Någon som dränerat sin krypgrund???
Och om, vad kostade det er? Hur många kvm var ert hus på? och gjorde ni jobbet själva elelr med hjälp av andra?
Lika så hur utförde ni arbetet???
Och om, vad kostade det er? Hur många kvm var ert hus på? och gjorde ni jobbet själva elelr med hjälp av andra?
Lika så hur utförde ni arbetet???
Hur gör man när man dränerar en krypgrund?
Går ens det? Jag skulle då inte våga gräva av rädsla för att huset skulle trila omkull när det inte har ngt stöd alls längre.
Ja, varför skulle det inte gå? Alla grunder går att dränera och risken för rörelser i grunden finns på alla hus inte enbart krypgrunder (torpargrund som det också heter). Nu är ju vår krypgrund rätt djup också i jämfört med många andra, våran är 2 meter djup och det är fryssprickor och putssläpp i den samt att vi har fått fuktskada i golvet för att det just komemr markfukt in så vad har man för alternativ mer än att dränera???
Inte tror jag du är spydig ler*
Ja, frågan är hur gör man? Min fader säger att man gör som på ett vanligt hus med källare (han har dränerat själv, men på hus med källare). Min bror som är vvs:are säger att det går.
Frågan är bara hur man gör, det vet inte jag men en sak är ju helt säker vi måste gräva upp för vi måste ju ha igen fryssprickorna i vilket fall som helst, så kanske det är på samma sätt som på ett hus med en källare men att man får jobba på små ytor åt gången? Har sökt lite information...
Nu så ska ju Munters komma hit i veckan som kommer (de jobbar med avfuktare just för krypgrunder och jobabr på vårat hus just nu för vattenskadan vi fick) då ska jag fråga hur man gör så kan jag återkomma till dig med svar (lägger till dig bland vänner så länge).
Man borde ju kunna dränera en krypgrund ungefär på samma sätt som med en källare.
Man sätter upp fuktspärr mot grunden för att förhindra just fukt kryper in vilken även kan leda sprickor på vintern.. (På vår utbyggnad gjorde vi så på krypgrunden).
Sedan kan man sätta dränerings rör om man vill göra det ordentilgt och leda bort den fukt/regn som kommer ner, så den inte kryper upp under så att säga.
Ska man göra det verkligen bra när man ändå håller på kan man köpa lite billig cellplast (frigolit)på byggmax och isolera grunden. Då får man en lägre fukthalt i krypgrunden.
Ett annat sätt är att sätta en fuktspärr i krypgrunden på marken med en Åldringsbeständig PE-folie (plast), för att förhindra att fukt kommer upp i krypgrund. Där kan man även isolera grunden för att få det något varmare och samt lägre fukthalt.
Viktigt är att ha rikligt med ventilation till krypgrunden, just för att minska fukten och lukt med mera.
OBS! Jag är ingen expert på området utan detta är bara vad jag har läst på i frågan när jag byggde ut.
Tack, för din information! Den var riktigt bra...
Vi har ju tänkt att dränera utifrån sedan på insidan ska vi ha just frigolit är det tänkt och sedan byggplats på golvet i grunden och så in med an avfuktare från Munters är det tänkt för vattenskadan vi fått vill jag inte ha igen.
Pappa DeNiro skrev 2008-01-06 22:10:26 följande:
Ett tips är att bli medlem på forumet inne på www.byggahus.se
Där har jag hittat en del tips, men långt ifrån mycket men leta på där så kan du ju finna ett och annat tips från väldigt duktiga människor som just gilalr att bygga och greja.
Nu kan vi ju anlita folk, men jag tycker det är sååå... roligt att göra det själv och tänker "ska vi ha hus, ska vi också lära oss vårat hus". Men framför allt är det superrr... kul att greja.