• Iselle

Yoga under första trimestern?

Kör i vanliga fall ashtanga yoga, men de eftersom den är så extrem avråder instruktörerna från att träna det under första trimestern. Har någon tips på någon annan yoga jag kan köra i Stockholm under den här tiden?

• Svar på tråden Yoga under första trimestern?
  • Chanteuse

Det finns ju det som heter graviditetsyoga

• Iselle

Ja, men det är mer för de med mage, inte för den första trimestern.

• Mums

Iselle, Ashtangayogashala.nu har dropingravidyoga, och jag har gått hela mina graviditeter.

Det brukar också vara gravida med på de vanliga passen, det är sådana som tränat ett par år innan och då anpassar de rörelserna. Du kan gå på Brittas pass om du vill, hon har även gravidyoga, och vet hur du ska ändra. Eller ring och prata med henne runt hennes pass.

I princip ska du inte göra rörelser där hälen går in i magen, och vara försiktig med att öppna höfterna och sära på benen. De brukar ta bort krokodilen och uppåtgående hunden ur solhälsningarna (fast jag har gjort dem fram till kanske 7 mån), och hoppen och de _vridna_ trianglarna och så, men annars gör de det mesta ur ashtanga vinyasa-grundsekvenserna.

Så du kan träna ungefär på den nivå du var innan, men plocka bort vissa rörelser. John Scotts orangea bok pekar särskilt ut vilka rörelser gravida bör undvika, om du vill kolla.

• Iselle

Tack för svaret Mums. Jag pratade med dem och de villa bara att man skulle köra Mysore style om man tränat 4 gånger i veckan och jag har väl kört cirka två gånger i veckan och gravidyogan var man välkommen till efter 12 veckor. Däremot patade jag med en bikramyogalärare och det får man köra även under första trimestern.

• Tilde71

Jag har hört att man om man är gravid så är det gravidyoga som gäller, fast det beror också på hur man mår. Många mår ju illa och är väldigt trötta fram till v 12-13. I dessa fall ska man nog ta det lugnt med all slags yoga. Jag rekomenderar gravidyogan på skandinavisk yoga. Det kan verka lite flummigt där, med tanke på deras klädsel och liknande, men det känns verkligen som att de vet vad de håller på med....

• Iselle

Tilde: Ja, jag har kollat dem och håller med om att det verkar väldigt flummigt. Skulle du säga att det är träning eller mer fokus på andning och meditation? Kanske något att satsa på under den senare delen av graviditeten i sådana fall.

• Mums

Jag gick på yogashala till sista dagarna Sista gången senast så var jag rätt säker på att förlossningen satt igång. Nu hade den inte det ...

Det jag ville säga var egentligen att jag tyckte det var skönt att gå på den styrketränande yogan hela vägen, eftersom jag blev tyngre och tyngre, och behövde öva musklerna.

Det var konstigt att de var så kategoriska mot dig. Det jag minns är att de sa att man kunde träna motsvarande det man gjort innan, och ta det lugnt under första månaderna. Dvs. jag la mig i "barnet" så fort det tog emot, och tog allting superlugnt.

• Tilde71
    Iselle skrev 2008-01-09 13:05:47 följande:
    [citat]
    Tilde: Ja, jag har kollat dem och håller med om att det verkar väldigt flummigt. Skulle du säga att det är träning eller mer fokus på andning och meditation? Kanske något att satsa på under den senare delen av graviditeten i sådana fall.
    [/citat

Jag var ju väldigt otränad när jag började så för mig är det träning ; ), Man håller på i 2 timmar så det är lite av varje, men de fysiska övningarna kanske är mer åt smidighet och lite styrka. Otroligt avslappnande.
  • Suneboll

Jag gick på ashtangayoga hela förra graviditeten, till 3v innan förlossningen...en bra instruktör ska kunna tala om hur du kan modifiera de rörelser som behövs och vilka rörelser gravida inte ska göra...vaddå för extremt....är väl bra om det är jobbigt

Svar på tråden Yoga under första trimestern?