• Annaa53

Om man inte vill stå på eniro...?

Hur gör man om man inte vill att ens adress och telefonnummer ska finnas på eniro, telefonkatalogen och andra sök-sajter?
    Måste det finns speciella omständigheter för att slippa finnas med?

• Svar på tråden Om man inte vill stå på eniro...?
  • Mint

Bebislängtan 82 skrev 2008-01-09 07:04:03 följande:

Nej det är ingen annan som står för mitt abonemang,jag har internet,tv och telefon hos samma leverantör men däremot har jag hemligt hemnr och mobil nr så jag vet inte om det kan bero på det
    Självklart beror det på det. Eniro och hitta.se är ju telefonkataloger, klart du inte står med där om du har hemligt nummer.
  • Mint

Bebislängtan 82 skrev 2008-01-09 07:22:15 följande:

aha va bra
    Mysteriet löst!
  • Piipen

Finns ju även "Ej sökbart telnr" vilket innebär att numret du ringer ifrån visas i displayen men man kan inte leta vem som har det på hitta.se osv. Kontakta eran operatör för att beställa tjänsten.

• Ellah

Man kan be om att få sitt nummer borttaget från hitta och eniro. Jag har gjort det, och man får inte upp något om mig om man söker på mig, mitt mobilnummer eller hemnummer. Bara att maila dit och säga till.

• Mcmajjsan

Har jobbat på eniro och det bästa och lättaste sättet är att först ringa din operatör och sedan eniros kundservice. Ringer du inte operatören så blir du sedan synlig vid eniros uppdateringar.

• Mcmajjsan

Har jobbat på eniro och det bästa och lättaste sättet är att först ringa din operatör och sedan eniros kundservice. Ringer du inte operatören så blir du sedan synlig vid eniros uppdateringar.

• Mcmajjsan

• undrandemannen

men eniro är inte allt det finns en sida som heter ratsit . se där kan man se även adress och när du är fött etc ! några kommentarer?

ps. vad är det som verkligen behövs för att få hemlig adress och telefonnummer och allt ens identitet hemlig för privata personer och hos ratsit etc? ja ni säger särskilda regler, men vilka regler då?

tackar

• Mint
    undrandemannen skrev 2010-09-09 19:09:59 följande:
    men eniro är inte allt det finns en sida som heter ratsit . se där kan man se även adress och när du är fött etc ! några kommentarer?

ps. vad är det som verkligen behövs för att få hemlig adress och telefonnummer och allt ens identitet hemlig för privata personer och hos ratsit etc? ja ni säger särskilda regler, men vilka regler då?

tackar
    sv.wikipedia.org/wiki/Skyddad_identitet
  • Pickcelle

Det är ju skrämmande att så få verkar känna till offentlighetsprincipen.

Offentlighetsprincipen innebär i stort sett att alla svenska invånares personuppgifter är offentliga - tillgängliga både för andra privatpersoner och företag.

Du kan begära att ditt nummer ska vara hemligt hos din operatör. Det innebär att operatören inte får ge ut ditt nummer till någon, oavsett omständighet.

Alla människor som är folkbokförda i Sverige får leva med att deras adresser och andra personuppgifter finns tillgängliga. Ratsit är en sida var man kan hitta ALLA personer som är folkbokförda i Sverige. Där kan man se adress, ålder, civilstånd etc. Är man dessutom validerad användare på Ratsit, så kan du faktiskt se alla personers fullständig personnummer (även kontrollsiffrorna). Där kan man även (mot en avgift) beställa olika typer av deklarationer. Du kan se om en specifik person har anmärkningar och vad denna tjänar per år.

Om du bara vill ha hemligt nummer så kontaktar du din operatör. Och hurvida ditt telefonnummer syns när du ringer dina vänner är en enkel inställning på telefonen (Sänd eget nummer: Ja / Nej).

Svar på tråden Om man inte vill stå på eniro...?