vad är det som gör embryåt svagare om spermien ej påverkar vid denna tidpunkt och enligt honom ensatunden kan det vara ägget och andra inte..

Vad har du fått förklarat för dig?

Har du funderingar på emdonation?

Kram Tossan

• Hoppentoss

Margesnki:

Hej..

Jag får med suppar för att det skall fästa bättre. Det skall finnas mera medeciner...som jag inte vet vad dom heter.

Tack förr ditt svar ...

En fråga? lyckades du?

Kramis Tossan

• marengski
    Hoppentoss skrev 2008-01-03 17:50:55 följande:
    Margesnki:Hej..Jag får med suppar för att det skall fästa bättre. Det skall finnas mera medeciner...som jag inte vet vad dom heter.Tack förr ditt svar ...En fråga? lyckades du?Kramis Tossan
    Ja jag plussade den 29/12. :) Men jag är ju lite yngre än du/er (31). Och jag gjorde IVF endast för att vi är två tjejer som skaffar barn, inte för att det är något "fel" på mig (eller min sambo...).
    Nu hoppas vi på det bästa inför fortsättningen!
  • Solis65

Hej Hoppetossan,

Jag är 42 år och har gjort 3 IVF och två FET. Svarat bra på långa metoden och lite sämre på korta metoden men har hela tiden haft hör befruktningsgrad och fått tillbaka två ägg alla gånger utom den första. Har inte tagit något TNF-alfa, men funderar på det. Både jag och maken har sökt mycket info på nätet och tyvärr är det ju så med vår ålder att det blir färre och färre ägg som är livsdugliga. De kan bli befruktade men fortsätter inte att dela på sig pga avvikelser. Detta har gjort att jag mer och mer börjar fundera på äggdonation. Kanske blir det ett IVF till, maken är mest inne på det.

Solis

*** Hoppas och längtar ***
  • Hoppentoss

Solis:

TNF Alfa? vad är det? när tar man det provet?

Hmm trist att vi produserar ägg om dom ej är livsdugliga.

Vi funderar på EM adoption, men bara lite löst, Orsaken till dom tankarna är att det är i grunden min mans spermier som är dåliga. Jag är mest gammal och förbrukad Känner mig så när man talar om ålder inom ivf.

Hmm.....det är mycket att forska i.

• Solis65

TNF-alfa är ett immunologi prov som inte tas som rutin. Om man har förhöjda värden hindrar att man blir gravid. Sök på familjeliv eller googla så hittar du mer information.

Solis

*** Hoppas och längtar ***
  • Hoppentoss

Magesnki:

Då får jag gratta dig till den lille.

En liten dum fråga.

Men om ni är två tjejer, var det inte svårt att välja vem av er som skulle få vara gravid denna gång?

Jag skulle velat vara den som vart gravid så vi skulle bog få faightas lite,,

Kramis

Svar på tråden 40 + IVF finns det Fler? Vad har era läkare sagt?