• Anonym

Hur känns det när man har domningar?

Detta kanske är en dum fråga, men ska till läkaren om några dagar och förklara mina symptom. Jag har ett symptom som jag kallar domningar, men vet inte om det är det som det egentligen är. Då brukar jag oftast tappa mycket av känseln i armen, det känns som att armen är bedövad på något sätt, det känns inte som min arm. Är det det som menas med domning?

Har även vanlig känselnedsättning ibland men då känner jag bara lite mindre än normalt, vill därför inte använda samma ord till det eftersom det känns som två olika symptom.

• Svar på tråden Hur känns det när man har domningar?
  • Anonym
    Julstjärna skrev 2008-01-03 23:55:49 följande:
    Är det det man brukar kalla att "nu har benet somnat" tex. isåfall har jag det med jätte ofta, det sticker tycker jag.
    Jag kan få den känslan i benen ibland när jag går, att det har somnat, fast utan stickningarna, det kallar jag också domningar Fast min domningskänsla i armen känns inte likadant. Det känns bara väldigt bedövat, inga stickningar eller så. Kan använda armen men det känns konstigt och kan kanske inte använda den fullt ut, utan kanske 90% av dess fulla kapacitet.
  • Anonym
    Minna07 skrev 2008-01-03 23:57:41 följande:
    Om du har sovit och legat på armen så är det ju bara vanliga domningar där armen sk. "somnat", då är det ingen fara:)
    Nej mitt kommer i vilka situationer som helst. Jag kan sitta och titta på tv och helt plötsligt känner jag att armen börjar bli bedövad mer och mer. Jag sitta och kolla på tv ett tag och sen reser jag mig upp och går en runda, och efter 2 min så domnar foten av (alltså känns bedövad). Kan fortfarande gå men känns konstigt och jobbigt.

Vet att mina symptom inte är några normala, vet bara inte vad jag ska kalla dom. Blir fel om jag kallar det domningar om domningar egentligen betyder "förlamad" typ
  • Anonym
    Anonym skrev 2008-01-04 00:02:44 följande:
    Nej mitt kommer i vilka situationer som helst. Jag kan sitta och titta på tv och helt plötsligt känner jag att armen börjar bli bedövad mer och mer. Jag sitta och kolla på tv ett tag och sen reser jag mig upp och går en runda, och efter 2 min så domnar foten av (alltså känns bedövad). Kan fortfarande gå men känns konstigt och jobbigt.Vet att mina symptom inte är några normala, vet bara inte vad jag ska kalla dom. Blir fel om jag kallar det domningar om domningar egentligen betyder "förlamad" typ
    Hm.. lät som jag kollade en massa på tv, kanske det som är problemet
  • Pricken1
    Anonym skrev 2008-01-03 23:34:39 följande:
    Detta kanske är en dum fråga, men ska till läkaren om några dagar och förklara mina symptom. Jag har ett symptom som jag kallar domningar, men vet inte om det är det som det egentligen är. Då brukar jag oftast tappa mycket av känseln i armen, det känns som att armen är bedövad på något sätt, det känns inte som min arm. Är det det som menas med domning? Har även vanlig känselnedsättning ibland men då känner jag bara lite mindre än normalt, vill därför inte använda samma ord till det eftersom det känns som två olika symptom.
    Ja, domningar skulle jag också säga. Men du kan ju beskriva det precis som du just beskrev det för oss här, det är det absolut bästa sättet att ge läkaren en bra bild av dina symtom.
  • Anonym
    Pricken1 skrev 2008-01-04 00:07:30 följande:
    Ja, domningar skulle jag också säga. Men du kan ju beskriva det precis som du just beskrev det för oss här, det är det absolut bästa sättet att ge läkaren en bra bild av dina symtom.
    Tack Så länge andra också håller med om att det kan kallas domningar så jag inte framstår som en idiot som hittar på en helt egen betydelse på ett ord
  • FH Mamma

När jag blev sjuk började det med domningar. Det började nerifrån och gick uppåt.

Jag tycker det kändes ungefär som när en kroppsdel somnar. Den blir ju inte förlamad utan förlorar känseln. Blir tung etc.
    Men utan stickningar när den vaknar.

Jag började gå rakt in i väggar. Ja kanske inte rakt in men som när man är full om man går i en gång som är 1 m bred så gick jag istället för rakt från vägg till vägg.
    Lite påfrestande.

Jag hade oxå känslan av att gå på kuddar eller skumgummi. Kände inte fotsulan mot golvet.

Tyvärr var jag samtidigt som jag hade nedsatt känsel även ökad smärtkänslighet. Inte roligt när de använde avbrutna stickor att sticka eller dra under foten. Det var smärtsamt.

Jag hade nedsatt känsel i hela fötterna + tårna, underbenen, insidan av låren.

Det var det jag sökte hjälp för.

Min sjukdom är dock väldigt ovanlig.

• Anonym

FH Mamma skrev 2008-01-04 00:24:54 följande:

När jag blev sjuk började det med domningar. Det började nerifrån och gick uppåt.Jag tycker det kändes ungefär som när en kroppsdel somnar. Den blir ju inte förlamad utan förlorar känseln. Blir tung etc.Men utan stickningar när den vaknar.Jag började gå rakt in i väggar. Ja kanske inte rakt in men som när man är full om man går i en gång som är 1 m bred så gick jag istället för rakt från vägg till vägg.Lite påfrestande.Jag hade oxå känslan av att gå på kuddar eller skumgummi. Kände inte fotsulan mot golvet.Tyvärr var jag samtidigt som jag hade nedsatt känsel även ökad smärtkänslighet. Inte roligt när de använde avbrutna stickor att sticka eller dra under foten. Det var smärtsamt.Jag hade nedsatt känsel i hela fötterna + tårna, underbenen, insidan av låren.Det var det jag sökte hjälp för.Min sjukdom är dock väldigt ovanlig.
    Det var lite intressant, att du hade ökad smärtkänslighet trots att du hade nedsatt känsel. Jag är inte ovanligt smärtkänslig, men kan ibland känna att jag är känslig för beröring från andra på armar och ben. Blir helt galen när min sambo smeker mig nätt på armen, det känns jätteobehagligt. Jag har dock trott att jag inbillat mig, eftersom jag inte fick ihop det att man kunde vara känslig samtidigt som man kunde ha problem med känselnedsättning.

Kan även känna igen det med att gå in i väggar, men inte på samma sätt kanske. Har dålig balans men tror även att mina avståndsbedömninar inte är riktigt som de ska.
  • FH Mamma

Du får skriva privat till mig om du vill veta mer.
    Men som sagt mina problem är ovanliga.

• Anonym

FH Mamma skrev 2008-01-04 00:42:58 följande:

Du får skriva privat till mig om du vill veta mer.Men som sagt mina problem är ovanliga.
    Tack, det var snällt,men jag vågar inte röjja min anonymitet riktigt än. Det kanske inte alls är samma, men om det inte är för privat för din del får du gärna skriva vad dina symptom beror på. Blir tacksam för all hjälp jag kan få
  • Pricken1
    Anonym skrev 2008-01-04 00:45:47 följande:
    FH Mamma skrev 2008-01-04 00:42:58 följande:
    Tack, det var snällt,men jag vågar inte röjja min anonymitet riktigt än. Det kanske inte alls är samma, men om det inte är för privat för din del får du gärna skriva vad dina symptom beror på. Blir tacksam för all hjälp jag kan få
    Det bästa är att beskriva precis hur du känner det och vilka problem du upplever. Även om dina symtom liknar någon annans är det inte alls säkert att det beror på samma sak.
Svar på tråden Hur känns det när man har domningar?