Vegan?
Jag är inte vegan, "bara" vegetarian... Egentligen ska det inte vara några problem med vegankost, men det är skitviktigt att få i sig allt... men det där har du nog koll på redan. Är en idé att redan vara rejält påläst vid kontakt med mödravården t.ex., jag har åtminstone upplevt det som att de litar på mig och min kunskap om kost efter mina predikningar där ; )(de har själva inte speciellt stor koll faktiskt). Skönt att inte bli ifrågasatt, är så van vid det annars. Vet bara att det kan vara tufft som det är med kosten om man mår illa, framför allt i början av graviditeten... Att då få i sig "allt" kan vara tufft som det är och ännu tuffare som vegan. Jag och sambon har själva haft tankar åt veganhållet i perioder - men det har stannat vid att vi byter ut mjölkprodukter emot soja- och havrealternativ t.ex. Ägg köper vi enbart närproducerade ekologiska, osv. Eftersom jag nu är gravid håller vi det vid vegetariskt - vill inte ge mig på att ge ett barn enbart vegankost, har inte tillräcklig kunskap om veganismen (vegetarianism är ju lätt som en plätt i jämförelse). Även om jag nog skulle vilja, egentligen... Men... Bebisen (som har jäst 22 veckor hittills) mår bra, jag mår fantastiskt, mina värden är perfekta, äter visst tillskott men inte för att jag är vegetarian utan för att hålla depåerna i schack (järnet, t.ex.) Där finns det också icke-animaliska alternativ.... En del att tänka på, men jag önskar dig lycka till hur du än gör. Det kommer alltid att finnas okunniga motståndare där ute, men med tiden visar det sig nog vem som gjort rätt val. Ur ett etiskt, hälsomässigt och miljömässigt perspektiv. ; ) / Emma