• Lilla My i Finland

Österbottniska gravida/bebistråden

Här kommer fortsättningen på gravid/bebistråden för oss österbottningar .
    Här fortsätter vi att prata om allt mellan himmel & jord.

Välkommen med gamla som nya!

Tidigare trådar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m12917761.html
    www.familjeliv.se/Forum-1-32/m10456701.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m16163738.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m19422233.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-262/m22543920.html
    beta.familjeliv.se/Forum-11-239/m25626517.html

bf/födda listan !
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m26139142.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-30 13:28
    Nya bf/födda listan: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m29287256.html

• Svar på tråden Österbottniska gravida/bebistråden
  • Ebbelina

Lolita: Precis som beibikär skrev så finns det ju en "standardvikt" som bebisar ska ha i olika veckor och enligt det så ser dom då på ul om babyn verkar vara större eller mindre än "normalt".

atten: Hmm, jag tror nog inte på att det där norska räknesättet skulle vara mer säkert än ul där de faktiskt mäter bebisen. Stort sf-mått behöver ju inte alls tyda på stor bebis, man kan ha mycket fostervatten också, t.ex. Sen är det en annan sak att jag nu inte litar mycket på ul-uppskattnigar heller, det är nog bara att vänta och se

• myysan

joo, nå nog gar he ju ti använd täcke som man fick, å vik e dubbelt, måst ta å prov å sii hu e sir ut..tå man sku ju vila he sir fint ut å;) itt lätt ti vänt första båne;)

blir intressant ti si om norge metoden eller UL stämmer betär tå bebis kommer ut=)

• Lolita82

Myysan: ja har å sama problem men ja tänkt sy na fint påsalakan å ta ov ett gambäl täck å klipp sonder he ti passli storleik.

• myysan

Lolita 82; kanske ja måst gör he å...fast ja prova just ti vik täcke dubelt, å int såg he så tokot ut iaf.... hmmm, man får funder vidare!!

• Naana

Moomin: Ja föstaar precis ho dy känder. Ja ä liti i sama situation, men som tur hända ja arbeit eitt år föri vi fick N, o he dsä jo mytsi fö mammapengen ny ät int a hända fyll 3 fyri nästa komber. Men men, ho i vaar saan tå mammapengen ä slut så fösööka ja at int tänk på. He finns jo int precis na grömti moddelärartjänstre leedi så ja vågar int hoppas. He ä småått deprimerand! Men ja ha liksom byrja tänk se ja ät he no lööser se, fö he are dsoot hittills.

Om dy vill bli gravid, o dy lyckas bli he ska du njut ååv e. Sägr som aade att he no löser se, he ä värr tå man ä 45 o man ångrar att man int vååga skaff båån tå man var ynger.

O dy får jo no sök ledi tjänstre o höör de för ti olika möjliga arbetsställen fast du är gravid. He tänkt no ja dsää jär i vår tå di ledianslår tjänstre.

Om int naana kanski vi får byri skur wc:na på sama ställ saan så få vi tala om bååne vår Skrattande.

Mamma till världens gosigaste pojke, Nico född 27.7.2006.
  • Millami

myysan
    i v. 35+4 uppskattades anton väga 2700g (v. enligt mensen...men enligt ul va ja då i v. 34+4)
    anton föddes i v. 38+1 enligt mensen m,en enligt ul i v. 37+1 men han motsvara en bebis i v. 36+1 i utvecklingen...
    å när han föddes vägde han 3640..så han va no en stor kille....

vill int tänka på hu stor han sku ha blivi om ja gått tiden ut...*ppuuhh*

imoron ska vi på 5 månaders kontroll..blir picko å läkarbesök igen..pågrund av hede biljude sist, ja hoppas he e bort nu...

Lycklig Mamma till Anton
  • Zsarah

hej, kan int sova na.. så passa på ti läsa ikapp jär:)
    Hede me vikte bakett graviditen har int jag haft na problem me som tur, ca 6-7 veckor efter hon födsta vägd ja sama som innan grav. å tå iter ja som en gris:P (he er väl hede ammasi som tar domde kilona)

Imoro ska vi ti vasa å koll höften hennas, er nervös, ha packa ner liti stör klädre, fick lån en stör halar åv som deras dotter had växt ur.. ska på ett sätt bli skönt ti äntligen få na svar å få veta hur he blir...

nåja om ja sku jö ett nytt försök ti böri sova..

• Zsarah

di la igang mej fö att int alva sku bli så stor, men he vila int ta se na, (ho er född 2 daga innan bf enligt senast mens och 5 daga innan bf enligt ultra) Ho var 3940g å he va stor fö ti va åv mej, ja er ba 157cm... men både karn min å jag va stor tå vi födsta å karn min er 189cm.. ca 3viko innan ho föddsta var ho beräkna ti 2900 g

• Lolita82

Myysan: Ja har 2 båån från förr å min båån ha sveittadist så mycki så di kan int ha na tjockt täck så ja kan int vik e dubbelt så ja måst nog hitt på na "tunnari".

• atten

beibikär: ne, he föstås, hede norsk metoden e bara tillfölitli om man int har övervikt från början. men om man int har he så lär e ska stäm betär än ul. fast va veit jag, he e ju bara va ja hört via en kompis. på  me stämd e iaf betär än ul. vill minnas att hellman uppskatta lilliz ti 3700g, elä va e 3500? nå, husomhelst så var e närmari hede norsk.

Ebbelina: nej, sf-måtti säjr ju int na om hu stor beibi man har. ja lå heila tiin på övra kurvo, men no fick ja lillan beibi äntå. men likväl så stämd hede norsk räknasi. så ja va alltså int så stor i omkrets äntå. nåja, vara nu hu e vill me sf-mått ä räknas å toko. kul metod tyckt ja iaf! naleis intressant att e kan stäm.
    Mamma åt Zacharias
Svar på tråden Österbottniska gravida/bebistråden