• Venus

Kissar i sängen, blöja på snart 4-åring???

Blir så trött på det här...

Jag har en dotter som fyller 4 i juni...
    Jag vet att barn har "bakslag" precis som man kan ha det själv...
    Men nu börjar jag på att bli trött på detta...

Hon är så bestämd, hon ska inte ha blöja på natten, inte dagen heller för den delen...
    Men dagen går bra och natten fram tills hon sover i våran säng...
    Sover hon i sin säng så är det sällan det händer en olycka...
    Sover hon i våran säng så händer det en olycka 9 av 10 gånger...
    Hon kommer in till oss under natten, ibland märker jag inte ens att hon kommer o kryper upp jämter mig förräns jag vaknar på natten/morgonen... Det har jag inget emot...

Men varje vecka tvättar jag mellan 10-14 maskiner tvätt, har tvättstuga, ingen egen tvättmaskin...
    Igår tvättade jag 11 makiner tvätt varav större delen var sängkläder, bäddmadrasser och täcken...
    Då hade hon kissat så mycket i min säng så jag fick tvätta min tjocka bäddmadrass i badkaret och den är inte torr än...
    Nu inatt så kissar hon IGEN, det är 3de natten på raken i MIN säng...
    Jag har ingen tvättid förräns nästa torsdag vilket känns jättetrevligt, så nu ska jag då alltså sova på mina bäddmadrasser som luktar kiss fram tills dess, tur att vi har täcken i överflöd så man kan byta dessa iaf...

Någon som har några råd eller tips på vad man ska/kan göra???

• Svar på tråden Kissar i sängen, blöja på snart 4-åring???
  • svala

min lillesyster som är 6år kissar på natten,,, fast hon inte får dricka på kvällen och hon kissar innan hon lägger sig och mamma väcker henne o tar henne på toa en gång på natten vid 00.00,, ¨¨¨

nässpray??

• Venus

Svala, ja det var någon nässpray han fick som tydligen stimulerade det hormonet som ser till så vi håller tätt när vi sover... Vet inte alls vad det var och man fick inte använda det för ofta, utan typ när man var bortrest/sov borta och enstaka gånger utöver det...

Det kanske inte ens finns kvar nu, men jag vet att min mamma tjatade för att få det...

• Party of five

Har inte läst svaren på din tråd, men kom på en idé. Kan du säga till henne att hon ska väcka dig om hon vill krypa in hos er? Och så går du först med henne på toa, kanske det är därför hon kryper in hos er? Hon kanske är kissnödig? Vågar inte gå själv på toa på natten? Och så tänker hon att hon kanske kan hålla sig, men vill ha tröst? Idén bara slog mig när du skrev att hon sällan kissar i sin egen säng. Lycka till!

• Venus

Libragirl Tanken är god...

Min fundering är i sånna fall Varför vågar hon komma till oss som har sovrummet på andra änden av lägenheten, men inte vågar gå på toaletten som ligger vägg i vägg med hennes sovrum???
    När hon kommer på morgonen vid typ 5-6 kan jag tänka mig att hon är kissnödig och om jag vaknar då så kan jag gå upp med henne om hon vill, men när hon kommer vid 1-2 på natten när vi precis gått o lagt oss och hon varit uppe på toaletten vid 23-00 tiden så tror jag inte hon är kissnödig...

Ska nog börja med det, fråga henne när hon kommer på morgonen...
    OM jag nu själv vaknar

• Party of five

Hoppas ni finner lösningen, kan tänka mig att du inte heller gillar att vakna i en kall våt pöl (även om era lakan måste vara superrena alla nätter, när ni måste byka dem hela tiden... )

• Venus

Libragirl Ja det är ju inte så att vi byter sängkläder för att de är smutsiga direkt

Men jag har pratat lite mer med min dotter nu...
    Libragirl, du ställde mig lite där med din fråga, att hon kanske är kissnödig när hon kommer... Vilket man som vuxen tycker är konstigt då toaletten ligger vägg i vägg...

Men jag pratade med Mira och frågade henne om hon ville att vi skulle lämna en lampa tänd i hennes rum, hon svarade "Och en i hallen oxå"...
    Så då får vi nog testa det ett tag... Se om det blir bättre...
    Ska bara investera i en bra hallampa som man kan ha tänd på nätterna, en sån som inte är så stark
    Och så får hon ha sin nattlampa tänd...

Så alla håll tummarna för att det blir bättre
    Tänk om det är så enkelt??? Varför har man missat det tills nu då för???
    Vi vet att hon är mörkrädd när hon ska somna, men det har aldrig varit några problem under nätterna tidigare...

• Venus

Tänkte uppdatera so far...

Vi har nu en lampa tänd i hallen på nätterna, och så får hon ha sin nattlampa tänd...
    Hon har haft blöja en natt, men det var jag som sa till svärmor att ta på henne en när jag och lillebror låg på akuten... Detta för att vi alla skulle slippa missödet i sängen...

Natten till idag var första natten en olycka hände sedan sist och det är mer sällan hon kommer in till oss nu... Förutom en sväng på morgonen då för att väcka oss

Så för en gångs skull så får vi byta sängkläder för att de är "smutsiga" Känns rätt komiskt på något sätt...

• N E A

Min lillebror är sex år och har ännu blöja på natten, jag hade blöja tills jag var sex, samma med min kusin och många nadra jag känner.

Det är vanligare än vad man tror

• Gunzan

Jag hade inte satt blöja på mitt barn om blöjan redan var borttagen. Det är för att om barnet hade sagt själv att det inte skulle vara någon blöja så hade jag ju kört över barnet. Eller om jag själv hade sagt att nu är du så stor att du inte behöver blöja så hade jag ju sagt fel till barnet. Konsekvent måste man ju vara i barns värld

När vår 3 åring sa för ca 2 månader sedan att nu ville hon inte ha någon blöjá mer så var det bara att leva efter det. Visseröligen så har vi det lite lättare då vi har egen tvättmaskin men jag tycker att det räcker med att tvätta 1 tvätt om dagen istället för 2. Vi har börjat kvällskissa henne och det funkar rätt så bra. Det verkar som om det funkar bättre om hon inte sover så hårt som hon gör då hon är extra trött.

Ett tips som jag kan ge som vi faktiskt har gjort men inte fullt ut än är en planch som vi har gjort själva med en skog och över skogen så finns ett moln och en sol. Om det har varit en natt utan kiss så blir det en solstråle och en natt med kiss blir en vattendroppe från molnet. När hon klarar ett visst antal dagar tex 7 med bara solstrålar så får hon något som hon tycker om. Det hela blir väldigt konkret för barnet.

Annars är ett annat tips att barnet har på sig något som barnet inte vill kissa ner tex ett speciellt nattlinne eller tröja så barnet aktar sig för att kissa ner dem för de vill ju ha på sig det. Detta kan man även göra med sängkläder. låt barnet vara med att skapa ett speciellt lakan med tryck eller liknande så vill barnet ha det i sängen och inte kissa ner det heller.

Min dotter har i kväll fått ha sin stora pippitröja som hon är så stolt över och DEN vill hon inte kissa ner. Hon vaknade för en halvtimme sedan och gnällde det betyder att hon vill att vi tar upp henne och kissar henne.

Jag tycker själv inte om att väcka barn som sover för att kissa dem men just nu så verkar det vara det ända som funkar tills hennes kropp har lärt sig att hålla inne kisset utan problem hela natten eller att gå upp själv och kissa.

/Gun

• Avelyn

Min äldste son ( 7 år ) kissade i sängen upp till 4 ggr varje natt tills helt nyligen. Det var jobbigt.. jag hann inte med att tvätta då vi ej har egen tvättmaskin. Så jag köpte största storleken av blöjbyxor som han fick sova med.. det fungerade bra.. förklarade för sonen varför och han gick med på det. För två månader sedan opererades han för ljumskbråck.. efter det har sonen aldrig kissat på sig något. Blöjorna fick jag lägga undan. Är dock noga med att han inte ska dricka så mycket på kvällen...en liten olycka kan stjälpa hans goda självförtroende.

• Anderssonskan

Inte för att jag tror att alla barn kissar på sig med flit...

Men har en väninna som hade samma problem som en del av er har.
    Hennes dotter kissade på sig och då fick hon komma över till sina föräldrars säng. Detta satte hon sedan i system och kissade på sig och kröp över till sina föräldrar och där så kissade hon nästan aldrig på sig.

Dom gjorde så att dom hade förberett ett ombyte på hennes rum och kunnde snabbt byta och så hon kunde somna om igen i EGEN säng.
    Vips så var det problemet löst för dom i alla fall.

• cummulus

Har inte läst hela tråden så jag vet inte om detta redan varit uppe men vill ändå ge mitt tips.

Har du provat att ta upp henne och kissa när du går och lägger dig? Min dotter hade en period av vaknande frampå morgonkvisten och sängkissande då kom vi på att hon nog vaknade för att hon var kissnödig men inte hann upp på toa. Så vi började ta upp henne för att kissa på kvällen och nu har vi mycket sällan olyckor.

• MaDdO

Ingen aning om det är samma men svågerns stora pojk har aldrig känt att han är kissenödig (nu är han 6½ år) och har precis fått tabletter mot det! På dagen kan man juh enklare styra över det men på natten har han aldrig vaknat förrän det är för sent! Kanske ska ta upp det med BVC och bara höra vad dom tror!? Är det så att det inte går att bli av med så kanske medicin kan vara lösningen! Ni kan juh inte ha det så att hon kissar ner er säng varje natt....och att hon kissar där men inte i sin kan juh vara för att hon sover tryggar och alltså även hårdare brevid er!? Bara en teori! Men prata med BVC är mitt råd!

• Liv 1

Jag har samma problem med min 4,5 åring. Jag har tagit upp det på bvc och hon sa att jag skulle tänka på att absolut aldrig skuldbelägga barnet därför att det är en avsaknad av ett hormon i kroppen som gör detta
    och att han kommer att bli torr när han är mogen för det. han har varit toorr både på natten och dagen i närmare ett år för att sedan börja kissa ned sig på natten. Vi har börjat med blöja på natten, först ville han inte ha blöja men det berodde ju på att man har sagt att stora killar har ju inte blöja och han vet ju att andra i hans ålder inte har blöja, men jag har förklarat för honom att det är helt naturligt att han behöver ha blöja på natten och att när han inte kissar ner sig mer så tar vi bort blöjan. Jag har också förklarat att det är många pojkar och flickor som kissar ned sig på natten så att han förstår att han inte är ensam! Man får vara noga med att ingen annan kommenterar saken negativt! Ang att begränsa drickandet på kvällen så tycker jag att barnet bör få dricka när det är törstigt det beror inte på mängden dricka utan på avsaknaden av hormonet som reglerar mängden kiss dag och natt, så låt barnet dricka hon rår inte för att hon kissar ned sig ni får helt enkelt vänta tills det går över och använda blöja tills dess! Lycka till!

• Liv 1

Man medicinerar aldrig ett barn under 6 år och man frågar alltid barnet själv om den vill det, detta problem är så pass vanligt och inte alls konstigt bland barn som är yngre än 6 år sa min barnmorska på bvc!

• Liv 1

Jag måste skriva flra gånger... Jag undrar varför ni måste göra så stor sak av det...det finns inte 4 åringar som inte vill vara torra och själv kunna gå upp och kissa på natten. Jag tycker att det är fel att belöna barnet och säga att det är duktigt när det inte kissat ned sig för det betyder ju att det inte är duktigt när det har kissat ned sig!!! Som gunzan skriver så är det ju bra att det funkar som de har "löst det" Jag vet inte om deras barn har varit torr för att sedan börja kissa ned sig igen är det så, då är det ju förskräckligt att barnet ska måsta oroa sig för att det kissar ned sin fina pippitröja eller nåt annat, tala om att skuldbelägga!
    Barnet tycker att det är tillräckligt jobbigt ändå...skuldbelägg inte!!!

• jennyw77

Håller helt med Liv 1, väldigt vettigt skrivet!

• Beckah82

Min son fick nässpray i somras (för snart 1 år sedan alltså) och då tog det bara två månader så var han helt natt-torr. På dagen har han varit torr sen han var 2,5 år men ja på atten kissade han alltså tills han var 6 år. Jag hade blöja på honom. Fanns inget annat att göra.

Vi ar sängvätning ärftligt i familjen så det visade ju sig vara det. Dock kan man inte få medicin till dem förrän de är typ 6 år. (nässpray)

Svar på tråden Kissar i sängen, blöja på snart 4-åring???