• Anonym

varför har man barnförsäkring?

jag har ingen till mitt 3 åriga barn, har aldrig tänkt på det. jag har aldrig själv vart försäkrad, inte hellerm ina syskon osv. tänkte ändå nu teckna den billigaste barnförsäkringen på trygg hansa, men vad kan man få hjälp med genom försäkringen?? trodde barnsjukvård var gratis ändå? någon som kan förklara?

• Svar på tråden varför har man barnförsäkring?
  • Mälaröbo

Barnförsäkring har man i första hand för att barnet ska få rejal ersättning om de av tex sjukdom blir handikappade och ska leva på sjukbidrag resten av sina liv.
    Då får de en klumpsumma och sen kanske en månadssumma när de blir vuxna.

Att ha en olycksfallsförsäkring är också bra men inte livsnödvändig då man ofta har råd att ha sina barn på sjukhus och få lite kläder sönderklippta mm. Men aven en sån försäkring är naturligtvis bra att ha, men framförallt är det ersättningen vid bestående skada man ska vara noga med.

• Lilith74

Jag undrar samma sak. Jag tycker inte att det verkar vara så nödvändigt som försäkringsbolagen påstår. Ofta har ju barnen bra skydd genom det allmänna, tex rätt höga belopp vid olyckor. När det gäller sjukdomar är det iofs sämre tror jag.
    Köp senaste VI föräldrar, de har en genomgång.

• Anonym
    Lilith74 skrev 2008-01-05 00:43:32 följande:
    Jag undrar samma sak. Jag tycker inte att det verkar vara så nödvändigt som försäkringsbolagen påstår. Ofta har ju barnen bra skydd genom det allmänna, tex rätt höga belopp vid olyckor. När det gäller sjukdomar är det iofs sämre tror jag. Köp senaste VI föräldrar, de har en genomgång.
    har dom det? tack för tipset ska kolla!!
  • Anonym

När min son dog i psd fick jag pengar till begravningen från barnförsäkringen, ca 30.000 kr. Ett hemskt exempel att ta upp, jag vet, men skulle jag inte haft försäkringen skulle jag fått betala det själv.

Det är bra med barnförsäkring. Man vet inte vad som händer. Om barnet skadar sej i trafiken tex och får leva på sjukbidrag resten av livet, så är nog ett tillskott från försäkringen välkommet.

• MayaS

Kommuner dvs.. skolor, dagis mm har bara en allmän olycksförsäkring på barnen och den är inte jättebra.

Oftast när de händer något med ett barn är det INTE olyckor utan diverse sjukdommar. Har de ingen försäkring då får de och föräldrarna ingen ersättning alls.. det innebär även att de inte får någon ersättning för förlorad arbetstidsförtjänst mm.

Ni som inte har en barnförsäkring som täcker sjukdommar... har ni en försäkring på bilen? Det kanske tåls att tänka på vad som är värt mest... bilen eller barnet?

Min dotter fick diabetes när hon var 6 år. Jag vet inte hur hennes framtid ser ut pga hennes sjukdom. Jag vet att hennes pappa som också har diabetes typ1 har haft problem med att bland annat få jobb pga många fördommar som finns om sjukdommen. Jag har försäkrat alla mina barn och tur var det för pga av den försäkringen har min dotter fått ett engångsbelopp i ersättning av försäkringsbolaget vilket gör att hon har möjlighet till att evt gå någon högre utbildning utan att ta lån... eller om diabetesforskningen kommer så pass lång att det är möjligt att bota diabetesen genom någon behandling... då har hon kanske råd att göra det.

Även jag har nytta av försäkringen då jag får ersättning varje månad pga hennes sjukdom.

• lollsanT

Både jag och maken har varsin försäkring som vi har haft sedan vi föddes. I den finns bla ett olycksfallsskydd som ger ersättning och bekostar en hel del om man skulle råka ut för en allvarlig olycka (man hamnar i rullstol el liknande).
    Dessutom finns ett efterlevandeskydd i den som hjälper familjen att klara sig ekonomiskt efter en förlust för hur många skulle ärligt kunna säga att de klarar av att jobba direkt om man förlorar ett barn?
    Man måste ju ändå kunna leva efter en sådan sak utan att direkt behöva tänka på att man måste jobba för att få till räkningar.

• Anonym

Olycksfallsförsäkring behöver man INTE. Det blir tårta på tårta.
    Min bror blev påkörd som 8-åring och fick 1,3 milj från flrsäkringskassan under fem år till rehab och mamma fick vårdbidrag på 6-7000 fast hon kunde joba deltid.

Sjukförsäkring kan man behöva. MEN många försäkringsbolag försäkrar inte mot en hel del rätt vanliga sjukdomar!

• hjalle71

Kan förstå tvekan om att teckna en barnförsäkring. Själv har jag mina barn "överförsäkrade". Mitt ena barn har dessutom en sjukdom som är medfödd vilket innebär att han inte får en spänn från försäkringsbolaget - sjukdomen är inte godkänd. Däremot är det helt okej att supa skallen i bitar, ramla på sin cykel och få ersättning. Jag vet, man kan inte jämföra så - men visst är det irriterande?! Vågar heller inte säga upp försäkringen, hans sjukdom gör att han aldrig kommer att bli godkänd i framtiden om han skulle vilja teckna en själv. Dessutom är det en sjuk- olycksfallsförsäkring så även om han inte får för sin sjukdom så får han ju för annat... Det luriga är att många som är gravida tecknar sin graviditetsförsäkring och tror att det täcker allt sedan om barnet skulle bli sjukt, eller upptäcka rättare sagt att barnet har en medfödd sjukdom (vilket kan ta många år..), de måste inse att varje försäkring är individuell, dvs den prövas. Med andra ord, makten ligger i försäkringsbolagens händer. Låter jag bitter - moi?! Skrikandes

• Lilith74

Om barnet tex diagnostiseras med Aspergers så får man inte en ettöring, det är en medfödd sjukdom anses det... Samma med många många andra sjukdomar.
    Så jag håller med Hjalle71.
    Försäkringsbolagen är framförallt intresserade av att försäkra sig själva. Många föräldrar går på att det inte finns något annat skydd, men det gör det ju för alla som bor i Sverige. Man utnyttjar föräldrars oro á la:

"Ni som inte har en barnförsäkring som täcker sjukdommar... har ni en försäkring på bilen? Det kanske tåls att tänka på vad som är värt mest... bilen eller barnet?"

- grejen är ju att samhället INTE går in och betalar om jag krockar bilen! Men sjukhusvård och ganska höga summor för olycksfall betalar de faktiskt. Och där samhället inte täcker upp gör oftast inte försäkringsbolagen det heller.

• Tygbiten

Våra barn är försäkrade och när sonen fick sin cancerdiagnos så ersatte försäkringsbolaget för medicin (första gången jag hämtade ut gick det på 1000 kr), sjukresor upp till högkostnadsskyddet, sedan fick vi 200 kr för varje dygn som vi var inlagda (det blir ju lite extra utgifter)Sedan är det så att det finns ju biverkningar på behandlingen och skulle det visa sig senare så kan han få ersättning för det.
    Det finns olika bolag och olika villkor. Tror inte det finns ett som är allra bäst.
    Som alltid så vill ju försäkringsbolag inte betala ut mer än nödvändigt men vi hade inget krångel. Jag har hört flera som har haft problem.
    Bla ett barn som fick sin cancer innan 2 år. Då gäller inte försäkringen i det bolaget. Det tråkiga är att återfallsrisken är mkt stor i tonåren och då gäller inte försäkringen heller eftersom sjukdomen började före 2 års ålder.
    För oss har det inte varit något alternativ att inte ha försäkring. Det är dyrt med sjuka barn.
    I vårt fall så var jag hemma med tillfällig föräldrarpenning = lägre inkomst, fick göra många sjukhusbesök som i och för sig inte kostar något men resan dit gör det. Medicin är dyrt tills du kommer upp i högkostnadsskyddet, vi betalade bla 60 kr st för 1 tablett mot illamående. Sedan är det ju så att man vill ju gärna förgylla sitt barns men även sin egen dag kanske en tidning, leksak. I den situationen vill man ju ge dem allt med tanke på vad de går igenom.

Svar på tråden varför har man barnförsäkring?