Inlägg från: alisandra |Visa alla inlägg
  • alisandra

Hemlösa i Sverige och invandringen

Men det är ju typiskt Sverige.
    Vi ska slicka alla i röven och säger aldrig i från.
    Sverige i ett nötskal. Inte konstigt att dom utnyttjar oss
    när vi själva tillåter det.
    Det är inte invandrarna som det är fel på utan Sveriges system
    och deras sätt att ta emot och behandla dom.
    Om Sverige gjorde det på ett bättre sätt skulle också
    invandringen bli bättre.

Jag har inget emot våra invandrare som bor här idag.
    Men jag är emot att vi ska ta emot fler när vi inte har ett
    fungernade system för detta.
    Jag är inte heller nazist eller rasist.
    Jag är tillsamans med en man som kommer ifrån Kosovo så jag vet
    en del om invandrigen och hur dom blir bemötta och vad dom erbjuds av vårat Sverige.

Jag är född här så mer Svensk än mig kan man inte bli, haha.
    Men jag är INTE stolt över att vara Svensk eftersom vi är ett sånt land som lägger oss direkt. Skulle det bli krig här skulle i säkerkligen ge oss direkt för att Sverige är ett fegt land.
    Enligt mig.

tröllkäringa skrev 2008-01-07 16:17:44 följande:
    Alltså nu får nån förklara för mig...för jag fattar inte nåt...Varför tar vi in massa invandrare, tom så mkt att vi inte klarar av dom...när vi faktiskt har flera tusentals hemlösa svenskar som bor i kartonger(eller vad dom nu sover i....) och lever ett helvetiskt liv. Varför tar vi inte hand om vårat folk först innan vi tar in människor från utlandet. För mig är detta obegripligt. Vi borde väl hjälpa dom här hemma först och främst..nä för vi ska va så jävla snälla o hjälpa alla andra.....varför är det så här??
  • alisandra

Så alla andra invandrare kommer hit för att leva på bidrag?
    Nej, det gör dom inte. Kolla hur många pizzerior och utländks restauranger det finns. Thai, china och mongoliska.
    Majoriteten av dom ägs av utländska människor och vad gör dom?
    Jobbar, försöker klara sig själva och tjäna sina egna pengar.
    Det finns invandrare som jobbar och sliter precis som du och jag, men dom har inte samma förutsättningar som oss vad det gäller jobb. Dom blir diskreminerade och får inte ens chansen att komma till en arbetsintervju och visa vad dom kan för att dom har ett utländkst namn.
    Och det är sånna som du som har sett till att det blir så, så du borde inte säga att dom bara lever på bidrag.
    För om sånna trångsynta svenskar dom du inte fanns skulle dom också få chansen precis som oss att anpassa sig till våran svenska samhälle.

Buttelina skrev 2008-01-07 23:16:31 följande:
    Du sa själv nyckelordet: ingenjör! Ni kommer inte hit för att leva på bidrag, vägra lära er svenska för att komma in i samhället och leva som svensk.
  • alisandra

Word.

Lilith74 skrev 2008-01-07 23:29:36 följande:
    Buttelina: Ok, då måste utbildat folk vara välkommet varifrån de än kommer - Bangladesh, Nigeria eller Irak. Då är ju verkligheten som du vill ha den, för de som lyckas ta sig till Sverige är inga gatubarn direkt, utan ofta från politiskt aktiv medelklass som blir hotade till livet (politiska flyktingar), alternativt medelklass med en aning resurser som inte vill tvingas ut i krig (huvudparten av flyktingarna från Iran).INGEN har hittils anfört svält som asylskäl. Det är inte den gruppen som flyr från sina hemländer. En stor del av flyktingarna har utbildning, analfabetism finns främst bland anhöriginvandrarna. Att svenskarna sedan inte tar tillvara på flyktingarnas utbildning är inte flyktingarnas fel.
  • alisandra

Nej, det är nog snarare få som lever på bidrag pga. det jag nämnde i mitt förra inlägg.
    Om alla fick chansen till ett jobb oavsett bakgrund, hårfäg eller namn så skulle det garanterat minska på dom som lever på bidrag. Och det finns sjukt mycket svenskar som lever på bidrag för att dom inte vill jobba också.
    Så det har inte med vart man kommer ifrån eller hur man ser ut att göra. Alla är värda samma chans!

Jag tycker också att Sverige inte ska ta emot fler utlänningar till Sverige förrens vi har ett fungerande system för detta.
    Vilket vi inte har nu och det märks ju tydligt!
    Kolla Rinkeby, Rosengård och andra ställen som är ökända för att det finns mycket utlänningar där.
    Det är ett stort bevis på att Sveriges sätt att hantera utlänningarna INTE funkar.
    Alla ska inte packas in i lägenhet som inte duger åt oss Svenskar utan dom ska spridas ut över hela landet så dom får chansen att se hur Sverige funkar och hur man beter sig här.
    Om dom bor som i Rinkeby och Rosengård tex. lever dom ju fortfarande kvar i sitt som dom levde där dom kommer ifrån.
    Det är största felet och det är Sveriges fel!

Buttelina skrev 2008-01-07 23:35:54 följande:
    visst det finns dom som gör rätt för sig men dom är FÅ! Här är inte jobb till svenskarna ens, varför släppa in fler utlänningar.
  • alisandra

Håller med dig.
    Min man kommer ju ifrån Kosovo och han pratar lika bra svenska som mig som är född och uppvuxen här.
    Han har också sökt flera hundra jobb innan han fick det han har nu. Och det har inte och göra med annat än att han har ett utländskt namn och utseende.
    Hans ena bror har inte ens fått komma på intervju och ingen arbetsgivare har garanterat läst hans brev eftersom hans namn är Isalm. Vem anställer en utlänning som heter Islam?
    Vårat Sverige är sjukt trångsynt och fullt med diskreminering inom alla kategorier.
    Här ska man hålla sig inom den fina, svenska och vidriga ramen för att "passa in."
    Sticker man ut lite är man inte välkommen här och värd lika respekt som dom innanför den där jävla ramen.

Lilith74 skrev 2008-01-07 23:42:12 följande:
    Det du säger stämmer inte Buttelina.I själva verket behöver helA EU arbetskraft. Inklusive Sverige. Till exempel inom byggbranschen och åldringsvården. De som INTE gör rätt för sig är få. De allra allra flesta söker jobb efter jobb efter jobb, jag har en vän från Irak som sökt 990 jobb på två år, hans svenska är helt ok. Att det FINNS 990 jobb att söka visar ju att det visst finns jobb.
  • alisandra

Vad för mönster?

medow skrev 2008-01-07 23:53:09 följande:
    Tycker mig se ett mönster i TS trådar .
  • alisandra

Jag kunde inte sagt det bättre själv.

Och många av dom som är uteliggare vill inte ha hjälp. Dom har valt drogerna och alkoholen framför sina familjer, sitt jobb och det dom hade innan.
    Ingen föds på gatan i Sverige.
    Det krävs ganska mycket också för att väl hamna där.
    Så jag tycker personligen inte så jävla synd om dom, faktiskt!
    Väljer man droger och sprit framför ett värdigt liv, varsågod!
    Sov på en kartong, sup och knarka dig igenom livet.
    Hemlösa kommer alltid att finnas! Spelar ingen roll om vi inte tar emot invandrare.

medow skrev 2008-01-08 00:00:18 följande:
    Har du kollat Hemtex på trianglen ??Där jobbar en utlänning i slöja och inte pratar hon bra svenska och bor på Rosengård.Så jäkla lätt att tro att om vi inte hade invandring så skulle allt bli så förbaskat bra här för oss och våra utslagna och fattiga .Vist vi har massor av hemlösa men det beror på att det inte byggs lägenheter och hus i takt med att folket blir fler samt hur många finns det inte som sitter och trycker i stora våningar själv bara för att liksom !!!sedan finns det folk som INTE kan bo i lägenhet eller i hus speciellt då psyksjuka ( har jobbat med dem ) dom väljer hemlösheten.I ett demokratiskt land så finns det inte jobb åt alla så är det bara .
  • alisandra

Jag såg det! Helst sjukt ju!
    Vilka idioter!

medow skrev 2008-01-08 00:09:02 följande:
    Föresten ingen här som såg autsiders i kväll ??Det var svenskar som valde att bo på rosengård och inte jobba samt leva på att plocka skit från kontainrar och äta sopor .Självvalt dessutom .
  • alisandra

Du är ensam här iallafall.

Snälla anmäl inte detta inlägg heller?
    Som du gjorde med ALLA andra!

Buttelina skrev 2008-01-08 00:25:08 följande:
    det finns MÅNGA som tycker som jag men de vågar bara inte uttala sig!
  • alisandra

Precis.

Niinii skrev 2008-01-08 00:37:13 följande:
    Men du började ju med påhoppen, ellerhur?
Svar på tråden Hemlösa i Sverige och invandringen