tomten81: Jag tycker precis som du att min man borde förstå att jag bott så länge i Frankrike, och att det är dags för honom att kompromissa. Samtidigt kan jag inte tvinga honom. Det är så svårt för att jag valde att flytta hit men visste ju inte att jag inte skulle trivas. för mig är det självklart att min man borde förstå att jag inte mår bra här och att han därför skulle börja göra något. Nu har han ändå börjat förstå mer och söker efter jobb i Finland. Han har skickat en ansökan men inte fått svar ännu. Jag hoppas verkligen han får något jobb. Vi går också i terapi där jag får stöd genom psykologen som försöker förklara honom hur svårt det är för mig, och hur dåligt jag mår här.
Calex: Började undra om jag var den enda som inte trivdes här, har tom undrat om det är fel på mig för att jag inte gör det. Bra att du kan flytta som du inte trivs, på det sättet är det så bra att ha en svensk man eller sambo. Det finns ju fransmän som är villiga att flytta, min man råkar bara vara en som inte är så öppen för iden
. Jag har precis fött och försöker verkligen koncentrera mig på beibsen välmående nu. Han gör mig väldigt lycklig och glad bara för att han är här så det hjälper. När jag är i Sverige känner jag mig inte svensk längre och märker hur saker ändrats. Ändå så känner jag mi mera säker och hemma i Sverige. Min man föredrar att bo i Finland så han söker jobb där. Jag har aldrig bott där men som det är mina rötter och jag har familj där, tror jag att anpassningen kommer går bra.
Karpet: Jag har föreslagit att vi kunde flytta till vilket land som helst utom Frankrike. Han vill inte flytta till något annat land och är väldigt selektiv. Han säger antingen finland eller sverige men inte ett annat land. Hans dröm är att bo i södra Frankrike vilket inte är min dröm alls. Han är verkligen inte flexibel eller kompromissande, vilket jag inte tycker är ok alls.
Berber: Min man jobbar som dataingejör och jag själv är "hemmafru". Det är svårt för mig att få jobb här med min bakgrund och utbildning. Han har lättare att hitta och få jobb vilket också är ett skäl till varför jag vill flytta. Jag har tänkt på "flytta på prov". Har föreslagit det till minman och då har han sagt att han inte gillar iden för han måste betla lån i Frankrike fast han bor i Sverige eller Finland. Ska försöka hitta någon lösning.
ärtan72: Jag är helt säker på att Sverige känns bättre än Frankrike. Saknar en trygghets känsla som inte finns här, och känner en tillhörighet som jag inte alls känner här. Att saker ändrats vet jag och kände jag av senast, det är inget som störde mig. Jag ser mera positiva sidor i Sverige än Frankrike.