• Amanda

Vad ska Ni äta idag? Part 16

Den gamla tråden går snart ut, så här kommer part 16!

Här är de gamla trådarna!
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m1767324.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m302655.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m601035.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m1106816.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m2641953.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m3700875.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m4959769.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m6301482.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m8585683.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m10789799.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m19143885.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-260/m22487433.html
    familjeliv.se/Forum-5-72/m25655026.html

Och som alltid efterlyser vi fler RECEPT!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-03 09:27
    Nu har nästa tråd startats (då denna kommer stängas, de är bara öppna 3 mån).

Välkommen dit!!

www.familjeliv.se/Forum-5-72/m31369064.html

• Svar på tråden Vad ska Ni äta idag? Part 16
  • Mumu

Igår åt vi vegetariska biffar med bla broccoli, avorioris och fetaost i. Till serverade vi marinerade svarta bönor, tzatsiki och sallad med rödlök.

Idag blev det vietnamesisk stekt kyckling med jasminris, sötsur sås och söt jordnötssås.

Bäst just nu: Super Mario Galaxy
  • Timoon

fattiga riddare. (idag vill jag frossa i onyttigheter).

• Mumu
    Linny skrev 2008-03-18 20:18:41 följande:
    Av ren nyfikenhet.. Ser ibland att några lagar flera rätter per kväll. Olika till olika familjemedlemmar. Undrar bara varför?När sonen var pytte så ammade han och sedan åt han ev. gröt eller smakportioner. Men sedan han blev gammal nog att äta riktig mat så äter hela familjen samma. Äter vi riktigt stark mat så lägger vi undan lite när det är rätt milt och så kryddar vi på extra i efterhand, när hans är borttaget. Självklart hade det varit något annat vid allergi.Men om det inte beror på allergi tex, varför gör man det då? *nyfiken*
    Tja, det kan ju bero på att man äter vid olika tidpunkter ibland, och att det därmed också blir olika maträtter. Ibland (oftast på helgen) så kan jag och sambon tycka att det är mysigt att vänta med maten tills lite senare. Våra barn somnar redan halv sju och vissa gånger känns det lite lyxigt för oss att laga mat tillsammans i lugn och ro och äta vid åttatiden. Och då fixar vi nån annan mat till barnen vid fem, då de är vana att äta middag.

Sen tycker jag också som du skriver här nedanför, att det är kanon att lära barn äta många olika maträtter. Själv undviker vi inga maträtter bara för att barnen inte tycker om, men eftersom vi har ett barn som är JÄTTEkräset så förstår jag nästan de som gör det ibland. När man till slut känner sig desperat eftersom barnet inte ätit ordentligt på vad som känns som flera dagar, så kan jag förstå den som tar fram det "säkra kortet" i form av köttbullar eller vad det nu kan vara.

Det är lätt att tänka att "bara man serverar en varierad kost så lär de sig äta allt", men så enkelt är det inte. Vissa barn äter helt enkelt sämre än andra, och det vet jag eftersom vi har en av varje här hemma. En som inte vill äta nästan nåt, och en som äter precis allt. Trots att vi alltid förhållit oss på samma sätt kring maten och trots att vi äter väldigt varierad kost med allt från husman till exotiskt.

Ja, det blev ett till OT-inlägg, men kanske du fick ett möjligt svar på din fundering i alla fall .
    Bäst just nu: Super Mario Galaxy
  • cornelia74

Kenzie: har du ingen "vitsås" mellan lagren? Är det bara keso o parmesan du har på?
    Blev supersugen på denna rätt...mums!

• miss Y

cornelia74:
    Kenzies lasagne påminner om min veggie-lasagne å då funkar keson som den vita såsen. Tillsammans med spenaten blir det ganska så "flytande" och funkar alldeles utmärkt. Blir ju lite nyttigare så oxå.

• Biodlaren

Raggmunkar.

Pappa till Michael, Joachim och Johanna gift med signaturen syrra.
  • Ela

Enkelt men gott blev det idag. Färska tortelloni med Karl-Johansvamp i, klyftade cocktailtomater och drivor av parmesan. Hade varit gott med lite färsk basilika i men vi hade ingen hemma.

Äntligen är Skatten ute ur kistan!
  • SuziQ

idag blev det stekt potatis, korv å ägg. Orkade inte göra nåt mer avancerat.

Imorrn blir det resterna från stuvade makaroner och köttbullar innan vi far bort.

Svar på tråden Vad ska Ni äta idag? Part 16