• Linny

Vad ska Ni äta idag? Part 16

Funderar.. Men jag tror det blir pasta med någon sorts pastasås. Kanske med lite scampi, lax och med hummerfond i och lite tomater, vitlök osv..

• Linny

Det blev Burger King ikväll. Vi behövde åka iväg till TÄby C och shoppa lite.. Usch, känns lite småäckligt nu, och var inte så supergott då heller. Man tror alltid att det är godare innan man äter...

• Linny

Usch, det är helt ok gott men helt onyttigt och extremt latmansaktigt Men vi var trötta och lata idag

Körde Stinas Kyckling (original) i ugn. Varje kvart öppnar man och silar av spadet ner i en liten gryta. I den blandar man sedan creme fraiche, massor av krossad rosépeppar och kycklingbuljong. Sen är det ris till...

• Linny

Teriyakiglacerad laxfilé med rostade sesamfrön, grönsakswok, ris och soya

• Linny
    Gul13 skrev 2008-03-11 10:13:16 följande:
    Linny: Gör du glacen själv? Inte får man be om receptet?
    Nepp, jag har färdig. Det är så superlätt så, men det är viktigt att du använder Santa Maria Spicy World Teriyaki sauce. Den är som en tjock glace och smakar mums. De andra jag prövat har varit alldeles för tunna och fel i smaken..

Jag brukar ta portionsbitar laxfilé och klappa lätt med hushållspapper så de blir lite torrare. Saltar lätt och bryner snabbt på hög värme i stekpanna så de får lite yta. Sedan lägger jag i ugnsfast form och penslar med teriyakiglacen. Stoppar in på ca 225 grader i 10-15 minuter. Penslar några gånger under tiden.

Brukar rosta massa av sesamfrön i torr stekpanna och sprinkla över laxen vid servering.

Grönsakswok: Lite olika vad jag tar i, men idag blir det bitar av squash, purjolök och strimlor av morot.

Serverar med ris och kikkomansoya
  • Linny
    henlin skrev 2008-03-11 10:19:31 följande:
    Tack för svaret......skall prövas i vårt hushåll
    Kör lite olika såser till faktiskt. Finns en urgod citronsås men den kör vi oftast på helger. Den är suprmumsig med citron, vitlök, grädde osv men väldans onyttig och så är det vitt vin i och vi öppnar aldrig någon flaska mitt i veckan.

Ibland är det gott, om man har kikkomansoya till, att blanda i lite wasabi i den och ha på riset också
  • Linny
    Linny skrev 2008-03-11 10:22:53 följande:
    Kör lite olika såser till faktiskt. Finns en urgod citronsås men den kör vi oftast på helger. Den är suprmumsig med citron, vitlök, grädde osv men väldans onyttig och så är det vitt vin i och vi öppnar aldrig någon flaska mitt i veckan.Ibland är det gott, om man har kikkomansoya till, att blanda i lite wasabi i den och ha på riset också
    äh vad jag svamlar.. Jag menar att vi kör citronsåsen till laxen, men då kör vi inte ris utan wokar lite äggnudlar ihop med ovanståend grönsaker
  • Linny
    Ewis skrev 2008-03-11 15:36:43 följande:
    Någon som har ett gott recept på skaldjurs pasta sås??
    Har ett jättemumsigt Tror det ligger i min blogg. Det med scampi
  • Linny
    Panna82 skrev 2008-03-11 15:46:40 följande:
    Jag blev inspirerad av Linny så det blir teriyakilax med couscous eller bulgur samt grönsaker.
    ah trevligt Hoppas ni gillar det!
Svar på tråden Vad ska Ni äta idag? Part 16