Inlägg från: JessicaochMarkus |Visa alla inlägg
  • JessicaochMarkus

min dotter vägrar borsta tänderna

Hej!

Har en dotter på ca 1 och ett halvt år, har jättesvårt att borsta tänderna på henne,och vill inte att hon ska tycka det är hemskt och man tvingar henne, utan vill att hon ska se det som något positivt, men hur?

har försökt med det mesta, men så fort hon ser tandborsten och vet att man ska borsta på henne springer hon iväg, låter henne inte få sin vilja igenom, men innan tandborstningen är klar, har det både skikits, gråtits och hon vill gärna slåss också. ett tag förut gick det jättebra att borsta, men inte nu.

Min man klarar det ibland, och ibland hjälps vi åt, men nu ska han börja jobba på måndag, och vet inte hur jag ska reda upp tandborstningen själv på morgonen. på kvällen kan ju han hjälpa till.

Tacksam för svar och tips!

• Svar på tråden min dotter vägrar borsta tänderna
  • JessicaochMarkus

Hej igen!

Detta problem har pågått ett tag, vissa dagar går det som på räls och vissa dagar går det bara om vi brottar ner henne och hon ligger och skriker, men jag vill inte göra det, känner mig elak,

sen är jag rädd att har man väl sagt att hon ska borsta tänderna och sen slipper, då har hon ju fått sin vilja igenom.

Hon brukar alltid få ha tandborsten själv först och hålla på med den, vi använder bamsetandkräm. är det bra?

Har försökt med att hon borstar mina tänder när jag borstar hennes, försökt att göra det framför spegeln, och jaga troll osv.

Nu så här vid jul och så har det blivit lite mycket godis här hemma, och äter vi så ger vi henne också, tycker ni det är jätteviktigt att borsta då, eller ska hon få hålla på, även själv då?

förhoppningsvis är detta bara en period hon håller på, men som sagt har det hållt på ett tag och går det för länge så kanske hon får hål osvm tycker detta med tandborstning är rätt viktigt, men som sagt...

jag ammar henne fortfarande, ofta till sömns, hon borstar då tänderna innan, eftersom bröstmjölken innehåller en del socker, är ändå tandborstningen på kvällen förjäves?

Svar på tråden min dotter vägrar borsta tänderna