Inlägg från: Vilda Tiger |Visa alla inlägg
  • Vilda Tiger

Vegan?

Jag är vegan och har varit det i över tre år. Maken likaså. Jag är gravid i vecka 10 och jag har jättebra värden. Va kul att det är fler! Haha den här okunskapen som finns bland folk om att man inte får i sig proteiner utan kött, den är skrattretande. Och kommentarern som "men om barnet dööör om du inte äter kött då!" är ju helt obefogade. Jag tror att en vegetarisk eller i bästa fall en vegansk kost BARA är positiv för både mig och bebisen i magen. Äter "mitt val vegatarian" och annars en varierad kost. Och som sagt, allt är jättebra med hb och annat.

• Vilda Tiger

Ett av de första tecknen på att jag var gravid var att jag blev tokigt sugen på korv... Typ prickig korv. Vi fick åka och köpa tofukorv som jag "förbjöd" maken att ta av. Lycklig som få var jag när jag fick en skiva på morgonmackan dagen därpå...

Ska kolla det där med järntillskott när jag närmar mig vecka 20. Tack för tipset!

Annars håller jag med er andra. De som tycker att man gör ett val åt sitt barn och TVINGAR det att inte äta kött, de tänker inte på att de också gör val åt sina barn och TVINGAR det att äta kött... Vi har tänkt att låta vårt barn äta mat med mjölk i. Maken tycker ägg med men jag är inte lika inne på det. Detta främst för att det ska kunna dricka eller äta mjölk i framtiden, då man annars lätt blir laktosintolerant (som i princip alla asiater). Då kan ju barnet välja själv i framtiden. Men inget kött, fisk eller fågel. Inte eller godis med gelatin och sånt äckel. Kort sagt, vegankost men med inslag av mjölkprodukter då och då.

• Vilda Tiger

Jag håller med! De som äter speciell kost har ofta mer koll. Det sa min bm med. Hon påpekade dock att det var viktigt att få i sin protein, men efter att jag räknade upp alla proteinkällor jag äter av så tystnade hon och sedan hon inte nämnt det igen.

• Vilda Tiger

Jag marinerar alltid tofun innan jag steker den. Den tar åt sig mkt mer smak då. Lite olja, sojasås, vitlök, kankse chili eller sötsur sås. Låg den ligga och dra i detta några timmar. Sedan steker du dem med grönsaker och smaksätter lite till. Mums!

• Vilda Tiger

Ja, det är supergott! Ibland hackar jag ned små bitar av tofu när jag gör färs med (tycker hälsans kök´s färs är godast, den som förr hette mince). Det för att ge mig själv en extra proteinkick då och då, samt för att det är så jäkla gott. Paj med tofu i är med jättegott. Då mixar jag tofun med lite sojamjölk eller grädde, lite buljong eller färska örter, samt salt och annan god krydda. Sedan gör du ett pajskal, lägger bitar av broccoli, lök eller vad du vill i botten och så på med tofusmeten. Ibland river jag i sojaost med, den hårda, för att få extra pajsmak. In i ugnen och ät sedan. Gott!

• Vilda Tiger

Ezder: Men herregud, vilken puckad brorsa du har! Ursäkta, jag antar att du ändå känner att han är din bror, men jisses... Vilket överreaktion på den livsstil du har valt att leva efter. Vi serverade bara veganmat på vårt bröllop, och det var över 100 pers varav alla kunde äta sig mätta. De som inte var så förtjusta i maten fick väl ta en macka extra från buffen, och visst pikade några oss för valet, men det var med kärlek. Många blev glatt överraskade.

Ikväll ska vi bjuda ett par på tacokväll. De väljer att ha med sig egen köttfärs... Synd tycker jag, att de inte för en enda kväll kan bara smaka vår mat. Det är ju BARA färsen som vi har som är annorlunda. Men det är bara att acceptera. Ja sa ifrån och sa att de får steka den hemma och ha med sig i en bunke som de kan värma i mikron, för i mitt hem vill jag inte att kött tillagas. Tanken äcklar mig. Hemma hos sig får andra göra vad de vill men hos mig bestämmer och maken hur vi vill ha det.

• Vilda Tiger

Jag har aldrig sett att det skulle vara ägg i falafel! Men visst KAN man ha i det, som i vanliga köttbullar ungefär. Men överallt där jag har köpt har de varit helt veganska. Som tur är!

Svar på tråden Vegan?