• Mini 1985

Parmesanost

Så här står det på livsmedelsverkets sida:

Hårdostar som Herrgårdsost och Grevé har lägre pH (är surare) och har lägre vattenhalt än de mognadslagrade dessertostarna ovan och är därför inte gynnsamma för listeria. De tillhör därför inte risklivsmedlen.

Likaså anses en väl lagrad Parmesanost inte utgöra någon risk ur listeriasynpunkt även om den har tillverkats av opastöriserad mjölk. Eventuella bakterier har dött under den långvariga lagringen.

Hur vet jag att parmesanen jag köper i affären är väl lagrad? Med andra ord! Kan jag köpa parmesan på burk/påse (gul förpackning) i affären och göra lasagne på det utan att det är farligt för mig att äta?

Tack för svar på dum fråga!

• Svar på tråden Parmesanost
  • Abrakadabra

Det är framför allt "finare" parmesanost som har lagrats länge, men jag skulle bli förvånad om den färdigrivna varianten inte är pastöriserad. All ost som säljs i Sverige ska vara märkt med "opastöriserad" om den inte är det. Om det inte står någonting kan du alltså utgå ifrån att mjölken i osten är pastöriserad. (Köper du i manuell ostdisk ska de kunna svara på huruvida den är pastöriserad eller ej.)

• Mini 1985

Tjing

Det står att listeriabakterien har försvunnit om den har lagrats länge. ÄVEN om den är tillverkad av opastöriserad mjölk. Men jag ha svårt att tänka mig att de man köper färdiga i små påsar är lagrade speciellt länge, precis som du skriver.

Det känns nästan lättare att låta bli.

Vet du hur det funkar de färdigriven ost på påse? De som heter "Tex Mex", "Gratäng", "Pizza" osv.

• Kenzie
    Mini 1985 skrev 2008-01-06 12:09:35 följande:
    TjingDet står att listeriabakterien har försvunnit om den har lagrats länge. ÄVEN om den är tillverkad av opastöriserad mjölk. Men jag ha svårt att tänka mig att de man köper färdiga i små påsar är lagrade speciellt länge, precis som du skriver.Det känns nästan lättare att låta bli.Vet du hur det funkar de färdigriven ost på påse? De som heter "Tex Mex", "Gratäng", "Pizza" osv.
    Färdigriven ost på påse är vanlig hårdost och säker att äta.
    Älskade Theodor 060329
  • Happy Sally

Men om du ska göra lasagne så är det ju lugnt, huvudsaken att osten kommer över 70 grader. Jag brukar äta parmesan ändå dock.

• Abrakadabra

Jag tror att "påsostarna" generellt är pastöriserade från början. Och om de ine är det så ska det ju stå uttryckligen på påsen, så du kan nog lugnt äta

• Julmust

1 osten är förmodligen tillverkad av pastöriserad mjölk och därmed ok. Läs på baksidan

2 Du ska ändå hetta upp den och då är den också ok. Men förmodligen räcker det gott med steg 1, så du kan strö den på lasagnen efteråt om du vill det.

• Mini 1985

Okej! Tack för alla svar!

ÄNTLIGEN får jag äta min efterlängtade parmesan, är i v. 20 och nu står jag inte ut längre

Svar på tråden Parmesanost