• Anonym

varför har man barnförsäkring?

jag har ingen till mitt 3 åriga barn, har aldrig tänkt på det. jag har aldrig själv vart försäkrad, inte hellerm ina syskon osv. tänkte ändå nu teckna den billigaste barnförsäkringen på trygg hansa, men vad kan man få hjälp med genom försäkringen?? trodde barnsjukvård var gratis ändå? någon som kan förklara?

• Svar på tråden varför har man barnförsäkring?
  • Solo 82

Min mamma försäkrade mig, en s.k sjuk o olycksfallsförsäkring som gäller tom det år man fyller 25. Kan där efter förlängas som en en vanlig olycksfalls försäkring.

Jag är väldigt tacksam för denna försäkring och så även min mamma.
    Jag o mina 2 syskon har astma, vi anmälde diagnosen till folksam, en utredning gjordes o sjukjournaler hämtades in, runt vår 18 års dag fick vi ersättning utifrån vår invaliditetsgrad.
    Ska dock nämna att detta e inte alltid till fördel om man har planer på ett speciellt yrke lr dyl. o ha en diagnos.

Jag har även opererats ett flertal gånger, försäkringen ersätter resor, mediciner och ev. ärr samt ev. invaliditetsgrad.

Försäkringen täcker även dödsfall, olyckor i skolan, på fritiden har även ett överfalls skydd.....

Jag hade tecknat en försäkring!

• fairyfloss

Mina föräldrar hade en försäkring för mig och mina syskon, och när jag blev diagnoserad med crohn's så betalade den för medicin upp till hökostandsskyddet, och när jag fyllde 18 även för läkarkostnaderna upp till frikortet. Sen gjorde de en bedömning av invaliditetsgrad och jag fick runt 35.000 kronor. De ska även bedömma igen om ett par år och se om jag ska få mer pengar. Dock får jag nog inte det då jag mår rätt bra, men det är ju ändå skönt att veta att jag kan få ersättning om jag skulle bli sjuk och inte kunna jobba osv. Det kostar rätt friskt att vara sjuk!!

• Tygtiiger

Vi valde att försäkra sonen hos TH eftersom man då kunde teckna en tilläggsförsäkring som gällde autism/aspergers/adhd - och jag ville ha en bra sjukförsäkring på sonen just vad gäller kroniska sjukdomar. Inte dumt med ett engångsbelopp om han drabbas av tex diabetes, reumatism eller AS, så kan man bekosta extra rehab, resor, utbildning, eller fondera det så att han kan klara sig med att jobba deltid.

Ffa försäkrade vi honom just för att vi skulle förbanna oss själva om det hände något och vi INTE hade försäkring.

• Anonym (MrsKing)

Barnförsäkring ställer jag mig lite frågande inför. Det beror väl mest på att jag det var väldigt svårt att få besked om vad den egentligen täcker. Nu fick vi inte teckna någon sådan eftersom sonen var född för tidigt...

Olycksfallsförsäkring skulle jag däremot aldrig vara utan. De försäkringar som barnet har via kommunen, när de går på dagis/i skolan täcker väl bara tiden de är där och när de tar sig fram och tillbaka dit. Så vitt jag vet täcker de inte olyckor som händer på fritiden, semestern etc.

• Disela

Jag har fått invaliditetsersättning och ersättning för vanprydande ärr genom barn och ungdomsförsäkring. Tänk om din ditt barn ramlar när h*n är ute och cycklar, slår ut tre tänder och skrapar uppp hela ansiktet. Då kan försäkringsbolaget ge ersättning t.ex.
    Så försäkra tycker jag!

(¯`°?.¸ ღ♥ Världens vackraste Amanda ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Lady Sylvana

Min man fick laga tänderna med hjälp av försäkringen hans föräldrar tecknat för honom som barn.

• Anonym (....)

Vi har sonen försökrad hos TH, vet bara att det är högsta beloppet han har och att min mamma lyckades få in honom på deras gamla villkor som de hade innan när de hette något annat. Sen är jag väldigt noga med att anmäla om det skulle vara något jag tror skulle kunna vara "plågande" för framtiden eller sådant som kanske inte syns direkt. Sonen ramlade ur en stol när han var 5 månader och slog i sina tänder i en kant. Blödde som bara den men det syntes inget fel när vi var hos tandläkaren. Och den stackaren har fått mörkare missfärgning på framtänderna där han slog i. Och tandläkaren tror att det har med olyckan att göra, att det gjort så att de blivit försvagade och lätt blir hål trots väldigt noggran tandborstning. Så nu efter en kontroll till ska jag ta kontakt med försäkringsbolaget.

Om sambons mamma hade varit lite klipsk så hade han kunnat operera ett ärr på ryggen som är ganska stort och störande. Fått ersättning för ett ärr ovanför ögat, precis i ögonbrynet som syns väldigt mycket. Och ett stort blåmärke som han haft precis vid ryggraden som ingen läkare vågar operera.

• Anonym

men trygghansas billigaste banrförsäkring (runt 108kr/mån) är den bra? hur mkt skiljer den sig från den dyraste??

• Anonym (....)

Tror du kan ringa och få hem papper på de olika alternativen. Det fick jag när jag skulle försäkra sonen.

Anonym skrev 2008-01-05 13:00:58 följande:
    men trygghansas billigaste banrförsäkring (runt 108kr/mån) är den bra? hur mkt skiljer den sig från den dyraste??
  • Anonym (Olycka)

Min mans bästa vän var med om en olycka när han var 15. Han cyklade och blev påkörd av en bil. Han förlorade minnet, fick lära sig prata, skriva, gå... ja allt igen. Han har även fått epilepsi efter olyckan. Inte bara gav försäkringen ersättning för hans skador och epilepsin men också för framtida inkomstbortfall. T ex så har han utbildat sig och arbetat i ett par år som aktiemäklare, men pga sin sjukdom så klarade han inte av det till slut. Så nu täcker hans försäkring upp den inkomst han skulle ha haft om han hade fortsatt att arbeta som det. Det blir MYCKET pengar under en livstid. Vi pratar inga fjuttiga tusenlappar utan miljonbelopp. Nu kan han leva ett normalt drägligt liv istället för att hanka sig fram på sjukpension och lägsta levnadsnivå från soc.

FÖRSÄKRA ERA BARN!! Det är så snålt och egoistiskt att inte göra det! Det kan faktiskt handla om hela deras framtida liv.

• Alicia05sMamma
    Anonym skrev 2008-01-05 13:00:58 följande:

Innehållet i försäkringen är detsamma. Det är försäkringsbeloppet som skiljer.

Jag har själv th´s försäkring på dottern & den är kanon bra.

(¯`°?.¸ ღ Mammas lilla hjärtegryn ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • Alicia05sMamma
    Anonym skrev 2008-01-05 00:34:29 följande:
    jag har ingen till mitt 3 åriga barn, har aldrig tänkt på det. jag har aldrig själv vart försäkrad, inte hellerm ina syskon osv. tänkte ändå nu teckna den billigaste barnförsäkringen på trygg hansa, men vad kan man få hjälp med genom försäkringen?? trodde barnsjukvård var gratis ändå? någon som kan förklara?

Att ha en barnförsäkring handlar inte om gratis barnsjukhus vård.

Om ditt barn tex. skulle råka ut för en olycka & få bestående mén för livet, Få en invaliditet, ligga på sjukhus, få söka sjukvård akut, få en sjukdom, få nedsatt hösel eller skada på örat pga många öroninflamationer så utgår ersättning ifrån försäkringen. Kravet är såklart att du uppfyller de villkor som finns & att försäkringen är betald.

Att ha en försäkring på sina barn är mkt viktigt. Folk idag försäkrar bil, hem båt mm mm. Men glömmer bort att försäkra sina barn som jag förmodar betyder mer än en bil eller båt

Nä en bra barnförsäkring är otroligt viktig. Man vet aldrig när olyckan är framme.

(¯`°?.¸ ღ Mammas lilla hjärtegryn ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • lövet2

Vi har haft tur när det gäller olycksfall, så vi har inte fått ut särskilt mycket på just den försäkringen.
    När dottern blev pååkt i slalombacken, så fick vi ersättning för taxiresan och förstörda kläder.
    När sonen bröt benet, så fick vi ersättning för alla taxiresor (han var tvungen att åka liggande) till och från sjukhuset. Det var många resor innan det var klart! Dessutom betalade TryggHansa en del saker som vi måste köpa för att förenkla livet de där 8 veckorna med helbensgips.
    Något av barnen fick en hjärnskakning och lades in för observation över natten. Då fick vi en schablonersättning som skulle täcka upp extra utgifter för oss.

Om barnet drabbas av sjukdom eller skada som ger en rätt till vårdbidrag från försäkringskassan, så betalar TryggHansa ut motsvarande belopp också. Man får alltså dubbelt vårdbidrag på det sättet. Det var något som räddade vår ekonomi under 2 besvärliga år när 2 av barnen drabbades av reumatism nästan samtidigt ...

• theresaaan
    fairyfloss skrev 2008-01-05 03:38:01 följande:

Mina föräldrar hade en försäkring för mig och mina syskon, och när jag blev diagnoserad med crohn's så betalade den för medicin upp till hökostandsskyddet, och när jag fyllde 18 även för läkarkostnaderna upp till frikortet. Sen gjorde de en bedömning av invaliditetsgrad och jag fick runt 35.000 kronor. De ska även bedömma igen om ett par år och se om jag ska få mer pengar. Dock får jag nog inte det då jag mår rätt bra, men det är ju ändå skönt att veta att jag kan få ersättning om jag skulle bli sjuk och inte kunna jobba osv. Det kostar rätt friskt att vara sjuk!!

Hej! Jag har också Crohns men har inte hört någonting om detta. Var har du din försäkring? Jag ska genast ringa mitt försäkringsbolag.
  • Anonym (M)

Försäkringen kan ge ersättning för olika sjukdomar och skador, inte bara betala för kostnader. Händer nåt som gör att man tex måste vårda barnet eller vill vara hos barnet så är det skönt att få ersättning istället för att oroa sig för ekonomin.

Svar på tråden varför har man barnförsäkring?