Inlägg från: ticktick |Visa alla inlägg
  • ticktick

Vegan?

Jag är inte vegan, "bara" vegetarian... Egentligen ska det inte vara några problem med vegankost, men det är skitviktigt att få i sig allt... men det där har du nog koll på redan. Är en idé att redan vara rejält påläst vid kontakt med mödravården t.ex., jag har åtminstone upplevt det som att de litar på mig och min kunskap om kost efter mina predikningar där ; )(de har själva inte speciellt stor koll faktiskt). Skönt att inte bli ifrågasatt, är så van vid det annars. Vet bara att det kan vara tufft som det är med kosten om man mår illa, framför allt i början av graviditeten... Att då få i sig "allt" kan vara tufft som det är och ännu tuffare som vegan. Jag och sambon har själva haft tankar åt veganhållet i perioder - men det har stannat vid att vi byter ut mjölkprodukter emot soja- och havrealternativ t.ex. Ägg köper vi enbart närproducerade ekologiska, osv. Eftersom jag nu är gravid håller vi det vid vegetariskt - vill inte ge mig på att ge ett barn enbart vegankost, har inte tillräcklig kunskap om veganismen (vegetarianism är ju lätt som en plätt i jämförelse). Även om jag nog skulle vilja, egentligen... Men... Bebisen (som har jäst 22 veckor hittills) mår bra, jag mår fantastiskt, mina värden är perfekta, äter visst tillskott men inte för att jag är vegetarian utan för att hålla depåerna i schack (järnet, t.ex.) Där finns det också icke-animaliska alternativ.... En del att tänka på, men jag önskar dig lycka till hur du än gör. Det kommer alltid att finnas okunniga motståndare där ute, men med tiden visar det sig nog vem som gjort rätt val. Ur ett etiskt, hälsomässigt och miljömässigt perspektiv. ; ) / Emma

• ticktick

Hurra, vad roligt med fler vegetarianer! Vad jag har hört från olika håll och även en barnmorska som dock inte är "min" är att vegetarianer ofta mår väldigt bra under graviditeten. Om det sen beror på ett kostintresse, att man äter nyttigare och bättre (för det GÖR 99% av alla vegetarianer vågar jag påstå...; ) eller om det bara rååååkar bli så låter jag vara osagt. Jag har turen att ha en sambo som också är vegetarian, det underlättar ju något enormt när man sedan skall börja slåss emot alla fördomar som kommer på köpet när världen får veta att vårt barn inte kommer att få kött. HU! Stackars unge! Fast kanske blir det lättare än vad jag tror, mödravården har ju inte varit något problem... Hur har ni det med respektive ifall ni bor med någon? Har han/hon samma inställning till maten, och hur gör ni annars? För hos oss är det vegetariska köket normen, inte fan släpar jag hem Nestlés kalopsgryta och trugar i mitt barn för att nån dum jävel anser att de animaliska proteinerna är livsviktiga. Åhnej, de vet inte vem de stångas emot. ; ) Jag är övertygad om att billig korv och dansk lågprisköttfärs, Euroshoppers fiskpinnar och mackedonkans happy meal är ett långt större hot emot folkhälsan än våra stackars bönor och linser och vår tofu och våra grönsaker. Eller? ; )

• ticktick

Ladydahmer: "men ska ni TVINGA barnen att bli vegetarianer?!! mina ska minsan få välja själv!" -- ibland undrar man ju hur folk tänker! haha"
    Ja, för om man vänder på det: Vaddå, ska ni TVINGA era barn att bli köttätare? Vem säger att det är rätt och riktigt bara för att "människan alltid har ätit kött"? Sliten kommentar det där... Men tyvärr alltför vanlig. Det finns mycket människan gjort emot bättre vetande i alla tider. Våldtagit, krigat, mördat...
    Bor i en mångkulturell kommun och har både svärmor och svägerska som arbetar inom barnomsorgen och enligt dem är det inget konstigt för barnen att en äter kosher, en annan halal, en tredje vegetariskt, en fjärde glutenfritt, en femte laktosfritt... Om det är ett problem är det de vuxna som gör det till ett. Hoppas i alla fall att det inte ska bli några problem.

Vilda tiger: järnvärdet brukar dippa runt vecka 20, så det kan vara en idé att hålla koll på det iaf. Inte för att du är vegan, alltså, utan för att många får problem då. Niferex järntillskott är av icke-animalist ursprung men kapseln är av fiskgelatin har jag för mig. Dock lätt att öppna den och bara ta granulatet. Tar en kapsel då och då för att hålla depåerna fyllda.

• ticktick

Jag har blivit sugen ölkorv, det är nog det enda. Och ja, gravlax! Jag grät en halv eftermiddag av ren ångest, jag var så SUGEN! Men gravlax är ju big no no i vilket fall när man är gravid. Annars lever jag lite efter samvetsprincipen och har blivit mer öppen än vad jag var då jag blev veg för 11 år sedan. Jag äter det jag själv kan ta ansvar för att döda. KAN äta fisk mao, men gör det ogärna. Brukar annars vara det enklaste argumentet att ta till när man inte orkar ge sig in i långdragna diskussioner med köttätare som VET att de har rätt. Har lärt mig att käfta mindre, de förstår ändå inte...

• ticktick

Jag gjorde det inte heller innan jag träffade min sambo för 5 år sedan, men sen vi flyttade ihop händer det då och då eftersom han varit semiveg sedan han gick på högstadiet. Min samvetsprincip har gått från strikt vegan under gymnasiet till en slarvande semivegetarian med ständiga samvetskval. ; ) Men någon köttätare med drömmar om grisfest på Kanarieöarna blir det aldrig av mig! Tji fick alla ni som skakade på huvudet och sa att "jaja, du växer nog upp lilla gumman, välkommen på grillparty när du kommit ur tonårstrotsen"... Ja, för det vet ju alla, förresten, att det enda som går att grilla är flintastek ller en blodig biff? Ååååh, grilla, vad sugen jag blev på grillat, neeej, fy, grillat grönsaksspett, sötpotatis, halloumi... ÅH! (hungrig? jag? näe.) För min del rör kvalen mycket det miljömässiga också - tänk ifall man hade haft råd att handla ALLT ekologiskt och rättvisemärkt! Det gör mig så ledsen, att det skall vara en ekonomisk fråga att kunna äta nyttigt och bra.

• ticktick

Ja, bra med boktips! Häftet "Grön barnmat" av Elisabeth Kylberg och Åsa Strindlund finns att köpa för 50 kronor från Djurens Rätt (i deras web-shop). Komprimerat, med näringslära och recept. Kanon enligt mig, står en del där också om vad man skall tänka på under graviditeten också.

• ticktick

Li 82: Oj, vad häftigt, dags när som helst för dig då ju! Lycka till!

Jag har fått morotscravings, äter säkert tio om dagen. Har hört historier där personalen på BB trott att barnet haft gulsot eftersom mamman käkat mycket morötter. Undrar om det kan stämma, i så fall ligger jag risigt till. ; )

• ticktick

Prilla: Meh... var du ironisk där? Anledningen till att inte dricka mjölk är ju att den tillhör kalven och inte människan i första hand - har inte träffat på någon vegan som propagerat för ersättning till sveriges kalvar för att mjölk inte ska drickas av NÅGON, utan för att mjölkindustrin tyvärr innebär att kalvar separeras tidigt för att mjölken skall gå till produktion, tjurkalvar går till slakt för att de är onyttiga osv... Det är väl samma sak att amma? Bröstmjölken är ju till för babyn? Ser iallafall inget problem med det, men rätta mig om du ycker jag har fel. : )

• ticktick

HellviHumle: Bara att gratulera till ett avtrubbat psyke. Vilken karl! Rolig är du också. Mycket! Var det något annat? ; )

• ticktick

Jag tycker att "vanligt" sojaprotein är godast, i alla fall att göra färssås och grytor på... Quorn har jag aldrig fixat riktigt, det smakar... ja, jag vet inte, men fixar det inte. Däremot kan jag rekommendera den som har tid och är lite pysslig att göra egen tofu - mycket lättare än det verkar och guuuuud så gott!

• ticktick

Jag har använt mig av receptet som finns i Vegetariska kokboken (rutiga kokboken i veg-utförande). Är rätt många steg, men vill du så kan jag skriva ner det? Annars kan man nog googla efter det också.

• ticktick

Okej, här kommer receptet!

Receptet ger ungefär 2 liter sojamjölk eller 300 g tofu

Detta behövs:
    2 trådsilar (en större, en mindre)
    2 sildukar (klippte bara till tunn väv av något slag jag hade hemma)
    2 kastruller, så stora som möjligt. Minst 3 liter, gärna mer.
    mixer eller matberedare

3 dl sojabönor
    2 l vatten
    0,75 dl äppelcidervinäger eller citronsaft

Börja med att blötlägga bönorna över natten eller i 10 - 12 timmar. Risk att de surnar om de får stå längre än så.
    Häll av vattnet och skölj bönorna, mixa dem sedan i en matberedare. Tillsätt 2 dl vatten, lite i taget. Mixa tills du fått en riktigt slät puré. Kanske behövs lite mer vatten.

Koka upp vatten i den största kastrullen, häll i sojapurén. Rör hela tiden från botten med en träslev. Ta kastrullen från plattan då skummet börjar resa sig. Sätt på locket, låt stå 5 - 10 min. Koka sedan upp en gång till under omrörning.

Lägg en silduk över den större trådsilen som du placerat över den mindre kastrullen. Sila purén, vrid om silduken och pressa ur den sista mjölken med händerna.

Koka upp mjölken under omrörning, låt den sedan sjuda på svag värme i 5 minuter. Obs! kokar lätt över. Därefter är mjölken klar - alltså har du gjort egen sojamjölk såhär långt. Håller 4 - 5 dagar i kylen.

För att göra tofu av mjölken, gör såhär:
    Lös upp vinäger el citronsaft i 2 dl varmt vatten. Detta blir vätskan som kommer att "ysta" sojamjölken till tofu.

Dra av kastrullen med het sojamjölk från plattan. Rör snabbt med slev ända från botten, 5 ggr åt ena hållet, stoppa sedan rörelsen försiktigt med skeden. Häll i en tredjedel av ystningslösningen.

Rör med sleven fem ggr åt motsatt håll, häll i ytterligare en tredjedel av ystningen över hela ytan. Lägg på locket, låt stå i fem minuter.

Lyft locket, rör försiktigt i ostmassan, häll i det sista av ystningen där mjölken inte ystat sig. Sätt på locket igen, låt stå ytterligare en stund.

Ta den stora trådsilen och pressa ner i kastrullen. Sleva upp vasslan med en soppslev - så mycket som möjligt.

Placera den mindre silen över en skål och släta ut en silduk i den. Ös upp ostmassan i silen, gärna med en hålslev. Vik duken över massan och pressa ihop. Lägg tex ett kaffefat i silen och lägg någon tyngd på. Låt pressa i minst 5 min. Öppna silduken, vik om tofun på nytt. Pressa till ytterligare med fatet, lägg på tyngd. Låt ligga i press i 20 - 60 min. Ju längre tid du pressar, desto fastare ost.

Häll sedan ner tofun med silduk om i en skål med vatten, låt ligga i tio min. Separera sedan försiktigt tofun från duken.

Förvara i en burk med vatten i kylskåp. Den håller sig 7 - 10 dagar.

Alternativ - använd fördigköpt sojamjölk, 3,5 liter, om du vill slippa mixandet och blötläggandet. Börja då från ystningsprocessen med uppvärmd mjölk.

Puh - jag säger som så, fråga om något är oklart. ; )

• ticktick

Ezder: Du får gärna lägga ut ett recept, de recept jag har är baserade på kokta kikärter.

Svar på tråden Vegan?