• Snorpan73

Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova

tack bast! jag som skulle svara på ditt inlägg i förra tråden!

tack för input - vi håller med, nellie äter ALLDELES för mycket på nätterna. det här med om hon skulle kunna somna om själv eller ej är ju frågan - vem vet egentligen, vi väntar inte superlänge innan vi vaggar, buffar, petar in nappen, ramsar etc - men när hon får mat är sådana gånger då detta INTE funkar - när hon efter ca en kvart ändå inte somnar om...

de senaste två nätterna har varit mer ok - inatt var hon dock igång från 03.55 - 05.30...jag vaknade så GLAD för jag var "pigg", hon hade sovit sedan 00.00! typ. men så...jag tror att hon var täppt och därför inte kunde suga på nappen - efter nexeril och närfrida somnade hon TILLSLUT...

men, ni som ger flaska på natten - hur gör ni? vilka matar i sömnen? hur många gånger för en 7 månaders? om hon nu äter fyra gånger mellan 19-06 kan jag tänka mig att två gånger är mer ok...(vet att allt är individuellt men tips och jämförelser är allt jag har ) eftersom vi inte vill att hon ska tror att hon m¨åste somna med flaskan i mungipan har vi satt henne upp i knät (på samma sätt som jag ammade vår son, satte mig i en fåtölj) - MEN nackdelen blir ju då att hon riskerar att vakna upp...

jag efterlyser också fortfarande tips på dags/dygnsscheman, sova, äta etc under dag och natt - hur många timmar emellan etc...

tack!

***lyckliga jag***
  • Snorpan73

alltså...hur ska man hinna ge dem all denna mat de ska ha under dagen? jag håller på att snickra ihop en rutin jag känner känns bra och som är en blandning av AW och Pantley (och en massa kloka och okloka däremellan...), bla

* sova två längre pass om dagen (hmmm, hur då...)
    * äta fem mål om dagen
    * rutin innan läggning (hmmmm)
    * vara glad, ha skrattat innan sängdags
    * ha nappen men introducera en nappburk (hmmmm)
    * buffa, ramsa, vagga i egen säng, sluta precis innan hon somnar (hmmmmm)
    * välling två gånger om natten (HMMMMMMMMMMMM)

hur var det - hur ger ni mat på natten? när äter era i samma ålder (sju månader) - jag får knappt i henne allt - nu vill jag ge henne gröt och lite välling innan sängdags och hon ska ha somnat för tio minuter sedan?! allt för att hon ska vara mätt och stå sig hela natten (I wish)

***lyckliga jag***
  • Snorpan73

tack stjernan!

och angående tidigare råd, nellie ligger jämt på sidan, har alltid gjort men tack ändå! magen kommer välan...

***lyckliga jag***
  • Snorpan73

hola, jag tjatar på

kan ni hjälpa mig med tankar kring en dags/dygnsrytm - mat och sova? ja, det är individuellt, men ändå! ganska många har tre kortare sovpass - nu har vi försökt få in två långa men hon verkar vilkja sova ca 45 min per gång - absolut annorlunda om hon sover i vagnen eller har haft en urkass natt!

jag har vissa rutiner som måste in:

lämna calle på dagis 8.30 (går ca 8.15)
    hämtar calle på dagis 15.30
    middag kl 17.30 för oss, matlagning från ca 17.....

det är ju svårt att få henne att vara vaken när vi går med vagnen tex så det vore bra att passa in sömnen där eftersom hon somnar ..

sen är det mammabarngympa 11-12 vissa dagar som jag för egen skull skulle vilja kunna gå på, men jag kan ju även gå andra tider och lämna in henne där...

tack!!

***lyckliga jag***
  • Snorpan73

mors!

ingen kul natt - men som vanligt helt ok efter ca 04 då hon hamnar i vår säng - sen sover hon som en prinsessa. och nej, det blri inte bättre om hon hamnar i vår säng innan - done that bene there...

kom på idag att nu när vi är själva på dagarna kan jag öva henne i att somna själv i sin säng på dagarna - svårt på kvällarna då hon väcker calle...borde ju ge något.

fick lite dåligt samvete över hur mycket jag gungade spjälsängen inatt - riktigt hårt och intensivt när hon för femtielfte gången vaknade till under ca två timmar...tänk om hon kan fara illa i kroppen och huvudet...huvvamen, jag känner mig redan pigagre nu när jag kan välja själv vad vi gör på dagen även om det var svårt att somna på beställning de 40 minuter hon sov på förmiddagen...

***lyckliga jag***
  • Snorpan73

ni som har barn som vaknar på natten och har fått mat då - vad gör ni när ni nu (?) inte vill ge dem? det blir som en ond cirkel - vi ger henne inte mat, försöker få henne at somna om, det tar låt säga en timme - och då har hon hunnit bli hungrig! vill ge henne sovandes - hon vill/kan inte ´somna om...gungar ni i famnen? ger ni mat då? ger ni vatten? jag hittar hela tiden "kuggisarna" som gör att allt går åt helvete...

***lyckliga jag***
  • Snorpan73

nej flera gånger räcker tex nappen, lägga på sidan, buffa i rumpan och gunga vaggan...men vissa gånger räcker inte det utan hon accelererar i gnäll - och då vill jag ju egentligen verkligen inte ge henne - snacka om att lära henne att gnäll = mat... å andra sidan - gullungen är snart sju månader och allt kan ta en vändning imorgon...gah - det här har verkligen växt i omfånf allteftersom jag blivit tröttare och tröttare...

det som var förut var att så fort hon vaknade till (med några timmars mellan´rum) var at hon fick välling pronto. nu vaknar hon oftare och ska inte få välling varje gång - men det är först efter långvarigt gnäll jag fattar att nej nu ger hon sig inte utan mat...jag försöker se mönster i hennes tider men det är inte helt lätt!

***lyckliga jag***
  • Snorpan73

min natt var urusel...eftersom jag var själv hemma med båda hade jag föresatt mig att ge henne mat direkt på de tider hon brukar vilja ha mat - ca 21/22, 01/02 och 03/04 (ofta JAG VET!!!). men, vad händer, ungen vaknar däremellen OCKSÅ och VÄGRAR komma till ro!!! annars brukar hon ha ett par längre sovperioder innan 01/02 och efter 03/04, men icke - inte inatt...är HELT slut...

***lyckliga jag***
  • Snorpan73

hola

ja jag ger vatten först, väntar, ger nappen, buffar, vaggar, ramsar - men till slut märker jag om inget annat funkar - förutom då att främst den 03/04 stunden brukar innebära "vaken" ändå...

men, jag måste sätta mig ner och tänka tider. nu har jag lagt henne vid 19 några gånger - och då har hon ibland varit vaken sedan 14/15 - ALLDELES för länge - MEN, hon vägrar somna i sängen (igår tex) vid ca 16/16.30 så vad göra...

idag har hon sovit tre gånger á ca 40/120/50 minuter = 3,5 timme. om hon "ska" sova ca 14 timmar/dygn "ska" hon sova 10,5 timmar inatt och eftersom vi normalt ska upp 07 blir det...20/20.30...tror att detta kan bli mallen...

sen har jag köpt 8-månaders välling, hon får denna vid andra nattmålet vid 21/22 så får vi se! nu r vi två igen iaf - SKÖNT.

ha en skön kväll alla! nu ska jag ha mitt kvällsnöje - gå och handla själv med ljudbok i öronen...

***lyckliga jag***
  • Snorpan73

bast - jamen, ÄLSKAR att lyssna - MWEN, jag måste vara i rörelse annars somnar jag . brukar lyssna när jag ska somna - somnar oftast på 2 minuter (kan annars ha svårt att komma till ro).

gulp - vad händer ikväll då?! vågar knappt skriva ngt eftersom det nog går åt h-e då...MEN, jag har (sorry tråden) varit inne på Anna Wahlgrens hemsida OCKSÅ och hämtat inspiration. Gillar - lyssna på barnet (ja min unge gnäller/gråter ändå på nätterna så det kan jag inte säga att jag räds), ha attiryden av att NU SKA DU SOVA, dvs betryggande inte diktatoriskt, buffa - gör jag redan men inte så bestämt och rytmiskt som "de", ramsa - inte viska som jag gör utan högt och bestämt (de pratar tom om hög musik och dammsugande ve och fasa - vi som trippar runt hemma).

och, ikväll lade jag henne som vanligt, nu kl 20 efter välling (6 mån) kl 19.45. buffade, ramsade, väntade - gnäll, började om - satt utanför vaggan (har sänghimmel som skydd) och väntade - gjorde väl så ca 4 ggr, sen somnade hon. sedan dess har hon vaknat 2 ggr och somnat om! med napp, jomen, men INTE mat!!!! gaaaaaaaaaaaaah...jag byter sida hon ligger på, buffar, ramsar, backar...får se hur det här går! bra so far...

***lyckliga jag***
Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova