• Mumu

Vad ska Ni äta idag? Part 16

Vi har ätit fläskfilégratäng med squash, paprika och en sås på grädde, fraiche, sambal, sweet chili och mango chutney. Ris och sallad till.

Ikväll blir det en ostbricka med massa gott på . Lite goda marmelader till också.

Bäst just nu: Påskledigt!
  • Mumu
    Spicy woman skrev 2008-03-23 17:07:50 följande:
    Det lät smaskigt.Vilka marmelader kör du med till ostbrickan?
    En fikonmarmelad brukar vi ha. Och så hittade vi en med svarta körsbär häromdagen, så den köpte vi. Annars brukar vi ofta gå och köpa mindre burkar på en delikatessaffär, svarta körsbär/lakrits är den godaste jag smakat, men även nån päronkompott med vitt vin i var fin till ost .
  • Mumu

Till lunch fick vi rosmarinspäckad lammstek och bakade potatisar som var urgröpta och fyllda med bla örter och västerbottenost. Och så grönsaker, bröd och nån vitlökssås.

Nu på kvällen funderar vi på att åka och hämta en sen pizza, men jag vet inte...

• Mumu
    Linny skrev 2008-03-24 20:15:18 följande:
    vad gott det lät! en fundering... Använder någon verkligen lökpulver/vitlökspulver? Det säljs ju fortfarande i affären så det verkar ju så. Men till vad?!?!?!? Gud så god vår Coq au vin blev! Tog vildrismix istället för fullkornsris till. Blev så det räckte till flera dagar så nu har vi mängder i frysen. Gjorde på två hela kycklingar.
    Haha, ja det kan man fundera på ... Men det finns säkert nåt bra användningsområde, själv tycker jag mest att det smakar unket.

Åh, kan du inte dela med dig av hur du gjorde med kycklingen!? Det lät så gott med coq au vin, även om det inte var nån coq ...
  • Mumu

Kräftbulgur med purjo, apelsin och avocado. Kall sås på matyoghurt, senap, vitlök och sambal. Baguette med färskost.

• Mumu
    citronella skrev 2008-03-25 20:23:37 följande:
    pastagratäng med små köttbullar, soltorkade tomater, hackad vitlök och lök och arlas ostsås i. Toppat med löjliga mängder ost. Fast egentligen skulle jag vilja äta hemma hos Mumu
    Kom du, vi har massor över !
    Bäst just nu: Blanda-själv-müsli - mums!
  • Mumu
    miggs skrev 2008-03-26 08:08:05 följande:
    idag ska vi storhandla mat så det blir McDonalds eftersom barnen ska med, annars hade vi nog ätit på "pastastället" som ligger vid matbutiken.(vill bara poängtera att vi äter SÄLLAN McDonalds, utan bara nån gång i månaden just när vi handlar och barnen är med...ifall nån nu skulle få en sticka i ögat...)
    Tror inte att det sticker i nåns ögon . Här inne delar vi med oss av vad vi äter, vi dömer inte andra för vad just de äter . McDonalds är ju kanon när man har bråttom, och så barnvänligt!

Här hemma blir det avancerat värre idag *pft*... Spaghetti och köttfärssås. Suck.
  • Mumu
    Edenshage skrev 2008-03-26 12:59:32 följande:
    googlade på Shepherd´s pie och fick upp recept där det stod att det var klassen avancerad mat. Stämmer det? Trodde det var ganska enkelt då!
    Det finns massor av recept på Sheperd's Pie. Säkert är vissa avancerade, men de som vi vanliga dödliga gör hemma en vardagskväll är knappast särskilt avancerade. Köttfärsröra med potatismos på. Gott!

Det är kanske Sheperd's Pie jag ska göra ikväll istället för spagge och köttfärssås... För det är jag ju inte alls sugen på, medans Sheperd's låter väldigt mumsigt i mina öron idag...
  • Mumu

Stekt pangasius med potatis, hollandaisesås och ärtor.

• Mumu

Vi skulle ha ätit stekt pangasius, men jag glömde ta fram fisken, så den hann inte tina. Så barnen fick kvarbliven spaghetti och köttfärssås från igår, sambon ska äta en annan matlåda som står i kylen och jag ska ändå ut och fika med en kompis ikväll, så jag kan lika gärna äta då. Så för mig blir det nog en god sallad på ett fik.

• Mumu
    Smurfan 81 skrev 2008-03-27 17:48:15 följande:
    Pangasius, är det ungefär som rödspätta?
    Inte till smaken i alla fall (hatar rödspätta men älskar pangasius). Det är en platt vit fisk med fast kött. Passar att grilla och steka. Funkar säkert att göra gryta och soppa på också, men det har jag faktiskt aldrig testat. Smaken är lite smörig och väldigt mild och len, jag gillar inte fiskar som smakar fisk ...
  • Mumu
    Smurfan 81 skrev 2008-03-27 21:32:07 följande:
    Låter ju toppen! Jag tycker iofs om rödspätta, brukar panera den. Pangasius brukar man ju kunna hitta ganska billigt så jag köpte en paket. Får prova mig fram men jag kommer absolut testa att panera den! Hur tillagar du den?
    Jag har panerat den (suuuupergott!) och så har vi grillat den. Men jag kan inte tänka mig att den INTE ska funka i fiskgratänger eller till annat. Vi sa nu sist att vi ska köpa den oftare, för vi gör oftast gratänger och grytor på fisk och har haft svårt att hitta ett bra alternativ till torsk. Pangasius är inte det absolut bästa ur utfisknings-synpunkt, men definitivt mycket bättre än torsk och rödspätta, som man ska undvika helt.
  • Mumu

Tja, det blir väl pangasius idag istället då... Men BUHU, jag var så sugen på indiska tortillas till Let's Dance .

• Mumu

Igår åt vi indiska tortillas (som vi snappat upp från citronella en gång i tiden). Idag gjorde vi hemmagjorda hamburgare med friscobröd.

• Mumu
    citronella skrev 2008-03-31 19:34:58 följande:
    Aloo Gobi - indisk blomkåls och potatiscurry
    Recept?

Vi har ätit kycklingfilé, ris och så gjorde sambon en så god currysås med äpple i.
  • Mumu
    citronella skrev 2008-03-31 20:43:25 följande:
    Här Mumu:www.tasteline.com/default.ns har provat att göra på frisläng men inte blivit nöjd så idag provar jag med recept - kan rapportera om en halvtimme eller så om det blev gott, det står och puttrar i detta nu...
    Mmm, tack! Lät gott! Rapportera sen.
  • Mumu

Här hemma väljer vi absolut bort torsk och rödspätta, trots att jag älskar torsk vansinnigt mycket. Därför blev det idag chiligrädd-pangasius med kokt potatis och ärter. I receptet är det torsk egentligen, men...

Svar på tråden Vad ska Ni äta idag? Part 16