• månsken

Vegan?

Någon som är vegan och gravid (eller har varit vegan och samtidigt gravid)? Hur gick det? Några problem?
    Är tyvärr inte själv gravid men vegetarian, och vill kanske bli vegan... Vill så hemskt gärna också bli gravid!

Om jag skulle få bli gravid och då var vegan, kan jag tänka mig att jag skulle få fler påhopp än jag får idag som bara vanlig veggo och o-gravid. Så, bara nyfiken om ni gravida veganer finns, och vad barnmorskor och andra säger till er om det hela...

• Svar på tråden Vegan?
  • ModestyB

Hej! Kan tipsa om 2 bra böcker=)

Vegansk näringslära på vetenskaplig grund, Björn Pettersson.
    Och sen om en tid=) Grön Barnmat, Elisabeth Kylberg/Åsa Strindlund.

Är inte vegan själv, men min sambo är det och jag äter nästan bara vegan hemma. Som jag har förstått det så är det inte svårare att vara vegan som gravid än att vara det som ogravid=) Däremot så kanske man är villig att slarva lite mer om man bara har sig själv att tänka på... I första boken jag nämnde finns det bra tips på B12 (som man visst kan få i sig via vegetabilier uteslutande), folsyra, järn och annat som är viktigt att tänka på som vegan/veggie.

Jag sätter all min tilltro till Soyamjölk, det är mitt livselixir, och det godaste jag vet att dricka=) Där finns det mesta man kanske inte pallar pilla i sin i mängder annars, B12, kalcium och allt annat.

Lycka till!

• ticktick

Jag är inte vegan, "bara" vegetarian... Egentligen ska det inte vara några problem med vegankost, men det är skitviktigt att få i sig allt... men det där har du nog koll på redan. Är en idé att redan vara rejält påläst vid kontakt med mödravården t.ex., jag har åtminstone upplevt det som att de litar på mig och min kunskap om kost efter mina predikningar där ; )(de har själva inte speciellt stor koll faktiskt). Skönt att inte bli ifrågasatt, är så van vid det annars. Vet bara att det kan vara tufft som det är med kosten om man mår illa, framför allt i början av graviditeten... Att då få i sig "allt" kan vara tufft som det är och ännu tuffare som vegan. Jag och sambon har själva haft tankar åt veganhållet i perioder - men det har stannat vid att vi byter ut mjölkprodukter emot soja- och havrealternativ t.ex. Ägg köper vi enbart närproducerade ekologiska, osv. Eftersom jag nu är gravid håller vi det vid vegetariskt - vill inte ge mig på att ge ett barn enbart vegankost, har inte tillräcklig kunskap om veganismen (vegetarianism är ju lätt som en plätt i jämförelse). Även om jag nog skulle vilja, egentligen... Men... Bebisen (som har jäst 22 veckor hittills) mår bra, jag mår fantastiskt, mina värden är perfekta, äter visst tillskott men inte för att jag är vegetarian utan för att hålla depåerna i schack (järnet, t.ex.) Där finns det också icke-animaliska alternativ.... En del att tänka på, men jag önskar dig lycka till hur du än gör. Det kommer alltid att finnas okunniga motståndare där ute, men med tiden visar det sig nog vem som gjort rätt val. Ur ett etiskt, hälsomässigt och miljömässigt perspektiv. ; ) / Emma

• månsken

Hahaha, ja, soyamjölk gillar jag med :) och även havremjölk är god.
    Tack för boktipsen, ska kolla om jag hittar dem på Adlibris!

• månsken
    ticktick skrev 2008-01-06 02:02:54 följande:
    Jag är inte vegan, "bara" vegetarian... Egentligen ska det inte vara några problem med vegankost, men det är skitviktigt att få i sig allt... men det där har du nog koll på redan. Är en idé att redan vara rejält påläst vid kontakt med mödravården t.ex., jag har åtminstone upplevt det som att de litar på mig och min kunskap om kost efter mina predikningar där ; )(de har själva inte speciellt stor koll faktiskt). Skönt att inte bli ifrågasatt, är så van vid det annars. Vet bara att det kan vara tufft som det är med kosten om man mår illa, framför allt i början av graviditeten... Att då få i sig "allt" kan vara tufft som det är och ännu tuffare som vegan. Jag och sambon har själva haft tankar åt veganhållet i perioder - men det har stannat vid att vi byter ut mjölkprodukter emot soja- och havrealternativ t.ex. Ägg köper vi enbart närproducerade ekologiska, osv. Eftersom jag nu är gravid håller vi det vid vegetariskt - vill inte ge mig på att ge ett barn enbart vegankost, har inte tillräcklig kunskap om veganismen (vegetarianism är ju lätt som en plätt i jämförelse). Även om jag nog skulle vilja, egentligen... Men... Bebisen (som har jäst 22 veckor hittills) mår bra, jag mår fantastiskt, mina värden är perfekta, äter visst tillskott men inte för att jag är vegetarian utan för att hålla depåerna i schack (järnet, t.ex.) Där finns det också icke-animaliska alternativ.... En del att tänka på, men jag önskar dig lycka till hur du än gör. Det kommer alltid att finnas okunniga motståndare där ute, men med tiden visar det sig nog vem som gjort rätt val. Ur ett etiskt, hälsomässigt och miljömässigt perspektiv. ; ) / Emma
    Ja, eller hur stöter man på folk som inte vill förstå. Alltid trist. Det var ju kul ang. kontakten med mödravården, jag trodde de skulle ha stenkoll och veta precis alla små viktigheter och ha en massa typexempel ur verkligheten och så... haha ;) Då är det bara att propagera för sig och informera dem istället för tvärtom. Hade inte heller tänkt på, att om man mår mycket illa, blir det ju ännu svårare att veta att man får i sig allt ja. Men skulle jag bli gravid och prova "go vegan" så skulle jag ju få vara otroligt noga med näringen. (Tur man har intresse)

Men vad roligt att höra (verkligen =D) att du mår super och är gravid vegetarian, och värdena bra, tom perfekta, det gjorde mig väldigt glad! O Grattis till bebben ;D
    Tillskott har jag provat lite olika, brukar inte ha mer än en sort åt gången och har inte alltid något. Men ibland känns det bra att ge mig själv nåt extra.
  • Lady Dahmer

är "bara" vegetarian men gravid. har inte mött nån negativitet från varken barnmorska eller folk i övrigt. mår super och har jättebra värden! :)

• ModestyB

Jag är också gravid v. 19, har också helt perfekta värden, med högt hb o allt. Äter tillskott, i form av 1 multivitamin/dag, ACOs kvinna/gravid. Har dock inte kollat upp om det är d-vitaminer med animaliskt ursprung i den, men det har jag svårt att tro*hoppas*.

Vi köpte våra böcker på Bokus, tror det är billigast.

• månsken

Wow vad roligt, två till vegetarianer som mår hur bra som helst med jättebra värden! HA, det här ska jag säga till de som vill hävda att det skulle vara dumt av mig. Minns vi hade en diskussion på jobbet jag hade förut, vid lunchen om detta. Någon sade att du kandke får äta flera kilo broccoli o bönor om dan, och vad skulle du göra om barnmorskan sade att barnet kan dööö om du inte äter kött, skulle du äta kött då.... osv ja ni har säkert hört visorna om ni själva är veg.
    Tanken kommer ju upp - med tanke på att ni modestyB, ticktick och ladydahmer alla tre har jättebra värden o mår fint vad beträffar kosten - att det just nu känns som fler som är köttätare som mår sämre o har sämre värden.. Men det kan ju också bero på att de man sttöter på som är gravida oftast är köttätare procentuellt. Och att de brukar berätta om de har fått veta om nån järnbrist el. likn. Hmm.

• Lady Dahmer

hahaha... jo mina arbetskamrater (fd) var också negativa och HELT oinformerade. (och ja frågan om jag skulle äta kött om jag måste är absurd, som om det finns nånting i kött man inte kan få i sig på annat håll. "ja men hur ska du få i dig proteinerrrr????!!!!!" vrålar de okunniga. haha)

fick även shockade blickar när jag tillfrågades, och svarade, på om mitt barn skulle bli vegetarian eller ej. "ja men ge honom åtminståne fisk annars blir han/hon ju sjuk!!!" eller min favorit "jag känner minnsan en vegetarian och hon är så glåmig o mager" (jag kan berätta att JAG är allt annat än glåmig och mager.) jag brukar antingen svara "ser JAG glåmig o mager ut tycker du?" eller "jo och jag känner en massa köttätare som är överviktiga och bleka....?" hehe.

när det gäller järnbrist osv, så kan jag berätta att både jag och min svägerska tar samma tillskott (nefirex) på order av barnmorskan för att järnet inte ska gå ner, och svägerskan min är köttätare. järn är en sån sak som man oftast är tvungen att ta under grav. oavsett hur bra man äter.

• månsken

Underbart. Jag blir så glad. =D

• ticktick

Hurra, vad roligt med fler vegetarianer! Vad jag har hört från olika håll och även en barnmorska som dock inte är "min" är att vegetarianer ofta mår väldigt bra under graviditeten. Om det sen beror på ett kostintresse, att man äter nyttigare och bättre (för det GÖR 99% av alla vegetarianer vågar jag påstå...; ) eller om det bara rååååkar bli så låter jag vara osagt. Jag har turen att ha en sambo som också är vegetarian, det underlättar ju något enormt när man sedan skall börja slåss emot alla fördomar som kommer på köpet när världen får veta att vårt barn inte kommer att få kött. HU! Stackars unge! Fast kanske blir det lättare än vad jag tror, mödravården har ju inte varit något problem... Hur har ni det med respektive ifall ni bor med någon? Har han/hon samma inställning till maten, och hur gör ni annars? För hos oss är det vegetariska köket normen, inte fan släpar jag hem Nestlés kalopsgryta och trugar i mitt barn för att nån dum jävel anser att de animaliska proteinerna är livsviktiga. Åhnej, de vet inte vem de stångas emot. ; ) Jag är övertygad om att billig korv och dansk lågprisköttfärs, Euroshoppers fiskpinnar och mackedonkans happy meal är ett långt större hot emot folkhälsan än våra stackars bönor och linser och vår tofu och våra grönsaker. Eller? ; )

Svar på tråden Vegan?