• tröllkäringa

Hemlösa i Sverige och invandringen

Alltså nu får nån förklara för mig...för jag fattar inte nåt...

Varför tar vi in massa invandrare, tom så mkt att vi inte klarar av dom...när vi faktiskt har flera tusentals hemlösa svenskar som bor i kartonger(eller vad dom nu sover i....) och lever ett helvetiskt liv. Varför tar vi inte hand om vårat folk först innan vi tar in människor från utlandet. För mig är detta obegripligt. Vi borde väl hjälpa dom här hemma först och främst..nä för vi ska va så jävla snälla o hjälpa alla andra.....

varför är det så här??

(¯`°?.¸ ღ hÅrDrOcKღ ¸.?°´¯)
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-08 10:27
    Vill klarlägga en sak....

Jag vill ha svar på min fråga för att bli mer klokare. Utan kunskap blir man knappast klokare. Jag tycker det är sorgligt att läsa vissa av era svar där ni dömer mig. Jag har blivit kallad korkad, dum och jag vet inte allt. Visst jag kanske är det men gör mig klokare då med bra svar istället för att döma mig!!!!!
  • Svar på tråden Hemlösa i Sverige och invandringen
  • micorazón

toaletten på skolan

Sönderskjutna klassrum där barnen ska sitta och undervisas för en "bättre" framtid. Vem hade kunnat koncentrera sig????? Inte jag i alla fall..
    Besim per gjithmonë - 2007.02.22
  • tröllkäringa
    micorazón skrev 2008-01-08 13:29:45 följande:
    toaletten på skolan Sönderskjutna klassrum där barnen ska sitta och undervisas för en "bättre" framtid. Vem hade kunnat koncentrera sig????? Inte jag i alla fall..
    Nej inte jag heller och det ÄR fruktansvärt!!! jag har inte sagt nåt annat o jag tycker jättesynd om de som måste fly kriget...kan fasen inte va lätt alls

*usch ryser*
  • VulgusProfanum
    micorazón skrev 2008-01-08 13:29:45 följande:
    toaletten på skolan Sönderskjutna klassrum där barnen ska sitta och undervisas för en "bättre" framtid. Vem hade kunnat koncentrera sig????? Inte jag i alla fall..
    Tack för bilderna
    Beauty fades Dumb is forever
  • Veladis

Det är väldigt populärt att gnälla på samhällets/politikers agerande i olika situationer, men man får inte glömma att man kan göra saker själv för att hjälpa människor som på olika sätt och av olika anledningar står utanför samhället. T ex genom att gynna organisationer som hjälper hemlösa, bjuda en hemlös på en kopp kaffe eller en hamburgare, gå med i någon fadderorganisation för nyanlända invandrare etc.

• tröllkäringa
    Veladis skrev 2008-01-08 14:46:43 följande:
    Det är väldigt populärt att gnälla på samhällets/politikers agerande i olika situationer, men man får inte glömma att man kan göra saker själv för att hjälpa människor som på olika sätt och av olika anledningar står utanför samhället. T ex genom att gynna organisationer som hjälper hemlösa, bjuda en hemlös på en kopp kaffe eller en hamburgare, gå med i någon fadderorganisation för nyanlända invandrare etc.
    gör jag redan.....
  • Veladis

Sen är det ju inte så att politikerna sitter och skrattar åt de hemlösa samtidigt som man föser in busslast efter busslast med invandrare, men det vet du säkert redan...

• Jeta

STOLT ÖVER DIG

micorazón skrev 2008-01-08 13:25:49 följande:
    ojojoj het diskussion detta Har läst igenom HELA tråden nu.. *puh*Hemlösa HAR en chans till hjälp, en att dem inte tar emot den pga psykiska orsaker och droger är en helt annan sak........ Vill man inte ha hjälp får man den inte heller.. så är det tyvärr Ingen kan göra en människadrogfri förränmänniskan VERKLIGEN vill.... Tragiskt men sant.Ang utlänningar. Är själv gift med en kosovo alban som kom hit efter kriget. Om han vill åka tillbaka? Självklart älskar han sitt land. Men att bo i ett land där man tjänar 1000-1500 kr/mån av 12h jobb/dag och där maten kostar som i Sverige? Nej tack. Eller där barnen fortfarande går i skolor som är sönderskjutna? Eller där man hela tiden blir påmind om alla de människor man har sett slaktas, grannen, grannpojken, sin farmor eller mormor??????? Lägger in en bild här sen på en skola jag såg i Kosovo. Säg ärligt alla ni här inne. Skulle ni låta era barn gå i denna skola, bara för att inte belasta ett annat lands ekonomi?????? Jag tror verkligen inte det. De bilderna jag lägger in härinunder är alltså en FUNGERANDE skola i Kosovo, där det går många barn varje dag. Tänk er in i deras situation lite innan ni uttrycker er att de kom hit med flyg för att söka guld etc.VISST - självklart kommer de hit för att tjäna pengar. Det måste man ju! De flesta utlänningar jag känner är väl fungerande i samhället, men tyvärr syns dem inte. De betalar skatt, har egna företag etc.Att klanka ner på folk som har lämnat sitt land pga HEMSKA saker som vi svenskar inte ens kan TÄNKA oss ,är hemskt.  Har ni inte sett reklamen från Amnesty (tror jag?) där dem sätte rin Sverige i en krigssituation. Bara tanken på att byta ut grannens sätta-upp-tavla-ljud mot att det är soldater påväg upp för trappan för att skära halsen av min man och lilla barn får mig att rysa... INGEN MER ÄN JAG???Nä, solidaritet är något vi behöver mer av. Visst, med folk kommer problem. Så är det alltid - men hade Sverige varit bättre på att ta hand om människorna som kommer hit så hade det blivit mycket bättre. Till exempel. Min man går SFI nu. Får han CSN??? NEJ, direkt en inbjudan till socialen. SÅ sjukt... jag har inkomst, så varför kan inte han få CSN och sen betalar vi av det?? Nu väljer vi att inte ta socialbidrag utan har hellre en usel lön. Så det är inte invandrarna som gör fel - det är Sverige.... det är dem som har gjort systemet åt h-------. tyvärr svenska folket, men så är det. Gör om systemet så att det gagnar folk som kommer hit, BJUD INTE in dem till socialen det första man gör.  Hemskt tycker jag det är..Nä, nu orkar jag itne skriva mer. Ska lägga in bilderna nu för er som vill se. Ni som inte vill se ta på er skygglapaprna Det har svenskar många av....
  • Elis mamma

Äntligen en vettig fråga, stäng portarna ett tag, hjälpdom som vi redan tagit in med jobb och hjälp dom hemlösa, sen när vi har fått upp dom som vi har kan man börja ta in dem som behöver komma i från sitt hemland, inte dem som bara vill komma för att få flytta hit för det är kul.

• tröllkäringa
    Veladis skrev 2008-01-08 14:49:39 följande:
    Sen är det ju inte så att politikerna sitter och skrattar åt de hemlösa samtidigt som man föser in busslast efter busslast med invandrare, men det vet du säkert redan...
    nej givetvis är det inte så, inte så jag menar heller såklart
  • Jeta

håller inte med dig!!! vem skulle avgöra när vi kommit upp lite??? det finns ju folk som inte vill arbeta tex och människor som inte vill ha hjälp ska man då tvinga sig på dem för att det ska se fint ut i statestik liksom???

Tycker vi ska hjälpa varann istället och dem som vill komma och bo i Sverige för skoj skull ska väl kunna få det.... why not???
    känner många svenskar som flyttat till USA och andra länder där dem vill bo helt enkelt, skulle Bush stoppa folk som vill flytta dit då??? och DÄR finns folk som har det tufft!!

saknad skrev 2008-01-08 15:19:30 följande:
    Äntligen en vettig fråga, stäng portarna ett tag, hjälpdom som vi redan tagit in med jobb och hjälp dom hemlösa, sen när vi har fått upp dom som vi har kan man börja ta in dem som behöver komma i från sitt hemland, inte dem som bara vill komma för att få flytta hit för det är kul.
Svar på tråden Hemlösa i Sverige och invandringen