Inlägg från: henlin |Visa alla inlägg
  • henlin

Vad ska Ni äta idag? Part 16

Idag blir det örtgartinerad kyckling"falu"korv med fullkornsris och en råkostsallad

• henlin
    Amanda skrev 2008-03-17 13:59:54 följande:
    Makaronipudding med spenat i
    Det lät gott!
  • henlin

Idag blir det det här

Amerikansk köttfärslimpa

50 g smör, smält
    3 ägg, vispade
    2 dl ketchup
    1 dl mellangrädde
    1 1/2 tsk svartpeppar
    1/2 tsk cayennepeppar
    2 tsk salt
    1 1/2 dl finhackad gul lök
    1 dl hackad morot
    1/2 dl hackad röd paprika
    1/2 dl hackad grön paprika
    1 stor vitlöksklyfta, pressad
    1 1/4 kg köttfärs
    1 1/2 dl ströbröd

Värm ugnen till 175 grader. Smöra en stor brödform.
    Blanda smör, ägg, 1 dl ketchup, grädde och kryddor i en stor skål. Blanda väl
    Tillsätt grönsakerna. Rör i köttfärs och ströbröd. Blanda väl.
    Packa köttmixen i formen och bred resten av ketchupen jämnt över köttfärslimpan. Stek i ugnen ca 1 1/4-1 1/2 timme. Låt den svalna 20 minuter före servering.

Serveras med potatismos och grönsallad!

• henlin
    miss Y skrev 2008-03-18 10:26:48 följande:
    henlin:låter smarrigt, men det verkar vara för rätt många portioner eller?? 1,25 kg köttfärs är ju rätt mkt...
    Japp, men man kan frysa in och ta fram!!!
  • henlin
    L1J skrev 2008-03-18 11:54:03 följande:
    Ikväll blir det chorizopaj som jag aldrig lagat förut men hoppas blir gott Chorizo och wokgrönsaker, sen smuldeg med parmesanost över. låter gott iaf
    Ja, det lät väldigt smarrigt!
  • henlin
    Linny skrev 2008-03-18 20:18:41 följande:
    Av ren nyfikenhet.. Ser ibland att några lagar flera rätter per kväll. Olika till olika familjemedlemmar. Undrar bara varför?När sonen var pytte så ammade han och sedan åt han ev. gröt eller smakportioner. Men sedan han blev gammal nog att äta riktig mat så äter hela familjen samma. Äter vi riktigt stark mat så lägger vi undan lite när det är rätt milt och så kryddar vi på extra i efterhand, när hans är borttaget. Självklart hade det varit något annat vid allergi.Men om det inte beror på allergi tex, varför gör man det då? *nyfiken*

Jag undrar också!!

Man skall väl lära barnen att allt går att äta, eller?

• henlin

Vi skall äta ugnsbakad lax med gröna ärtor, broccoli, limesås och ris

• henlin
    Feelfree skrev 2008-03-19 16:09:55 följande:
     Jag kallar den kycklinglassagne...receptet:3-4 kycklingfileér1 paprikalökgarlic salsa sås ( funkar med mildare taco sås)fajita kryddmixtortillabrödgrädde.Skär kycklingen i småbitar o stek dom ordenligt.Stek sedan paprika, lök o häll på kryddorna.Sedan blandar du bara kycklingen, grönsakerna, salsasåsen o grädde efter önskemål.Varva tortilla bröd och  röran i en ugnsform. tacobröd överst och sedan riven ost.Grädda tills osten smälltServera med sallad, fetaost, oliver o rödlök..
    Det lät supersmarrigt! Det skall jag testa någon gångSkrattande
  • henlin
    LångaLinda skrev 2008-03-26 10:46:00 följande:
    Shepherd´s pie (?); köttfärsgratäng med potatismos på, sallad till, kokta morötter till ettåringen.
    Hur gör du den??
  • henlin
    Tack för receptet, älskar shepherds pie
  • henlin

Här blir det ugnsbakad lax och ugnsbakade grönsaker med pepparrotssås och fullkornsris eller så blir det spenatsoppa med ägg och stekt prinskorv (har så mycket ägg och prinskorvar över sedan påskGlad)

• henlin
    Kenzie skrev 2008-03-26 12:32:17 följande:
    Lunch ska vi äta på stan och jag tror det blir en sallad.Middag: Parmalindad kycklingfilé med karljohansvamprisotto och färsk lättkokt sparris med riven parmesan och citron.
    Lät ju jättegott!!!
  • henlin

Blev så sugen på tacopaj med philadelfiaost så det får nog bli det med en grönsallad, nachos och guacca

• henlin
    miss Y skrev 2008-03-28 09:11:32 följande:
    henlin:hur gör du den??
    Jag brer ett lager med philadefiaost i en ugnsfast form, ca 1 1/2 cm. Lägger sedan på stekt tacoköttfärs och strör på ost (gärna cheddar) in i ugnen ca 10 minuter på 200 grader! Serveras med nachos, guacca, cremefraiche med vitlök, salsa och en grönsallad!
  • henlin
    miss Y skrev 2008-03-28 09:33:50 följande:
    henlin:ingen pajdeg alls??
    NEJ. Enkelt och gott!
  • henlin
    citronella skrev 2008-03-28 17:05:35 följande:
    havskräftor med aioli och avokado
    GUD VAD AVUNDSJUK JAG BLIR!!!!
  • henlin

Jag blev så sjukt sugen på brunabönor och stekt fläsk....får se om jag ändrat mig när jag kommer till affären!

• henlin
    henlin skrev 2008-03-31 16:13:39 följande:
    Jag blev så sjukt sugen på brunabönor och stekt fläsk....får se om jag ändrat mig när jag kommer till affären!
    Jag hann ändra mig, det blev rostbiffsmackor med remoulade och rostad lök istället!
Svar på tråden Vad ska Ni äta idag? Part 16