Trivs inte i Frankrike
Hej Skandinaven,
Skönt att läsa om nagon annan som inte känner sig hemma (fast förstas trakigt att vi är fler som känner sa). Jag bor i franska delen av Schweiz med andra ord inte sa langt ifran dig. Jag tyckte att jag var ganska "osvensk" när jag flyttade hit men efter att ha fatt barn sa inser jag att jag är väldigt svensk. Jag maste hela tiden förklara/försvara mina funderingar kring uppfostran/pedagogik, säkerhet, äta sunt etc och jag blir sa trött, frustrerad och ledsen att känna mig som en alien.
Sitter ocksa med en fransman som aldrig i livet skulle flytta till Sverige, vad gör man?! Separerar man när hemlängtan känns för stor eller stannar man kvar och försöker ännu mer? Känner ganska manga svenskor och de verkar ha gett upp (eller sa var de aldrig som de flesta svenskor som jag känner hemma i Sverige) ang. alla svenska värderingar.
Jag har även funderat pa att flytta nagon annanstans ett "tredje" land men det är inte landet som är problemet, jag gillar Schweiz men det är ju inte här som de svenska värderingarna finns kring främst barn och inte finns heller mina barndomskamrater eller min mamma och pappa!