• LykkeLee

GI-recept

Enligt önskemål så kommer här en tråd där ni kan lägga in GI-recept.
    Ett tips kan ju vara att skriva i vilken fas man kan äta maten.

Smaklig Måltid

• Svar på tråden GI-recept
  • hemliga lotta

GI-Lasagne!

Gör som vanlig lasagne, men:

Byt ut pastaplattor mot Aubergin
    Byt ut ostsåsen mot keso

Den blev lite "blöt" men det är väl för att auberginen släpper väska antar jag, men väldigt god!

• Cutemizziz

Nu har jag precis ätit en supergod lunch bestående av

- Hemmagjord hamburagare (av nötkött och kryddor)
    - Hemmagjord dressing av Cremefraiche och chilisås
    - Som bröd tog jag salladsblad.
    - Tillbehör blev sallad, gurka tomat och min egen lilla vitkålsmix.

Sambon och sonen åt samma mat fast med formfranska som hamburgerbröd och pomesfrites till.

Verkligen ett jättetips på något jättegott som man kan äta. Detta blir det absolut fler gånger.

• hemliga lotta

glömde skriva om lasagnen:

Funkar i fas 1 o 2, byt ut auberginen mot fullkornsplattor så funkar den ju i fas 3 med.

• mickans

Blev verkligen super lunch för mej i dag. hade ingen lunch att ta med på jobbet i morse så jag snodde ihop några kesoplättar och i mellan la jag skinka å ost kryddade organo....MUMMS. Önskade bara att jag haft lite sallad till

Kesoplättar ( Om inte receptet har figurerat tidigare i tråden )

3 Ägg ( gärna 4 för bindningens skull )
    3 msk Dinkelmjöl
    En liten burk Keso

Steks i smör och halv varm platta brukar ha ca 8 av 12.

Sedan så piffar men till dem med vad man vill

Funkar fint till frulle....

• jasminen

Avokadosalsa:

2tomater(hacka sönder)

2avokado(skiva i cm stora bitar)

125g fetaost(i bitar)

Olivolja(häll över ca 2msk)

Salt

Peppar

Blanda om och ät!Sååå fräscht och gott!

• mickans
    jasminen skrev 2008-01-07 18:43:41 följande:
    Avokadosalsa:2tomater(hacka sönder)2avokado(skiva i cm stora bitar)125g fetaost(i bitar)Olivolja(häll över ca 2msk)Salt PepparBlanda om och ät!Sååå fräscht och gott!
    Lät som en riktig höjdare, det ska jag prova till min biff i morgon
  • Lepa

hemliga lotta o alla er andra som ska göra GI lasagne - lägg skivade auburginerna på ett hushållspapper först o salta på båda sidorna så dras mycket av vattnet i dom ut! Låt dom ligga ett lite tag sen tar ni nytt hushållspapper o trycker till dom lite lätt!

Detta är riktigt smarrigt, hittade på det i veckan:

Skiva kassler, stek rödlök och färsk spenat o lägg på kasslerskivorna o toppa med en skiva tomat. Ha i ugnen tills det blivit varmt o sen på med en härlig skiva mozarella o lite olivolja, salt o peppar-mmmm....servera med en sallad.

• kidA

Blomkålsgratäng

Koka blomkål i saltat vatten
    När det är mjukt tar du upp det o mosar det i en smord form
    Skiva tomater o ha ovanpå
    På med ost och en sojagrädde

I ugnen på 200 grader tills det fått fin färg.

Alt

Koka broccoli eller blomkål
    Lägg i form när den är mjuk
    Bred ett täcka med philadelphiaost ovanpå o på med MASSA goda kryddor (helt efter smak)
    o sen in i ugn till det fått bra färg.

kolla in: kboys.se / agge.se
  • lycka79

Jag är uppvuxen med en blomkålsgratäng som är supergod. Har även gjort den med broccoli, lika gott det.

Det här räckte nog till ca tre-fyra portioner åt mig, men äter inte så jättemycket. Är det killar inblandade så räkna det som två portioner.

Dela ett halvstort blomkålshuvud i buketter, lägg i en smord form. Gör en sås i kastrull av två pkt matlagningsgrädde (el valfri grädde, jag brukar använda m.grädde), ca 1-1 ½ dl lite starkare riven ost och hackad, rökt skinka. Typ ett pkt tunna skivor, brukar bli bra. Rör ner och låt osten smälta så det blir tjockt, häll sen över blomkålen. Strö lite riven ost på toppen och kör in i ugnen på ca 200 grader, runt 20-30 min. Superbra att ha som matlåda, enkelt!

Alla mått är höftade då jag bara brukar ta på måfå och även tiden samt graderna på ugnen är ungefärliga, har nämligen kört i olika ugnar sista tiden och det har blivit olika varje gång... Men det är en enkel rätt att prova sig fram med, så testa vettja!

• jasminen

Sätter hit några varianter på kesoplättarna också

Kesoplättar:

2ägg

1 liten burk keso

3msk dinkelmjöl

Stek i smör på medelhög värme, ganska länge på första sidan. Lyft kanterna lite inna du vänder dem.

Smaksättningsförslag:

100g skinka

1 liten rödlök

½kruka baslika

2-3tsk dijonsenap

1finhackat grönt äpple/päron

2tsk kanel

1tsk kardemumma

(den varianten gillar jag)

1 skiva fetaost

1dl finhackade oliver

½ kruka färsk oregano