• JessicaochMarkus

min dotter vägrar borsta tänderna

Hej!

Har en dotter på ca 1 och ett halvt år, har jättesvårt att borsta tänderna på henne,och vill inte att hon ska tycka det är hemskt och man tvingar henne, utan vill att hon ska se det som något positivt, men hur?

har försökt med det mesta, men så fort hon ser tandborsten och vet att man ska borsta på henne springer hon iväg, låter henne inte få sin vilja igenom, men innan tandborstningen är klar, har det både skikits, gråtits och hon vill gärna slåss också. ett tag förut gick det jättebra att borsta, men inte nu.

Min man klarar det ibland, och ibland hjälps vi åt, men nu ska han börja jobba på måndag, och vet inte hur jag ska reda upp tandborstningen själv på morgonen. på kvällen kan ju han hjälpa till.

Tacksam för svar och tips!

• Svar på tråden min dotter vägrar borsta tänderna
  • challe 1

har ni sån där god barn tandkräm? och sen kanske det inte är så viktigt just själva borstningen ett tag utan låt henne suga på tandborsten, låt henne få hålla på med den själv.

• Mälaröbo

När våra barn hade krångelperioder så körde vi med att vi måste jaga bort alla troll tex: mormortrollet och pappatrollet och rallytrollet och alla troll som vi möjligtvis kunde komma på.

Kom dock ihåg att när hon är så liten så är det ingen NÖDVÄNDIGHET att borsta tänderna. Nu ska ni skapa BRA rutiner först och främst och inte få tänderna 100% rena.
    Gör det på två sekunder de dagar det är riktigt illa och öka på med nån sekund då och då.

• Leija

när mina barn varit så små har jag inte typ 'tvingat' dem, utan låtit dem hålla tandborsten själva, bättre det än att det ska vara krig!
    lek fram att det är roligt, låt henne prova borsta dina tänder. eller visa henne när du gör det på dig själv?
    Hon kommer inte få hål i tänderna av att ni inte bostar riktigt noga nu om ni försöker vänja henne vid tandborsten.
    Det allra viktigaste är att hon får tandkrämen i munnen o på tänderna iaf, och så får ni försöka komma på ett sätt som kommer fungara bra!

• ÖnskarHoppas

Hon kanske är lite liten men vi har köpt Bamses tandskola på apoteket. Vi höll på att bli galna här eftersom vår dotter vägrade borsta. Vi fick nästan brotta ner henne... Vi har berättat om tandtrollen också. Men hon var 3 då så hon fattade att det inte var riktiga troll. Kanske är svårt att förklara för en så liten tjej.

• TriBelle

min son tvär vägrar. oavsett va jag gör. han springer till och med ut ur rummet.
    min tandläkare säger att jag måste tvinga honom.
    men det spelar inte någon roll.
    då jag kan borsta är när han gråter helt hysteriskt och han har på sig overallen.
    då kan han inte spjäla emot alls.
    men stackarn vill ju inte.
    och jag känner mig så elak.
    men jag vet att det måste göras tyvärr.
    men fy asså.
    hoppa detta snart går över

• Mälaröbo

Föresten så kom jag på en annan sak som får sonen att gapa stort.... Vi tävlar om vem som kan skrika högst!

• lövet2

Backa 3 steg bakåt!!!
    Det kan ta ett tag för henne att glömma sambandet mellan tandborsten och föräldrar som förvandlas till fängelsevakter, men om ni föräldrar är helt överens om att aldrig mer använda tvång så kommer det att gå.

Börja med att köpa några snygga tandborstar, och så låter ni henne välja vilken hon vill ha. Skölj av den lite och låt henne sitta och tugga på den när hon känner för det. Det rengör också en del! Sedan kan ni pröva er fram med tandkräm tills ni hittar någon hon gillar. Vid det laget kan ni försiktigt borsta hennes tänder igen (nej, hon hinner inte få hål i tänderna av att ni skippar tandborstningen 3-4 dagar!). När hon tuggar på sin borste med vatten på, så kan någon av er föräldrar komma med en annan snygg borste som har tandkräm - den goda tandkrämen hon valt ut. Borsta bara ett par sekunder, så hon inte hinner börja protestera. Sedan bygger ni ut tandborstningen dag för dag.
    En del barn tycker det är roligare med en elektrisk tandborste, men en del blir bara rädda för den. Kanske värt att pröva?

• Angel73

Jag har tyvärr fått tvinga mina barn vid tandborstning och efter en vecka så har de gapat självmant utan gråt, vi har borstat endast på kvällen och på morgonen har de fått tandborsten själva med lite tandkräm på, inte för att det blir borstat men de suttar i allafall på den och märker att den inte är så otäck ändån

• JessicaochMarkus

Hej igen!

Detta problem har pågått ett tag, vissa dagar går det som på räls och vissa dagar går det bara om vi brottar ner henne och hon ligger och skriker, men jag vill inte göra det, känner mig elak,

sen är jag rädd att har man väl sagt att hon ska borsta tänderna och sen slipper, då har hon ju fått sin vilja igenom.

Hon brukar alltid få ha tandborsten själv först och hålla på med den, vi använder bamsetandkräm. är det bra?

Har försökt med att hon borstar mina tänder när jag borstar hennes, försökt att göra det framför spegeln, och jaga troll osv.

Nu så här vid jul och så har det blivit lite mycket godis här hemma, och äter vi så ger vi henne också, tycker ni det är jätteviktigt att borsta då, eller ska hon få hålla på, även själv då?

förhoppningsvis är detta bara en period hon håller på, men som sagt har det hållt på ett tag och går det för länge så kanske hon får hål osvm tycker detta med tandborstning är rätt viktigt, men som sagt...

jag ammar henne fortfarande, ofta till sömns, hon borstar då tänderna innan, eftersom bröstmjölken innehåller en del socker, är ändå tandborstningen på kvällen förjäves?

• Mälaröbo

Mina barn har JÄTTEFINA tänder trots att de alltid fått kvällsvälling EFTER tandborstningen. Vi har heller inte borstat på "riktigt" när de var små utan mest låtid dem lekt och vispat runt lite för syns skull.
    Nu protesterar de ju ibland för att de kan, men det hjälper inte. Dock slarvar vi ibland bara för att....

• nucka67

Hejsan! LÅt henne borsta tänderna själv först och sen tar du över och borstar en gång. Det har funkat på mina barn.
    Ett tips till, jag har ibland borstat mina tänder samtidigt som min minsta dotter och då har vi "tävlat" om vem som kan hålla på längst, det har faktiskt funkat, för hon vann alltid!

• susanna82

Min 1 1/2 åring blir också galen vid tandborstning. Vi köpte en elektrisk, fungerar kanon. Först borstar vi, både morgon och kväll sen får han borsta själv. Han kan springa runt en timme oh borsta.

Första barnet fungerad inget med, då tvingade vi henne, tog några dagar så gapade hon självmant.

Jag tycker inte att barnen kan välja en sådan sak själv, borsta måste man. Men kan man hitta en bra lösning utan tvång så är det ju jätte bra!

• heavenlyjunkies

så var/är vår dotter också till och från. ett tag var det helt omöjligt. hon är 2 nu och det går bra, vi har pratat om elaka tandtrollen som äter upp tänderna och ajajaj vad ont det gör när tänderna går sönder etc. då gapar hon stort när det blev uttjatat började vi med att hennes nallar och gosedjur fick borsta tänderna. vi höll i nallen som borstade och hon tyckte det var jättekul. funkade länge. varje kväll fick hon välja vem som skulle borsta =) nu börjar hon tröttna på det med så vi försöker komma på nåt nytt trick...

Meja 051202, lillebror BF 080428
  • heavenlyjunkies

oj var ju inte klar.. klickade lite fort :)
    det viktiga är att man gör tandborstningen till nåt roligt! och vi berömmer alltid henne efteråt. hon får gapa och visa tänderna när dom är nyborstade och vi säger att dom är sååå fina och rena och då är hon stolt som en tupp :D

Meja 051202, lillebror BF 080428
  • nabben

fick rådet från en småbarnsmamma som är tandläkare att borsta när barnet ligger ner. Det har funkat jättebra på vår dotter som ibland vägrar.

• en glad

Alltså somligt är inte förhandlingsbart - det måste genomföras! Gärna med lek och spegel i handen och på alla möjliga konstiga sätt. Man kan alltså förhandla om HUR det skall gå till, men inte ATT det skall borstas... Jag har borstat tänder på barn i sängen, framför TV:n och stående på köksbordet! Men borstade har tänderna blivit! Varje dag - av mig till 10-12-årsåldern! Och aldrig hade de hål!!

Svar på tråden min dotter vägrar borsta tänderna